Annons

Dk-17m

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Någon som testat 1.2X förstorings okular på D800E? Jag är sugen, men vet inte om det är riktigt värt det.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Ja, jag har det på min D800E just nu och trivs väldigt bra med förstoringen. Har det även på mina andra kamerahus och även tidigare haft förstoringsokularet DK-17M på flera andra kamerahus. För mig fungerar det utmärkt och trivs betydligt bättre med kameran med än utan förstoringsokularet.

Har även testat förstoringsokular från annan tillverkare med högre förstoring, tror det var x1,32 eller x1,35, men det var för mycket och det okularet fungerade inte bra för mig.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Någon som testat 1.2X förstorings okular på D800E? Jag är sugen, men vet inte om det är riktigt värt det.
Funkar bra på min D800. Har det även på min D700.
Man tappar lite av kanterna på bilden. Kanske bättre om man inte har glasögon som jag har.
Men det underlättar manuell fokusering.
 

Taka

Aktiv medlem
Funkar bra på min D800. Har det även på min D700.
Man tappar lite av kanterna på bilden. Kanske bättre om man inte har glasögon som jag har.
Men det underlättar manuell fokusering.
Försvinner en del av kanterna på bilden? Jag har inte glasögon förövrigt.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Försvinner en del av kanterna på bilden? Jag har inte glasögon förövrigt.
Glasögonen gör ju att ögat kommer lite längre från bilden. Man får svårare att se hörnen på bilden.
Med förstoringen får man en större bild som s.a.s. ska visas i samma öppning fortfarande. Då ryms inte hela bilden. Men det stör mig inte så mycket. Oftast är det ju mindre viktiga detaljer som finns i hörnen.
Jag tycker det är värt nackdelen med att det blir svårare att se hela bilden.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Frågan är om kanterna försvinner utan glasögon?
När jag tog av mig glasögonen så tycker jag att man "nästan" kan se hela bilden.
Du behöver nog prova och själv bedöma om det är ok med sökarförstoring.
Jag kan inte säga hur det är utan glasögon.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Frågan är om kanterna försvinner utan glasögon?
Jag ser hela bilden. Har inga glasögon. Behöver dock ha ögat lite närmare okularet än utan förstoringsokularet men ser definitivt hela bilden. Kör med ögonmusslan DK-19 som gör det enklare att trycka ögat närmare och den förhindrar också ströljus på ett bra sätt.
 

Taka

Aktiv medlem
Jag ser hela bilden. Har inga glasögon. Behöver dock ha ögat lite närmare okularet än utan förstoringsokularet men ser definitivt hela bilden. Kör med ögonmusslan DK-19 som gör det enklare att trycka ögat närmare och den förhindrar också ströljus på ett bra sätt.
Då låter det som att det är värt att testa!
 

NikonFX

Aktiv medlem
Då låter det som att det är värt att testa!
Det tycker jag. Fick låna en DK-17M för flera år sedan och gillade den verkligen. Har efter det köpt flera så mina tre olika kamerahus idag har alla DK-17M. Har flyttat med mig föstoringsokularen när jag bytt hus. Har genom åren testat flera gånger utan förstoringsokularet men känns som att det saknas nått på kameran och jag vill inte vara utan DK-17M.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag har också goda erfarenheter av DK-17M på D800. Jag bytte även mattskiva för att optimera kameran för manuell fokusering (hade ett gäng "Zeiss ZF.2"-gluggar).

Tveksamt om man vinner något om du inte fokuserar manuellt.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har också goda erfarenheter av DK-17M på D800. Jag bytte även mattskiva för att optimera kameran för manuell fokusering (hade ett gäng "Zeiss ZF.2"-gluggar).

Tveksamt om man vinner något om du inte fokuserar manuellt.
Visste inte ens om att det gick att byta mattskivan på moderna DSLR:er. Var det komplicerat eller hyfsat enkelt?
 
ANNONS