Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Har gett upp att säga till alla om att hålla sig till ämnet och jag har faktiskt fått det jag vill ha redan så jag lägger mig i om detta om A-skatt. En som inte kan så mkt om skatt måste såklart kolla på internet.

"Du som är anställd ska ha A-skatt. Det innebär att din arbetsgivare drar av skatt på din lön och betalar socialavgifter (arbetsgivaravgifter). Även du som pensionär har normalt A-skatt. "
-Skatteverket

"A-skatt kallas i Sverige den inkomstskatt som löntagare betalar och som dras direkt från lönen av arbetsgivaren. Även näringsidkare som antingen inte får, eller inte vill, ha F-skatt samt pensionärer betalar A-skatt. "
- Wikipedia

"Vilka har A-skattsedel?

Alla som har en anställning har A-skattsedel. Detta oavsett om det är tillsvidare, timanställning eller annan anställningsform. Så länge som ett företag betalar ut lön ska de betala skatt på detta belopp. I detta fall har arbetstagaren en A-skattsedel som anger skattesats som ska användas. Det vanligaste är även att pensionärer har A-skattsedel."
- Consector.se

Måste ju innebära att man på nåt sätt är "antälld" även om man får royalty. Man är väl registerad nånstans där man får pengarna ifrån. Aka anställd. Där man är registrerad hanterar antagligen allt åt den då.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Har gett upp att säga till alla om att hålla sig till ämnet och jag har faktiskt fått det jag vill ha redan så jag lägger mig i om detta om A-skatt. En som inte kan så mkt om skatt måste såklart kolla på internet.

"Du som är anställd ska ha A-skatt. Det innebär att din arbetsgivare drar av skatt på din lön och betalar socialavgifter (arbetsgivaravgifter). Även du som pensionär har normalt A-skatt. "
-Skatteverket

"A-skatt kallas i Sverige den inkomstskatt som löntagare betalar och som dras direkt från lönen av arbetsgivaren. Även näringsidkare som antingen inte får, eller inte vill, ha F-skatt samt pensionärer betalar A-skatt. "
- Wikipedia

"Vilka har A-skattsedel?

Alla som har en anställning har A-skattsedel. Detta oavsett om det är tillsvidare, timanställning eller annan anställningsform. Så länge som ett företag betalar ut lön ska de betala skatt på detta belopp. I detta fall har arbetstagaren en A-skattsedel som anger skattesats som ska användas. Det vanligaste är även att pensionärer har A-skattsedel."
- Consector.se

Måste ju innebära att man på nåt sätt är "antälld" även om man får royalty. Man är väl registerad nånstans där man får pengarna ifrån. Aka anställd. Där man är registrerad hanterar antagligen allt åt den då.

/Stefan
Erland (och gjorde inte du det också?) påstod att man måste vara anställd eller ha firma. Alltså att det inte finns något mer alternativ.

Royalty kräver inte firma och kräver inte heller anställning.

Typexempel är en författare som skiver en bok. Författaren är inte anställd av förlaget och har inte heller egen firma.

Oavsett om man är anställ eller inte eller har firma så ska naturligtvis egenavgiften betalas. Av någon.

...
Jo den får författaren i exemplet betala själv, precis som A-skatten.
 

PMD

Aktiv medlem
Andra halvan av samma stycke:

... Om royaltyn grundar sig på anställning, på uppdrag eller tillfällig verksamhet räknas den dock till inkomstslaget tjänst
Ja, antingen är man anställd eller så bedriver man näringsverksamhet. Ur skatteverkets synvinkel finns det knappat några andra alternativ. (Med samma förbehåll som i mitt förra inlägg).
 

iSolen.se

Guest
Ja, men det är ju inte konstigt.
Kanske lite tråkigt att se hur mycket av pengarna som försvinner. Men det gör de ju även om någon annan betalar avgifterna.
Alla egenföretagare ser hur höga de verkliga skatterna är i sverige.

Företagaren (fotograf? författare?) fakturerar eller säljer produkter för 100 000 ett år. Det tillkommer moms 25% så 125 000 (avdragsgillt om köparen är ett annat företag) kostar det kunderna.

Företagaren tar ut 75 000 kr ur företaget och får då betala 25000 i arbetsgivaravgift, dvs alla 100 000kr går åt.

Eftersom företagaren gör detta som extraknäck blir löneskatten över 50% så det blir kvar 38000 av de 125 000.
 

iSolen.se

Guest
Ja, antingen är man anställd eller så bedriver man näringsverksamhet. Ur skatteverkets synvinkel finns det knappat några andra alternativ. (Med samma förbehåll som i mitt förra inlägg).
Men läs innantill i din egen länk, om man inte klassas som näringsidkare finns det tre alternativ med A-skatt, bara ett är anställd.
 

PMD

Aktiv medlem
Royalties som inkommer pga uppdrag eller tillfällig verksamhet räknas som inkomst av tjänst, och beskattas alltså på samma sätt inkomst av anställning.

Som sagt (eller snarare skrivet) så finns det rätt många träffar i min andra länk så det finns mycket att lära sig om hur skatteverket ser på royaltyinkomster. Själv är jag måttligt intresserad, men presenterade sökträffarna här för att diskussionen ska kunna basera sig på fakta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du får kalla dig precis vad du vill, så länge det inte är en skyddad titel. Vad är det för mervärde att kalla sig yrkesfotograf om man inte har sin huvudsakliga inkomst från yrket? Har man det är man ju yrkesfotograf, men om man tvekar är det väl klatchigare med proffsfotograf. Det är mer tvetydigt. Själv är jag amatörfotograf. Det är också tvetydigt, men det signalerar åtminstone att jag kan ha ett yrke där jag tjänar bra mycket mer pengar än vad yrkesfotografer gör! ;) Trevlig midsommar!
Kul statement!

Jag säger bara Peter Lik.

https://www.widewalls.ch/peter-lik-phantom/

Han hade nog bara behövt ta en enda bild i sitt liv för att fixa sin gröt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jepp men frågan var om det krävdes avställning / eget företag och svaret är alltså nej.
Nja, nu har du nog missuppfattat.

Det finns fortfarande bara två alternativ. Om du har F-skatt bedriver du näringsverksamhet, det vi i dagligt tal kallar ”ha firma”.

Om du har A-skatt är det arbetsgivaren som är skyldig att betala in sociala avgifter och preliminärskatt. Vilket alltså innebär att du har ett anställningsförhållande.

Det finns iofs ett tredje sätt att betala skatt på inkomst, nämligen inkomst av kapital, men det är ju inte det vi diskuterar här.
 

iSolen.se

Guest
Nja, nu har du nog missuppfattat.

Det finns fortfarande bara två alternativ. Om du har F-skatt bedriver du näringsverksamhet, det vi i dagligt tal kallar ”ha firma”.

Om du har A-skatt är det arbetsgivaren som är skyldig att betala in sociala avgifter och preliminärskatt. Vilket alltså innebär att du har ett anställningsförhållande.

Det finns iofs ett tredje sätt att betala skatt på inkomst, nämligen inkomst av kapital, men det är ju inte det vi diskuterar här.
Det är bara att scrolla upp. Jag invände mot de två alternativen anställning/firma eftersom jag visste att det fanns fler sätt att jobba på. Det krävs som sagt inte arbetsgivare eller anställning för A-skatt för tex författaren i exemplet.
 

martinot

Aktiv medlem
När jag började "hänga" på FS Forum, hösten 2003, då var det mycket intressanta trådar om den relativt nya digitala fotograferingen, vi utbytte våra erfarenheter, jämförde med den analoga fotograferingen. Nu de senaste åren har FS Forum ändrat karaktär, till ett socialt forum, för män med mycket fritid, några säger sig vara "Yrkesfotograf". Tråkig förändring. Få personer från 2003 är kvar, som aktiva, i trådarna, - lätt att förstå.
Tror du drar och extrapolerar statistiken lite för långt där.

Det är nog hur som helst inget unikt för Fotosidan, utan det är nog få forum där majoriteten av alla deltagare är samma som för 15-17 år sedan. Inget som jag skulle säga är beroende på något fel hos just Fotosidan, utan troligen en rätt normal omsättning av forumdeltagare.
 
ANNONS