Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nej, det kan man inte. Om man anlitar företag av typen Frilans finans är man ju, som du själv påpekar, anställd av dem.

Man kan betala A-skatt – då är man anställd – eller F-skatt – då driver man företag. Något tredje alternativ finns inte.
Nåja, den tex konstnär som lever på bildförsäljning är inte anställd någonstans och behöver ingen firma, precis som en och annan musikskapare.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och ändå så skapar du och deltar i en sådan tråd.

.
Att jag skapar och deltar i en debatt betyder inte att jag tycker det är viktigt. Jag tycker däremot det är intressant.

Nåja, den tex konstnär som lever på bildförsäljning är inte anställd någonstans och behöver ingen firma, precis som en och annan musikskapare.
På nåt sätt måste de betala skatt, deklarera. Så antingen F- eller A-skatt eller både och måste de ha.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det gör väl alla men hur deklarerar du alla dina bröllop eftersom du inte har firma?
Personliga saker undanbedes i denna tråd.
Det finns redan en enda tråd i detta forum med personliga frågor riktat till en enda person, öppet för alla att läsa. Jag och många andra har ifrågasatt detta, men då forumvärden och Terje tyckt det var ok så finns den fortfarande kvar.

Vi kommit bort från ursprungsfrågan.
Frågan gäller fortfarande hur ni definierar yrkesfotograf, när bör man kalla sig det?!
Nya frågeställningar bör startas med nya trådar.

Att skapa debatt om något som man inte tycker är viktigt...

Du har just beskrivit "att trolla".
Om admin tycker jag trollar ber jag denne plocka bort den eller de som tycker det att anmäla tråden.
Jag eldar inte på nåt eller påstår konstiga saker. Jag deltar i nåt som är av intresse. Viktigt, mjae....

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Personliga saker undanbedes i denna tråd.
Det finns redan en enda tråd i detta forum med personliga frågor riktat till en enda person, öppet för alla att läsa. Jag och många andra har ifrågasatt detta, men då forumvärden och Terje tyckt det var ok så finns den fortfarande kvar.

Vi kommit bort från ursprungsfrågan.
Frågan gäller fortfarande hur ni definierar yrkesfotograf, när bör man kalla sig det?!
Nya frågeställningar bör startas med nya trådar.



Om admin tycker jag trollar ber jag denne plocka bort den eller de som tycker det att anmäla tråden.
Jag eldar inte på nåt eller påstår konstiga saker. Jag deltar i nåt som är av intresse. Viktigt, mjae....

/Stefan
Du får väl tåla någon motfråga eftersom du själv tog upp ämnet och frågade om hur man skattar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Precis, A-skatt är alltså inte samma sak som anställd.
Detta är definitivt inte mitt kärnområde, men jag tror att Pensionsmyndigheten betraktas som huvudarbetsgivare ur skattehänseende.

Så även utan anställningsavtal har pensionären en arbetsgivare och betalar A-skatt.

Om inte pensionären samtidigt driver en enskild firma. Då betalar pensionären F-skatt och skickar med en särskild bilaga till sin inkonstdrklaration.
 

iSolen.se

Guest
Detta är definitivt inte mitt kärnområde, men jag tror att Pensionsmyndigheten betraktas som huvudarbetsgivare ur skattehänseende.

Så även utan anställningsavtal har pensionären en arbetsgivare och betalar A-skatt.

Om inte pensionären samtidigt driver en enskild firma. Då betalar pensionären F-skatt och skickar med en särskild bilaga till sin inkonstdrklaration.
Nej det var t o m angivet inom parentes och varför jag ens nämnde det var för att jag hade hört att det är skillnad på skatteavseende (då heter det A-skatt) och juridiskt, då heter det arbetsgivare.

Pensionsmyndigheten tar inget som helst arbetsgivaransvar (för pensionärerna), det gäller bara skatt, som sagt heter A-skatt.
 
ANNONS