Annons

Feedback på Fotosidans nya navigering/form

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
20min brainstormande. Rent spontant.

Vad jag tycker om rent generellt: less is more: visa lite, ge mig detaljkontroll i undermenyer.
Tydligt. Gör sidan övertydlig, höj kontrast. Jag sitter ibland ute i solen och läser forumet. Eller på ett skakigt tåg.
Konsekvent. Jag kan just här hitta fem olika typsnitt, varav Arial står för 99%, men i flera varianter.
Varför högerställa vissa saker?

Måste jag använda ≣ (menyknappen uppe till vänster) när jag har en dator med mus?

Nuförtiden klumpas eposta sidan och lägg upp på sociala medier oftast i en funktion: Dela.

Forumtrådens rubrik är svårfunnen, långt ut till höger. Dessutom passar den dåligt för långa rubriker.

Varför är inte "Koppla produkter" eller "tagga" under ämnesverktyg?

Pilen till "Visa första olästa" är gul och till vänster om dess text/rubrik. Andra pilar är silvergrå och till höger om text/rubrik.

Längst upp står det "Forum". I breadcrumbsen två snäpp ner står det "Fotosidans forum". Redundant info.

"« Föregående ämne | Nästa ämne »" är "POINTING DOUBLE ANGLE QUOTATION MARK"
på andra ställen bläddrar man framåt/bakåt med pilar.

Vissa element på sidan är avrundade, inte alla.

SÖK I FORUM (förlåt att jag skriker) har en knapp som heter "Sök". Sök i en tråd har en knapp, som ser annorlunda ut och heter "Ok".


Tack för att ni förbättrar sidan!
Tack för input. När det gäller forumnsidan(orna) så är det lite bökigt då forumet liksom lever sitt eget liv när det gäller färg/form. Den är extremt krånglig att underhålla och alla frånsteg från original färg/form är väldigt bökiga att få med vid en uppgradering. Därför släpar forumet och är lite ologiskt. Planen är att migrera till en plattform som har bättre responsivt stöd. Det får bli under våren 2015.

När det gäller låg kontrast på vissa saker så är det meningen för att hålla ner de då de inte är centrala i bilden och istället ge mer kontrast till de som är viktiga.
 

dHagger

Aktiv medlem
Du navigerar med "hamburgaren" upp till vänster. Där hittar du genvägar till andra del av sidan.
Jag förstår inte riktigt vad ni försökt göra. Denna typ av meny brukar förekomma på sidor som använder responsiv design, när skärmen är för smal för en "riktig" topmeny. Men detta är en sida med statisk bredd (vilket i sig är svårbegripligt när responsiv design blivit så vanligt), med en topmeny på startsidan samt en extra topmeny dold som en logo (som blir ännu mindre uppenbar att den är en meny av det redan finns en topmeny på startsidan). Lägg till det att den dolda menyn behöver klickas på för att kunna användas (det är fullt möjligt att stödja både klick och mouse-over samtidigt, så att inte stödja mouse-over för att mobila enheter kräver klick är ett argument som inte håller) och att den "aktiva" arean är mindre än den klickbara (håll muspekaren 1 pixel utanför ränderna och det går inte att klicka, men den visuella indikationen har redan triggats).

Utöver att navigeringen blir splittrad av att det finns dubbla topmenyer på startsidan, så är den dolda topmenyn i sig själv inkonsekvent. För det första innehåller den alternativ som saknas i den lättåtkomliga menyn ("Proffsfoto" och "Kalender"). När man klickar på vissa alternativ så varierar det dessutom vad som händer. Exempelvis om jag klickar på "Bilder" så kommer jag ibland till bildsidan, och ibland fälls det ut en undermeny med 6 av de 14 undermenyalternativen till "Bilder". Stora ytor är dessutom inte klickbara.

Jag föreslår att ni lägger tillbaka den gamla (och väl fungerande) topmenyn genomgående på alla sidor tills ni tänkt igenom hur navigeringen skall fungera. Då får ni också tid och möjlighet att experimentera vidare och undersöka vedertagna och fungerande lösningar. Det skulle också lösa en del av problemen med onödigt många klick för att komma till undersidor.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag förstår inte riktigt vad ni försökt göra. Denna typ av meny brukar förekomma på sidor som använder responsiv design, när skärmen är för smal för en "riktig" topmeny. Men detta är en sida med statisk bredd (vilket i sig är svårbegripligt när responsiv design blivit så vanligt), med en topmeny på startsidan samt en extra topmeny dold som en logo (som blir ännu mindre uppenbar att den är en meny av det redan finns en topmeny på startsidan). Lägg till det att den dolda menyn behöver klickas på för att kunna användas (det är fullt möjligt att stödja både klick och mouse-over samtidigt, så att inte stödja mouse-over för att mobila enheter kräver klick är ett argument som inte håller) och att den "aktiva" arean är mindre än den klickbara (håll muspekaren 1 pixel utanför ränderna och det går inte att klicka, men den visuella indikationen har redan triggats).

Utöver att navigeringen blir splittrad av att det finns dubbla topmenyer på startsidan, så är den dolda topmenyn i sig själv inkonsekvent. För det första innehåller den alternativ som saknas i den lättåtkomliga menyn ("Proffsfoto" och "Kalender"). När man klickar på vissa alternativ så varierar det dessutom vad som händer. Exempelvis om jag klickar på "Bilder" så kommer jag ibland till bildsidan, och ibland fälls det ut en undermeny med 6 av de 14 undermenyalternativen till "Bilder". Stora ytor är dessutom inte klickbara.

Jag föreslår att ni lägger tillbaka den gamla (och väl fungerande) topmenyn genomgående på alla sidor tills ni tänkt igenom hur navigeringen skall fungera. Då får ni också tid och möjlighet att experimentera vidare och undersöka vedertagna och fungerande lösningar. Det skulle också lösa en del av problemen med onödigt många klick för att komma till undersidor.
Fotosidan är under kontinuerlig utveckling och jag förstår att det inte lätt att förstå när man inte har hela bilden. Här är lite input:

- Navigeringen är ett steg mot nästa steg då responsiv design kommer läggas till för fler sidor. Att göra Fotosidan helt responsiv är målet men inget man snyter ur sig på grund av alla delar som finns. Vi har ju inte bara artikelvisning utan massa andra saker och reklam som måste (tyvärr) synas på smarta sätt. Men artikelvisning är nästa steg.
- Justeringen är gjord för att undertrycka FS och fokusera på underinnehåll. Tex en blogg, en grupp, en bild. För att förstärka identiteten av kategorin.
- Navigeringen skall finnas och vara tillgänglig oavsett avdelning. Tex medlemsbutik, en stor bild, en artikel mm
- Att hamburgaren skiljer sig är medvetet. Framsidan skall ge de stora scoopet men det finns fler menyval som behöver finnas men som inte får plats i en horisontell meny, tex Fotosidan Magasin, Om Fotosidan, Proffsfoto etc

Och absolut, indikering av hamburgaren skall innebär att allt tänt är klickbart. Det skall fixas.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu är det dags för den periodiska svadan över designändringar på FS, men jag är hyfsat snäll ändå, egentligen. ;)

Det är fortfarande obegripligt. Ni har nu i princip lyckats få ihop det sämsta med olika sorters sidor i samma. Att baka ihop menyn i en "hamburgare", oavsett skärmstorlek, är ju dumheter som en välfungerande responsiv sida inte gör. Hela poängen med menytypen är att den får plats på en liten skärm, men det är definitivt meningslöst och mer svårnavigerat än nödvändigt på en stor, precis som att det inte blir ett dugg lättnavigerat på en liten när resten av sidan är stor.

Jag har nu hållt tyst ett tag istället för att börja gnälla direkt, men jag kan fortfarande efter ett tag konstatera att sidan är mer svårnavigerad både på datorn och i telefonen nu. Det blir ett helsikes klickande och zoomande. Faktum är att jag måste zooma in mer nu med er "mobilanpassning" än vad jag behövde göra förut när det bara var rader upptill. Till saken hör dessutom att jag mest rör mig mellan bloggarna och forumet. Ska man börja gräva djupare ned i strukturen blir det ju etter värre vad gäller klickandet. Redan vid förra ändringen av designen ökade antalet klick på en del håll och nu har ni lyckats lägga på ytterligare klickande. Riksbanken vill förvisso ha upp inflationen, men jag tror inte att de avsåg att värdet av klickande ska minska. Det är pengar det pratar om, så denna ändring drar inte sitt strå till stacken.

En annan invändning jag kände direkt var att saker är dolda på ett sätt så att folk inte kommer att hitta dem, vilket vi sett ett antal exempel på i tråden. Att de där pilarna som pekar åt höger döljer väsentliga alternativ får man ju i princip gissa sig till, särskilt som man måste klicka just på själva pilarna. Snarast hade man väntat sig att en meny kom ut på högersidan när man höll muspekaren över, givet utseendet.

Sedan tycker jag att det är hyfsat komiskt att förra gången ni gjorde om, så skulle det minsann inte vara några menyer, men nu är menyn tillbaka i ett för vanliga datorer kraftigt försämrat utförande. Det gamla, nya och gamla svarta är svart, tror jag. ;) Och nu ska jag citera vad ni skrev förra gången ni gjorde om och tog bort menyerna:

"Menyn är inte längre en dropdown-meny utan horisontell. En av flera fördelar med det är att man tydligare ser vad som finns på sajten. Tidigare "gömdes" saker i rullgardinsmenyerna. Vi har samtidigt valt att rensa upp och förtydliga menyalternativen. Horisontella menyer används idag av de flesta större redaktionella sidor som DN, Svenska Dagbladet, New York Times med flera."

Eftersom det här går stick i stäv med vad ni nu gjort så är det lite svårt att frigöra sig från känslan av att FS har ett propagandaministerium som producerar lämpliga budskap som passar med den kod som trycks ut. Det vill säga att designen inte tar sin utgångspunkt i budskapet, utan att processen är bakvänd. Kod först och budskap sedan.

För övrigt lider inte bara själva "hamburgaren" av kraftigt diskrepans mellan var man får resultat av ett klick och vad som indikeras som om det skulle gå att klicka. Det är ett fel som är så genomgående och så uppenbart att jag inte riktigt förstår hur det har kunnat nå ut på en skarp sida.

Missförstå mig nu rätt, det finns poänger med en "hamburgare", men endast om hela sidan har en ordentlig mobilanpassning/responsiv design. Att göra som nu ser jag som fullständigt meningslöst och kontraproduktivt.

Och angående att stora rubriker med enbart versaler skulle vara snygga och tydliga, så kan jag bara konstatera att jag inte delar den åsikten. Fult och gapigt ligger mer åt det håll jag tänker när jag ser sådana. Något som gäller vare sig det är ert påhitt eller något från de som hållt på med det länge på sina blogginlägg.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu är det dags för den periodiska svadan över designändringar på FS, men jag är hyfsat snäll ändå, egentligen. ;)

Det är fortfarande obegripligt. Ni har nu i princip lyckats få ihop det sämsta med olika sorters sidor i samma. Att baka ihop menyn i en "hamburgare", oavsett skärmstorlek, är ju dumheter som en välfungerande responsiv sida inte gör. Hela poängen med menytypen är att den får plats på en liten skärm, men det är definitivt meningslöst och mer svårnavigerat än nödvändigt på en stor, precis som att det inte blir ett dugg lättnavigerat på en liten när resten av sidan är stor.
Om man likställer hamburgare med responsiv så finns relevans i kritiken, men tanken med ui/navigering är främst att sidan skall kunna leva utan horisontell meny för att fokusera på underavdelningen, tex en grupp. Så hamburgaren är inte en indikation på responsiv design utan fokus på det under. Fotosidan "lider" ju av att vara väldigt mkt olika saker (blogg, forum, artikel etc) och vi vill hitta ett sätt där underavdelningen tar över.

Jag har nu hållt tyst ett tag istället för att börja gnälla direkt, men jag kan fortfarande efter ett tag konstatera att sidan är mer svårnavigerad både på datorn och i telefonen nu. Det blir ett helsikes klickande och zoomande. Faktum är att jag måste zooma in mer nu med er "mobilanpassning" än vad jag behövde göra förut när det bara var rader upptill. Till saken hör dessutom att jag mest rör mig mellan bloggarna och forumet. Ska man börja gräva djupare ned i strukturen blir det ju etter värre vad gäller klickandet. Redan vid förra ändringen av designen ökade antalet klick på en del håll och nu har ni lyckats lägga på ytterligare klickande. Riksbanken vill förvisso ha upp inflationen, men jag tror inte att de avsåg att värdet av klickande ska minska. Det är pengar det pratar om, så denna ändring drar inte sitt strå till stacken.
Det är som sagt ingen mobilanpassning. Personligen så tyckte jag att menyn skulle mobilanpassas men inte innehållet under (dvs en "jättemeny" för enkel navigering, men det under är inte anpassat) som ett första steg. Vi var inte överens om det och det röstades ner för stunden.

En annan invändning jag kände direkt var att saker är dolda på ett sätt så att folk inte kommer att hitta dem, vilket vi sett ett antal exempel på i tråden. Att de där pilarna som pekar åt höger döljer väsentliga alternativ får man ju i princip gissa sig till, särskilt som man måste klicka just på själva pilarna. Snarast hade man väntat sig att en meny kom ut på högersidan när man höll muspekaren över, givet utseendet.
Visst missade vi en del saker när vi flyttade om (främst genvägar under Bilder) och vi har lagt tillbaka de mesta av de sakerna.
Att pilen skulle indikera att något kommer ut till höger är inte långsökt, men utformningen är tänkt att vara som på vår framsidas listor. Vi kollade även facebooks app för att se hur de visar en sådan funktion.

Sedan tycker jag att det är hyfsat komiskt att förra gången ni gjorde om, så skulle det minsann inte vara några menyer, men nu är menyn tillbaka i ett för vanliga datorer kraftigt försämrat utförande. Det gamla, nya och gamla svarta är svart, tror jag. ;) Och nu ska jag citera vad ni skrev förra gången ni gjorde om och tog bort menyerna:

"Menyn är inte längre en dropdown-meny utan horisontell. En av flera fördelar med det är att man tydligare ser vad som finns på sajten. Tidigare "gömdes" saker i rullgardinsmenyerna. Vi har samtidigt valt att rensa upp och förtydliga menyalternativen. Horisontella menyer används idag av de flesta större redaktionella sidor som DN, Svenska Dagbladet, New York Times med flera."
Hehe :) Fast den där texten är från 2010 så det har ju runnit lite vatten under broarna sen dess. Faktum är att vi fortfarande kikar på Nytimes så ta en titt på deras menysystem. Vad vi mest debatterade var inte hamburgare eller inte utan snarare om det gick att skippa en horisontell andra menynivå. Och det är tveksamt så därför finns det undermeny (genvägar) på en del sidor som behöver det (tex forum, grupper). Däremot är den vertikal och den skall få lite bättre och renare form.


Eftersom det här går stick i stäv med vad ni nu gjort så är det lite svårt att frigöra sig från känslan av att FS har ett propagandaministerium som producerar lämpliga budskap som passar med den kod som trycks ut. Det vill säga att designen inte tar sin utgångspunkt i budskapet, utan att processen är bakvänd. Kod först och budskap sedan.
Fast var 5e år måste man få ändra sig. Om jag inte minns fel så har DN som strategi att byta design varannat år.

För övrigt lider inte bara själva "hamburgaren" av kraftigt diskrepans mellan var man får resultat av ett klick och vad som indikeras som om det skulle gå att klicka. Det är ett fel som är så genomgående och så uppenbart att jag inte riktigt förstår hur det har kunnat nå ut på en skarp sida.

Missförstå mig nu rätt, det finns poänger med en "hamburgare", men endast om hela sidan har en ordentlig mobilanpassning/responsiv design. Att göra som nu ser jag som fullständigt meningslöst och kontraproduktivt.
Läst men håller inte med.

Och angående att stora rubriker med enbart versaler skulle vara snygga och tydliga, så kan jag bara konstatera att jag inte delar den åsikten. Fult och gapigt ligger mer åt det håll jag tänker när jag ser sådana. Något som gäller vare sig det är ert påhitt eller något från de som hållt på med det länge på sina blogginlägg.
https://www.youtube.com/watch?v=pWdd6_ZxX8c

(förtydligande: Länken är tänkt att vara lite skämtsam :)

I övrigt tackar jag för detaljerad feedback!
 

Billingen

Aktiv medlem
Problem med bloggen

Skulle just publicera ett nytt blogginlägg och stötte på ett par problem. Efter att FS gjort om sin layout har formatet på min blogg ändrats till bred layout och jag får inte upp alternativ så jag kan återgå till smal. För bilderna jag laddar upp kan jag bara välja 450px eller tumnagel som förhandsvisning i själva bloggen. Bred layout på text och smal på bilder ser helt bedrövligt ut. Dessutom funkar inte bläddringen på förstorade bilder på mitt nya blogginlägg utan man måste stänga ner varje bild innan man öppnar en ny. Snälla, fixa!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har du publicerat blogginlägget eller är det i förhandsgranskningen bläddringen inte fungerar? Det senare har nämligen varit ett problem länge, men när man publicerat så har det fungerar.

Resten låter ju helknas på din beskrivning.
 

dHagger

Aktiv medlem
OK, jag börjar förstå vad ni siktar mot. Problemet är dock att ni använder vedertagna koncept och visuella markeringar utan att förstå dem fullt ut. När jag tittar på nytimes så kan jag se varifrån idéerna kommer, men det finns en del viktiga skillnader:

- nytimes har väl avgränsade underavdelningar med ett tydligt område. Varje underavdelning är stor nog för att läsas separat varje dag för den som bara är intresserad av det området. Även om fotosidan har en del avgränsade funktioner, så känns de inte lika väl avgränsade, och det finns menyalternativ som ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle göra ett bokmärke till och besöka dagligen (exempelvis butiken). Det finns alltså vissa problem med att försöka kopiera nytimes rakt av utan att hitta alternativa lösningar för en del av menyalternativen, och förtydliganden av andra.

- "Hamburgaren" på nytimes är väl separerad från logon, och är dessutom förtydligad med text på förstasidan. Det gör att den inte smälter ihop med loggan och på så sätt kan förväxlas med ett designelement eller misslyckad responsiv design - vilket är fallet på fotosidan.

- "Hamburgaren" på nytimes och fotosidan genererar två olika sorters menyer, vilka visuellt indikerar två olika koncept. Den på nytimes indikerar att den är till för att växla mellan distinkta delar/undersidor, medans den på fotosidan ger intryck av en integrerad navigationsmeny. Om poängen är att fokusera på underavdelningen, så motverkas det till viss del av valet av meny. Valet av meny på fotosidan gör också att menyn på förstasidan känns dubblerad istället för speglad (som är fallet på nytimes) - vilket må verka som en liten detalj men är en viktig distinktion och gör stor skillnad i helhetsintryck.

- Menyn som "hamburgaren" presenterar innehåller pilar på både nytimes och fotosidan. På nytimes är både texten, pilen och bakgrunden samma hotspot, d vs besökaren kan klicka var de vill inom hela området och komma till samma plats. På fotosidan ser det visuellt likadant ut, men beroende på var man klickar händer olika saker - utöver att ett stort område inte är klickbart alls! Jag är så ovan vid att ett område som är visuellt enhetligt har olika hotspots, så det var först när jag läste kommentaren från ztenlund som jag förstod det! Olika hotspots behöver separeras visuellt för att bli tydliga!

- Menyn på nytimes är sorterad i "storleksordning", och topmenyn på förstasidan är en rak mappning mot "hamburgarmenyn" (sånär som på "More", vilken innehåller sådant som shop, blog etc). Undermenyerna i respektive underavdelning mappas också rakt av mot undermenyerna i "hamburgarmenyn". Inga extra menyalternativ insprängda i mitten, inga saknade undermenyalternativ etc - vilket är fallet på fotosidan.

- Topmenyn försvinner inte på underavdelningarna på nytimes. Vissa underavdelningar har visserligen inga menyalternativ, men positionen på navigeringen förblir densamma. Navigeringen är alltså konsekvent, vilket den inte är på fotosidan.

Jag har medvetet valt att inte kommentera detaljer på enskilda delar av fotosidan då jag är medveten om att det kan vara svårt att växla design på allt samtidigt och att ni antagligen håller på att försöka göra justeringar där. Jag tror dock att ni skulle vinna mycket på att pausa det arbetet och backa ett steg, d vs lägga tillbaka den traditionella topmenyn tills ni tänkt igenom helheten lite bättre och åtminstone gjort ett försök att få till de visuella koncept ni använder så att de inte skiljer sig lika markant från vad som är vedertaget.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Kan inte förstån varför underrubriken "Nyheter Bilder Grupper Forum Bloggar Fotosidan Magasin TV Köp & Sälj Prylar Butik" bara finns på förstasidan och inte på övriga sidor. Med nuvarande upplägg blir det väldigt omständligt att navigera. Att gå från en undersida till en annan är på tok för krångligt vilket förtar hela upplevelsen med att använda FS. ...
Du navigerar med "hamburgaren" upp till vänster. Där hittar du genvägar till andra del av sidan.
Jo, givetvis förstår jag det. Men för att hoppa från exempelvis "Senaste foruminlägg" till "Köp & sälj" krävs nu betydligt mera jobb än tidigare. Speciellt på en mindre enhet då det krävs klick på hamburgaren, scrolla nedåt, klicka på Köp & sälj. För egen del förstår jag inte vad som är förbättrande med denna nya navigering utan kan bara se nackdelar. Var ju betydligt snabbare och enklare att hoppa mellan underavdelningar med det tidigare upplägget.

Och varför ska den horisontella menyn då finnas på förstasidan men inte på undersidor. Men ert resonnemang kan ju hamburgaren användas för navigering även direkt från förstasidan och då helt skippa den horisontella menyn. Hamburgaren och menyn på förstasidan innehåller nästan identisk info förutom access till underavdelningarna Proffsfoto och Kalendern. Om en underavdelning har en speciell status för att hamna i den horisontella menyn på förstasidan borde den upphöjda statusen även gälla om man råkar befinna sig i en underavdelning.

För att beskriva FS nu behövs behövs ord som inkonsekvent, omständlig, inneffektiv och ful. Den gamla sidan hade sina klara brister men ännu har jag inte hittat mycket som är bättre med det nya upplägget.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
OK, jag börjar förstå vad ni siktar mot. Problemet är dock att ni använder vedertagna koncept och visuella markeringar utan att förstå dem fullt ut. När jag tittar på nytimes så kan jag se varifrån idéerna kommer, men det finns en del viktiga skillnader:

- nytimes har väl avgränsade underavdelningar med ett tydligt område. Varje underavdelning är stor nog för att läsas separat varje dag för den som bara är intresserad av det området. Även om fotosidan har en del avgränsade funktioner, så känns de inte lika väl avgränsade, och det finns menyalternativ som ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle göra ett bokmärke till och besöka dagligen (exempelvis butiken). Det finns alltså vissa problem med att försöka kopiera nytimes rakt av utan att hitta alternativa lösningar för en del av menyalternativen, och förtydliganden av andra.

- "Hamburgaren" på nytimes är väl separerad från logon, och är dessutom förtydligad med text på förstasidan. Det gör att den inte smälter ihop med loggan och på så sätt kan förväxlas med ett designelement eller misslyckad responsiv design - vilket är fallet på fotosidan.

- "Hamburgaren" på nytimes och fotosidan genererar två olika sorters menyer, vilka visuellt indikerar två olika koncept. Den på nytimes indikerar att den är till för att växla mellan distinkta delar/undersidor, medans den på fotosidan ger intryck av en integrerad navigationsmeny. Om poängen är att fokusera på underavdelningen, så motverkas det till viss del av valet av meny. Valet av meny på fotosidan gör också att menyn på förstasidan känns dubblerad istället för speglad (som är fallet på nytimes) - vilket må verka som en liten detalj men är en viktig distinktion och gör stor skillnad i helhetsintryck.

- Menyn som "hamburgaren" presenterar innehåller pilar på både nytimes och fotosidan. På nytimes är både texten, pilen och bakgrunden samma hotspot, d vs besökaren kan klicka var de vill inom hela området och komma till samma plats. På fotosidan ser det visuellt likadant ut, men beroende på var man klickar händer olika saker - utöver att ett stort område inte är klickbart alls! Jag är så ovan vid att ett område som är visuellt enhetligt har olika hotspots, så det var först när jag läste kommentaren från ztenlund som jag förstod det! Olika hotspots behöver separeras visuellt för att bli tydliga!

- Menyn på nytimes är sorterad i "storleksordning", och topmenyn på förstasidan är en rak mappning mot "hamburgarmenyn" (sånär som på "More", vilken innehåller sådant som shop, blog etc). Undermenyerna i respektive underavdelning mappas också rakt av mot undermenyerna i "hamburgarmenyn". Inga extra menyalternativ insprängda i mitten, inga saknade undermenyalternativ etc - vilket är fallet på fotosidan.

- Topmenyn försvinner inte på underavdelningarna på nytimes. Vissa underavdelningar har visserligen inga menyalternativ, men positionen på navigeringen förblir densamma. Navigeringen är alltså konsekvent, vilket den inte är på fotosidan.

Jag har medvetet valt att inte kommentera detaljer på enskilda delar av fotosidan då jag är medveten om att det kan vara svårt att växla design på allt samtidigt och att ni antagligen håller på att försöka göra justeringar där. Jag tror dock att ni skulle vinna mycket på att pausa det arbetet och backa ett steg, d vs lägga tillbaka den traditionella topmenyn tills ni tänkt igenom helheten lite bättre och åtminstone gjort ett försök att få till de visuella koncept ni använder så att de inte skiljer sig lika markant från vad som är vedertaget.
Grottar man i Nytimes (som vi gjort) så inser man att den är ingen enkel tydlig sajt heller om man menar att det skall fungera exakt likadant i alla lägen. Här är lite inkonsekvens om man tycker att stringens är målet:

Underavdelning utan nivå2 där menyn ligger i vänsterkant
http://www.nytimes.com/pages/travel/index.html?contentCollection=Travel&version=BrowseTree&action=click&adxnnl=1&region=TopBar&module=SectionsNav&adxnnlx=1416412210-XHc5EwPNYN495AL6bE6XUQ&pgtype=Homepage

Enskild artikel där menyn kommer tajt till innehåll
http://www.nytimes.com/2014/11/20/nyregion/extreme-snowstorm-pummels-western-new-york.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=photo-spot-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0

TV helt nytt UI utan hamburgare
http://www.nytimes.com/video/?action=click&region=TopBar&pgtype=SectionFront&module=SectionsNav&version=BrowseTree&contentCollection=Video&t=qry536

Underavdelning utan mittenrubrik
http://www.nytimes.com/pages/opinion/index.html?action=click&region=TopBar&pgtype=SectionFront&module=SectionsNav&version=BrowseTree&contentCollection=Opinion&t=qry611

mm

Dessutom är den inte responsiv som kanske hamburgaren kan indikera utan det ligger en helt egen mobilsajt med annan navigering bredvid.

Poängen är att alla komplexa sajter kommer ha svårighet att vara perfekt konsekventa eftersom olika innehåll kan kräva olika lösningar. Den lösning vi valt är att presentera menyval på framsidan som indikerar de stora scoopet och ha en lösning där varje sida kan navigera till en annan sida på samma vis.

Vårt fokus har som sagt varit att förstärka underavdelningen (utan att en horisontell meny stör) men att kunna navigera därifrån lätt. Sidor som har varit viktiga är tex:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/342175/3254341.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/affe/omtag-tiggeriet-och-vad-fan-gor.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-1-v3-och-j4.htm
http://www.fotosidan.se/groups/djur/index.htm
http://www.fotosidan.se/proffsfoto/index.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/tv/index.htm
http://www.fotosidan.se/magasin/index.htm

och vi har tankar om kommande koncept som också skall kunna jackas in utan att navigeringen skall ställa till det och vi vill vänja användaren om att hamburgaren är symbolen för navigering.

Nästa steg är att göra sidan responsiv och det kommer ske stegvis. Artikelläsning är nog det första vi gör.

Visst det finns saker att slipa på (tex förtydliga undermenyerna i hamburgaren i förhållande till pil, göra ytor mer klickbara, förtydliga undermenyer och dess position mm). UI är en pågående process som hela tiden får slipas på.

Och vi kommer absolut ta en paus, för imorgon bygger vi monter på fotomässan i Stockholm. Kom gärna dit på fre/lör/sön så kan vi diskutera vidare och så bjuder vi på kaffe.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jo, givetvis förstår jag det. Men för att hoppa från exempelvis "Senaste foruminlägg" till "Köp & sälj" krävs nu betydligt mera jobb än tidigare. Speciellt på en mindre enhet då det krävs klick på hamburgaren, scrolla nedåt, klicka på Köp & sälj. För egen del förstår jag inte vad som är förbättrande med denna nya navigering utan kan bara se nackdelar. Var ju betydligt snabbare och enklare att hoppa mellan underavdelningar med det tidigare upplägget.

Och varför ska den horisontella menyn då finnas på förstasidan men inte på undersidor. Men ert resonnemang kan ju hamburgaren användas för navigering även direkt från förstasidan och då helt skippa den horisontella menyn. Hamburgaren och menyn på förstasidan innehåller nästan identisk info förutom access till underavdelningarna Proffsfoto och Kalendern. Om en underavdelning har en speciell status för att hamna i den horisontella menyn på förstasidan borde den upphöjda statusen även gälla om man råkar befinna sig i en underavdelning.

För att beskriva FS nu behövs behövs ord som inkonsekvent, omständlig, inneffektiv och ful. Den gamla sidan hade sina klara brister men ännu har jag inte hittat mycket som är bättre med det nya upplägget.
Jag förklarar ovan varför vi vill bli av med menyn. Visst det kan i vissa lägen ge ngt extraklick men på desktop är det riktigt snabbt. På mobilt behöver vi jobba mer för att snabba upp navigeringen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Innan kunde man söka på medlemmar och vilka som var nya och inloggade.
Är detta borttaget nu?

Jag hittar inte det
Vi har behövt rensa lite i menyerna. Men funktionen finns kvar.

Du trycker på förstoringsglaset till höger i det översta svarta bandet. Då kommer en text "utökad sökning" upp. Tryck på den texten. Sen trycker du på fliken "sök medlem".
 

bradfridell

Aktiv medlem
om man n u ska klaga på nått så är det svårare o hitta nu. men som allt annat så är det en inlärnings process som kallas (man slutar aldrig lära sig saker i denna värld. du lär dig tills du en dag dör).
överlag så funkar sidan fortfarande lika bra
 

Billingen

Aktiv medlem
Hallå, är det någon som jobbar på FS som läser tråden?! Jag betalar för en tjänst som inte längre fungerar som den ska - när tänker ni göra någonting åt saken? När tänker ni svara?

@Martin: tack för ditt svar. Nej jag har ännu inte publicerat inlägget.
 

togge01

Avslutat medlemskap
Stämmer att en del fallit bort och det är inte meningen. Galleri FS, Tävlingar, Alla nya bilder är nu tillbaka. Skall kolla övriga länkar också!
Hamburgaren fungerar inte på sidan Galleri FS.
Svårt hitta ut från Bildspel, förstod inte att man måste klicka på bilden, ingen info.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Kloka ord från Microsofts chefsdesigner, ansvarig för kommande Windows 10.

– Om någon inte förstår hur produkten ska användas så är det vårt fel som designers, säger Albert Shum.
 

dHagger

Aktiv medlem
Grottar man i Nytimes (som vi gjort) så inser man att den är ingen enkel tydlig sajt heller om man menar att det skall fungera exakt likadant i alla lägen.
Så att nytimes inte är perfekt konsekvent i alla lägen är alltså ett giltigt skäl att använda visuella koncept på ett inkonsekvent, förvirrande och svårnavigerat sätt? Vore det inte bättre att ha som ambition att göra fotosidan tydlig och lättnavigerad?

Jag var inte ute efter att göra en perfekt jämförelse med nytimes, utan försökte påpeka varför koncepten ni lånat från nytimes fungerar där, och varför de fungerar dåligt i nuvarande implementation på fotosidan.

Dessutom är den inte responsiv som kanske hamburgaren kan indikera utan det ligger en helt egen mobilsajt med annan navigering bredvid.
Hamburgaren i sig själv betyder inte att sajten är responsiv, utan indikerar bara att den döljer en navigering. Problemet är att ni har använt konceptet på ett sätt som gör det otydligt att det faktiskt rör sig om en meny istället för ett designelement kopplat till loggan. Trots att jag jobbar i branchen och har studerat hundratals olika hemsidor var det först tredje besöket som jag ens noterade att det låg en meny där (jag klickade lite långt åt vänster för att komma tillbaka till startsidan för att nå menyn där)! På en placering som jag stort sett bara upplevt på responsiva sidor på smalare skärmar (därav att responsiv design blivit omnämnt). Alla kommentarer relaterade till responsiv design härrör alltså från att den nya designen är så otydlig att det ser ut som ni försökt bygga en responsiv sida och misslyckats grovt!

Poängen är att alla komplexa sajter kommer ha svårighet att vara perfekt konsekventa eftersom olika innehåll kan kräva olika lösningar. Den lösning vi valt är att presentera menyval på framsidan som indikerar de stora scoopet och ha en lösning där varje sida kan navigera till en annan sida på samma vis.
Du har uppenbarligen totalt missat min poäng. Min poäng är att ni använder visuella koncept på ett sätt så att de lätt kan uppfattas som något helt annat! Menyn (hamburgaren) kan lätt uppfattas som den är en del av loggan. Ni använder ett menykoncept som kan uppfattas som en dold integrerad meny när ni i själva verket behöver en växling mellan sektioner. Ni behöver titta igenom vad som är klickbara hotspots och se till att det är visuellt tydligt att de är just klickbara hotspots samt var de leder, och likaså titta igenom vad som ser ut att vara enhetliga hotspots och se till att de faktiskt är enhetliga.

För att förtydliga ännu mer: jag har inget emot den målsättning ni verkar ha - men ni har gjort otydliga och konstiga designval som direkt motverkar målsättningen! Det handlar inte bara om buggfixar av klickbara ytor, utan om problem med stort sett samtliga visuella indikeringar som härrör till navigeringen - vilket är ett betydligt större jobb än att bara justera lite efterhand!

Vårt fokus har som sagt varit att förstärka underavdelningen (utan att en horisontell meny stör) men att kunna navigera därifrån lätt.
Det låter som ett bra mål. Ni är dock inte där ännu. Jag har som sagt också valt att inte kommentera den inkonsekvens som finns inom respektive avdelning då jag förstår att det är ett arbete som tar tid. Men jag misstänker att det arbetet skulle underlättas av att ha en fungerande och väl genomtänkt huvudnavigering att vila på.

Jag misstänker att ni är så "hemmablinda" att ni inte längre ser hur otydliga och inkonsekventa vissa av valen är. Det är därför jag lägger tid på att försöka påvisa dem, istället för att bara överge sajten och gå vidare med mitt liv.

Nästa steg är att göra sidan responsiv och det kommer ske stegvis. Artikelläsning är nog det första vi gör.
Toppen! Se bara till att ha en genomtänkt navigering först!

Och vi kommer absolut ta en paus, för imorgon bygger vi monter på fotomässan i Stockholm. Kom gärna dit på fre/lör/sön så kan vi diskutera vidare och så bjuder vi på kaffe.
Vore trevligt, men befinner mig tyvärr lite för långt bort.
 
Bilder

I kolumnen där diskussioner-blogginlägg-recencioner-annonser-kalendern låg det tidigare bilder/bildpooler
där man kunde se när nya bilder kom in i de olika poolerna, vart tog detta vägen?
Ibland rekommenderade jag vänner att kolla där på intressanta bilder vilket nu inte längre går.
Kollade även på nya bilder i grupper/pooler jag inte är med i men det gör jag inte längre då det är för krångligt.
Det är nu mycket krångligare att hitta då man måste leta i menyer istället för att det som tidigare var synligt på sidan. Bad några att testa som de gjorde förr och de tyckte nu att det var otroligt mycket svårare att hitta.
Jag gillar enkelhet och att det ska vara lätt för alla att hitta på sidan och då framför allt bilder för det är det man framför allt vill se när man kommer till fotosidan, som några av mina vänner sade att man kollade på fotosidan när man ville se vackra, häftiga, läckra, snygga bilder vilket blev svårare nu när man knappt hittar dit.
det är väl ändå bilden som ska vara i fokus eller?
Mvh
Stefan
 
ANNONS