Annons

Svartvit direkt eller redigera senare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caveman75

Medlem
Tack för alla svaren man fick, både snabbt och utvecklande.
Verkar som både jag och någon mer lärde sig på att jag startade tråden *fniss* :p
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
CA brukar man kalla den färgspridning som uppstår i kanten av bilden på vissa zoomar. Långzoomar brukar vara värst i sina max o min. Genom att dela upp färgbilden (RGB split) kan man ta bort detta och får då tre bilder i var sin gråskala. Den gröna bilden (som nu är grå) brukar vara minst brusig men det kan ju hända att de andra ser mer spännande ut
Tja - CA = Chromatic Abberation = Kromatisk Abberation
 

perstromgren

Aktiv medlem
Skippa ordet bild, använd ännu hellre ordet exponering.

Ex:
Ojojoj, det där var en riktigt lyckad exponering. :)
Det låter ju elegant, men är inte lika användbart som "bild". Vad sägs om

exponeringsupplösning?
exponeringsstorlek?
ladda upp en exponering på webben?

Men du kanske bara driver med mig?

Per.
 

northdog

Aktiv medlem
Det låter ju elegant, men är inte lika användbart som "bild". Vad sägs om

exponeringsupplösning?
exponeringsstorlek?
ladda upp en exponering på webben?

Men du kanske bara driver med mig?

Per.
Nej det var absolut inget illa menat.
Jag håller med dig helt och hållet att det låter bättre med bild än kort. Men nu har många av mina kompisar börjat säga bild. Då bytte jag till att säga exponering.
//Robert
 

iBoat

Aktiv medlem
Nej det var absolut inget illa menat.
Jag håller med dig helt och hållet att det låter bättre med bild än kort. Men nu har många av mina kompisar börjat säga bild. Då bytte jag till att säga exponering.
//Robert
På måndag ska jag ut och låta fotoner brytas genom ett linssystem och slutligen registreras på mottagarenheten så att en symfoni av pixlar med varierande värden tillsammans bildar ett tilltalande kort. höhö, trevlig lördag! :)
 

gorse

Aktiv medlem
Jag kommer nog ta kort i fortsättningen med. Jag ser ingen skillnad.

-Tar ni kort min herre?
-Ja, både Mastercard och Visa.

Ärligt talat har jag svårt att ta någon på allvar som tycker det är viktigt att markera sin ställning med sitt ordval. Vad är det som skiljer en person som knäpper kort från någon som tar bilder? Egentligen? Förutom att känna sig förorättad?
 

northdog

Aktiv medlem
Jag kommer nog ta kort i fortsättningen med. Jag ser ingen skillnad.

-Tar ni kort min herre?
-Ja, både Mastercard och Visa.

Ärligt talat har jag svårt att ta någon på allvar som tycker det är viktigt att markera sin ställning med sitt ordval. Vad är det som skiljer en person som knäpper kort från någon som tar bilder? Egentligen? Förutom att känna sig förorättad?
Vissa saker och vissa ämnen kanske det finns anledning att ta med en nypa salt? Allt som skrivs på ett sådant här forum kanske inte bara är fakta och sanning. Vissa inlägg kan vara för att muntra upp och få en rolig och kamratlig stämmning mellan medlemmarna. Om man ser mellan fingrarna med det så kan man både få och ge mycket lärdom här. Jag har själv haft stor glädje av Fotosidan. Det är bara ens egen inställning som styr.

//Robert
 
ANNONS