Annons

Varför blir mina bilder matta/grå vid framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna-S

Medlem
Hej,
jag fotar i Raw och bearbetar i Photoshop CS5 (MacBook). När jag framkallar bilderna har de som en mattare ton och lite grå/blå. När jag för över dem via iPhoto till min iPhone har de samma mustiga färger som i datorn, men när jag skickar bilden från min dator till en annan får de samma grå/färglösa ton. Någon som vet vad det är för fel?!
Vänligen
Johanna
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej,
jag fotar i Raw och bearbetar i Photoshop CS5 (MacBook). När jag framkallar bilderna har de som en mattare ton och lite grå/blå. När jag för över dem via iPhoto till min iPhone har de samma mustiga färger som i datorn, men när jag skickar bilden från min dator till en annan får de samma grå/färglösa ton. Någon som vet vad det är för fel?!
Vänligen
Johanna
Denna fråga var inte helt lätt att förstå.
När Du framkallar dem har de en matt grå/blå ton. Du framkallar väl i datorn gissar jag?
När När du sänder över dem till Din iPhone blir de bra i iPhonen men tydligen plötsligt även bra i datorn?
När Du skickar dem till en annan dator blir de lika grå/blå som i Din dator men där är de ju mustiga när Du sänder dem till iPhonen. Inte helt lätt att förstå vad Du beskriver?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Låter som ett vanligt problem med färgrymder. Om man redigerar i Argb och sparar i jpg kommer bilderna att se dassiga ut t ex på webben. Spara om bilderna i srgb så ser det nog bättre ut.
 

Johanna-S

Medlem
Tack, jag ska testa srgb, men påverkar det framkallning?
Ska försöka göra frågan lite tydligare.
När jag redigerat bilden i photoshop ser den bra ut, när jag sedan skickar den till tex. Odenlab för framkallning är den efter framkallning grå/blå i tonen. När jag testade att skicka ett foto i verklig storlek via e-post och öppnade på en annan dator hade den samma grå/blå ton.
 

Janne H

Aktiv medlem
Tack, jag ska testa srgb, men påverkar det framkallning?
Ska försöka göra frågan lite tydligare.
När jag redigerat bilden i photoshop ser den bra ut, när jag sedan skickar den till tex. Odenlab för framkallning är den efter framkallning grå/blå i tonen. När jag testade att skicka ett foto i verklig storlek via e-post och öppnade på en annan dator hade den samma grå/blå ton.
Hej Johanna.

Att redigera bilder på en Mac Book med dess inbyggda skärm är ingen bra ide´!
Prova ex att bara vinkla skärmen så ser du hur bildens utseende varierar ....
Du behöver en bättre skärm så du kan lita på vad du ser.
En bra början kan dock vara att ha med ex ett QP card i någon bild och vitbalansera på det, då bör du få bort färgsticket i bilderna.
Hälsn.
/janne
www.helikopterbild.se
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Det jag hänger upp mig på är att det ser bra ut även på din iPhone. Det kan ju vara så att din Macbook-skärm visar lite felaktiga färger och att du därför kompenserar för att få bilden att se bra ut på skärmen vilket i verkligheten (d.v.s. visat på en korrekt skärm) ger en lite kallare ton. Dock tycker jag inte att iPhonen borde ge samma visningsfel, men jag vet inte hur korrekt iPhones skärm är när det gäller färgton och färgåtergivning. Någon som vet det och kan fylla i med info?

(Jag skapar en separat tråd för det om det inte redan finns)

Jag tror att en profilering av din Macbook skulle ge mer relevanta resultat än att skaffa ett QPCard, eftersom att du uppenbarligen har en diff mellan vad du ser på datorn och hur labbets printer tolkar bilden. Denna diff kvarstår även om du använder ett QPCard vid fotoögonblicket.
 

Janne H

Aktiv medlem
Det jag hänger upp mig på är att det ser bra ut även på din iPhone. Det kan ju vara så att din Macbook-skärm visar lite felaktiga färger och att du därför kompenserar för att få bilden att se bra ut på skärmen vilket i verkligheten (d.v.s. visat på en korrekt skärm) ger en lite kallare ton. Dock tycker jag inte att iPhonen borde ge samma visningsfel, men jag vet inte hur korrekt iPhones skärm är när det gäller färgton och färgåtergivning. Någon som vet det och kan fylla i med info?

(Jag skapar en separat tråd för det om det inte redan finns)

Jag tror att en profilering av din Macbook skulle ge mer relevanta resultat än att skaffa ett QPCard, eftersom att du uppenbarligen har en diff mellan vad du ser på datorn och hur labbets printer tolkar bilden. Denna diff kvarstår även om du använder ett QPCard vid fotoögonblicket.
Nyttig kunskap finns här;

http://crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering/kalibrera
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack, jag ska testa srgb, men påverkar det framkallning?
Ja, Odenlab anger att de vill ha bilderna i srgb. Det du skriver om att mejla bild till annan dator och att den visas rätt på IPhone gör mig ganska säker på att det är färgrymden som är problemet.

Visserligen har MBP inte världens bästa skärm, men den är helt okej. Att den skulle ställa till så stora problem som vissa i tråden tror är, enligt min erfarenhet, inte sannolikt.
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Hej,

Ingen expert men hade liknande problem med att mina bilder som jag redigerat på min MacBook såg blaskigare och kallare ut på de flesta andra icke-mac displayer.

Du kan testa macens inbyggda kalibreringsverktyg. Kör den och välj sedan Gamma 2.2 (vilket är standard på de flesta pc-skärmar), och vitbalans D65. Då borde din macbook bättre efterlikna PC-skärmar. (jaja, Mac är också en form av PC)
 

Johanna-S

Medlem
Tack för alla tips, när jag ändrar färgprofil osv i photoshop CS5 ändras det då även i Camera Raw, eller hur ändrar jag där?
 
ANNONS