Annons

Vad behöver jag för utrustning för att ta sådana här bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Han använder ett ganska speciellt makroobjektiv, Canon MP-E 65 samt ringblixt.

Är ingen expert på sådana förstoringar men han verkar kunna få ett riktigt bra skärpedjup. Undrar om han inte stackar flera bilder med olika skärpeplan.
 

akterspegel

Aktiv medlem
100mm och 180mm ser jag i exif med hyfsat stora bländare så det är nog många stackade exponeringar, isådanafall behöver du bara en släde för att teoretiskt kunna ta liknande kort. det finns nog många trådar om bra macroslädar här på fotosidan!
 

cango

Avslutat medlemskap
kolla på fördelarna man får gällande makro med 4/3:s (m4/3:s) dvs större skärpedjup. en Olympus E-M1 med 60mm macrot eller en längre (sigma? 105mm? ) för bättre arbetsavstånd. 5axis ibisen i E-M1:an är mycket bra för alla handhållna skott. Detaljrikedomen i E-m1 med de små pixlarna är perfekt för macro, tror jag.
 

cango

Avslutat medlemskap
kolla på fördelarna man får gällande makro med 4/3:s (m4/3:s) dvs större skärpedjup. en Olympus E-M1 med 60mm macrot eller en längre (sigma? 105mm? ) för bättre arbetsavstånd. 5axis ibisen i E-M1:an är mycket bra för alla handhållna skott. Detaljrikedomen i E-m1 med de små pixlarna är perfekt för macro, tror jag.
glömde: m4/3 med olika adaptrar öppnar en hel värld av konstiga förstorningsgrader och objektiv, slädar etc.
 

NikonFX

Aktiv medlem
glömde: m4/3 med olika adaptrar öppnar en hel värld av konstiga förstorningsgrader och objektiv, slädar etc.
Men när det gäller makro så går det bra att använda adpater och mängder av underliga objektiv på alla typer av kameror. Där har inte spegellösa någon som helst fördel.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Han använder ett ganska speciellt makroobjektiv, Canon MP-E 65 samt ringblixt.

Är ingen expert på sådana förstoringar men han verkar kunna få ett riktigt bra skärpedjup. Undrar om han inte stackar flera bilder med olika skärpeplan.
Det objektivet använder han nog inte, det har 65mm brännvidd och de flesta bilderna på sidan visar i exif att ett 100mm objektiv använts. Dessutom har MPE- 65 en förstoring på 1-5x. Flera av bilderna har mindre förstoring än 1.
 

eskil23

Aktiv medlem
Men när det gäller makro så går det bra att använda adpater och mängder av underliga objektiv på alla typer av kameror. Där har inte spegellösa någon som helst fördel.
Spegellösa behöver de inte vara, men kameror med små, pixeltäta sensorer har en klar fördel när det gäller skärpedjup.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Spegellösa behöver de inte vara, men kameror med små, pixeltäta sensorer har en klar fördel när det gäller skärpedjup.
Visst, men det har ingen koppling alls till min kommentar eftersom jag kommenterade användadet av adapter. Vid längre avstånd är det lättare att använda adapter på kameror utan spegelhus men vid makrofoto finns inte den fördelen.

Sen finns andra hänsyn att ta som sensostorlek, pixeldensitet etc men det är andra frågor. Dock är fördelen med ökat skärpedjup för de något mindre sensorerna ofta irrelevant. Vid högre förstoringsgrader är skillnaden i skärpedjup inte tillräcklig ändå utan det blir minimalt skärpedjup eller ändå kortare och det behövs stackning hur som för att skapa ett tillräckligt stort skärpedjup.
 

eskil23

Aktiv medlem
Sen finns andra hänsyn att ta som sensostorlek, pixeldensitet etc men det är andra frågor. Dock är fördelen med ökat skärpedjup för de något mindre sensorerna ofta irrelevant. Vid högre förstoringsgrader är skillnaden i skärpedjup inte tillräcklig ändå utan det blir minimalt skärpedjup eller ändå kortare och det behövs stackning hur som för att skapa ett tillräckligt stort skärpedjup.
Å andra sidan så behöver man högre förstoringsgrad för att få ett litet föremål att täcka en större sensor.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Visst, men skärpedjupet räcker sällan ändå, även om sensorn är liten. Stackning är enda vettiga vägen om man vill ha nått som kan liknas vid skärpedjup vid höga förstoringsgrader.
 

filip71

Aktiv medlem
Vissa av bilderna är på ganska stora insekter som sländor och rovflugor (3-7cm) och då funkar faktiskt 150mm makro bra som det är. Vill du komma närmare så rekommenderar jag Raynox försättslinser DCR-150 och/eller DCS-250 men då måste du börja blända ner till f/22 eller ägna dig åt fokusstackning. Med f/22 så får du förmodligen dessutom börja fundera på blixtar och diffusering om du ska avbilda levande djur. Ibland får jag frågor om mina egna bilder och hänvisar numera till min lilla utrustningssida. När man kommer till makrofotografering blir det gärna materialsport men det går att göra väldigt mycket för små medel. Längst ner på sidan finns det länkar till Makrofokus och Kjells utmärkta genomgång av makrofotografering.
http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/
 

Tiny Turtle

Medlem
Jag håller med Filip. En Raynox DCR-250 på ett vanligt makroobjektiv kan ge riktigt bra resultat - Speciellt med tanke på att du kan köpa en för ~600 kronor.

Jag såg första bilden i länken och tänkte genast på en liknande bild jag tog i somras med en 650D/100mm/2.8 USM Macro/Raynox DCR-250: https://www.flickr.com/photos/tinyturtle/15527923611/ och det är inte direkt några exotiska prylar.
 
ANNONS