Annons

Bärbar dator för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte köpa mig en ny bärbar så att jag kan redigera när jag inte sitter hemma. Min stationära innehåller i7 920, 6gb 1600mhz minnen och ett radeon 4890. Skulle vilja ha något i den prestandaklassen, vet dock att det är svårt att få lika snabba minnen. Ska som sagt använda den till redigering så grafikkortet behöver inte vara allt för vasst.

Skärmen är det jag verkligen kan tänka mig att betala för. Har kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=682755 och även Sony Vaios F-serie som verkar väldigt intressant om man väljer den matta skärmen. Macbook pro 15" med i7an verkar som en gudomlig dator men funderar lite på deras processor som bara har 2 kärnor!!?!?!?!?

Alla tips mellan 10-20k kr är välkomna och även MBP om det verkligen är ett bra alternativ.

Tack!
 

wfrank

Aktiv medlem
Men såååå himla mycket påverkar du inte prestandan för 2D bildbehandling med snabbare minnen eller en 7% snabbare fyrkärnig processor och sånt. Jag köpte en Vaio (FW51) för ett halvår sedan för 10.000. Nackdelen med de flesta bärbara under 20.000 är att du ändå inte kan kalibrera skärmen för proffsbruk (har jag hört - men det är inget jag bryr mig om).

Istället fick jag tex full-HD skärm, blue-ray mm vilket jag tycker är bra eftersom jag använder datorn till en hel del annat också.

En nackdel - bildbehandlingsmässigt - är att DPI är 40-50% högre än normala skärmar till stationära datorer. Det sitter alltså fler pixlar per längdenhet än "normalt". Det påverkar ex.vis hur man skärper bilder. Fast om det är en nackdel beror på hur man ser på det. Men vill man skapa bilder som ska tittas på i andra datorer så är det värt lite eftertanke.

Edit: Är det något som stör mig med Vaio är det all bloatware som kommer med datorn. Det är inte specifikt för Sony, men det är klart irriterande och svårt att få bort 100%.
 
ANNONS