Annons

Vill köpa ny efter d3100, VILKEN?

Produkter
(logga in för att koppla)

an_n

Medlem
Hej!
Är en van systemkamera-användare som vill köpa sin fjärde. Har en Nikon d3100 och Sony Nex-5 men vill nu byta ut d3100 eftersom jag inte tycker den är skarp nog som vissa t ex. sony och canon.

Vill ju helst fortsätta ha en Nikon då jag har flera tillbehör, men känner jag att jag helst föredrar en kamera som ger mig skarpa bilder. Så alla tips är välkomna, har dock kollat mycket på Mark 5D II, men tyvärr är den något dyr för mig, fattiga student.. Upp till 14 lax skulle jag kunna klara, haha!
 

Twilice

Aktiv medlem
Har du köpt 4 st olika systemkameror innan?

Är du säker på att du kanske inte går i fel spår här...


Har du några bildexempel? Vad använder du för objektiv?

Vilka är motiven?
 

an_n

Medlem
Har du köpt 4 st olika systemkameror innan?

Är du säker på att du kanske inte går i fel spår här...


Har du några bildexempel? Vad använder du för objektiv?

Vilka är motiven?
Nja... Min första var d60 den blev stulen, panikköpte d3100 och köpte Sony nex för fest och resor. Nu vill jag alltså KÖPA min fjärde, japp! Tycker att d3100 tjänade mig bra ett år men trots flera olika objektiv är den inte så skarp som jag vill. Tror inte jag går i fel spår då foto är det enda jag brinner för, har bara haft lite otur ;)

Fotar helst med 50mm F1:4
 

Przemek

Aktiv medlem
Vänta lite så kanske nikon släpper en billig kamera med sensor i fullformat snart, D600 ryktas det om.
Har du några DX-objektiv så vore det kanske bättre att köpa en D7000 eller D3200. D3200 har högre upplösning, D7000 har allt annat samt bättre skärm.
 

Maxe

Aktiv medlem
Din tänkta budget för nytt kamerahus?

Vad har du mer för objektiv?

D5100 och D7000 är ju intressanta DX-kameror.

En beg D700 är mycket kamera för pengarna men kräver FX-objektiv.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Fotar helst med 50mm F1:4
Den är det då inget fel på. För du har en sådan, alltså?

Att få skärpa med en 50/1.4 på full öppning kräver vana och litet tur, det blir ruskigt litet skärpedjup! Kan det vara det som är problemet?

Ett par exempel på bilder där du inte är nöjd med skärpan skulle underlätta. Att skylla på kamerahuset i ditt fall, kan vara väldans orättvist.

Per.
 

Twilice

Aktiv medlem
Jag menade inte att du skulle sluta med fotografi, inte alls. Jag menade bara att det kanske inte är just kameran som det var fel på om det nu var fjärde du skulle skaffa.

Det låter konstigt att det inte hjälper med andra objektiv, då kanske det är något fel på din D3100 som går att fixa.
 

an_n

Medlem
Den är det då inget fel på. För du har en sådan, alltså?

Att få skärpa med en 50/1.4 på full öppning kräver vana och litet tur, det blir ruskigt litet skärpedjup! Kan det vara det som är problemet?

Ett par exempel på bilder där du inte är nöjd med skärpan skulle underlätta. Att skylla på kamerahuset i ditt fall, kan vara väldans orättvist.

Per.
Jajemen, nästan det enda objektivet jag använder.

Haha okej. Nej men när jag filmar Är allt jättebra och fint men när jag fotar så ser jag tydligt att allt "mjuknar upp" och skärpan försvinner. Har jämfört bilder från förra året och idag och skillnaden är stor. Så kanske är det som ni säger något som har gått snett med kameran.. Jag tänkte ju bara att det blir så med tiden.. Borde jag kolla upp det kanske?
 

an_n

Medlem
Jag menade inte att du skulle sluta med fotografi, inte alls. Jag menade bara att det kanske inte är just kameran som det var fel på om det nu var fjärde du skulle skaffa.

Det låter konstigt att det inte hjälper med andra objektiv, då kanske det är något fel på din D3100 som går att fixa.
Haha okej. Nej men när jag filmar Är allt jättebra och fint men när jag fotar så ser jag tydligt att allt "mjuknar upp" och skärpan försvinner. Har jämfört bilder från förra året och idag och skillnaden är stor. Så kanske är det som ni säger något som har gått snett med kameran.. Jag tänkte ju bara att det blir så med tiden.. Borde jag kolla upp det kanske?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Haha okej. Nej men när jag filmar Är allt jättebra och fint men när jag fotar så ser jag tydligt att allt "mjuknar upp" och skärpan försvinner. Har jämfört bilder från förra året och idag och skillnaden är stor. Så kanske är det som ni säger något som har gått snett med kameran.. Jag tänkte ju bara att det blir så med tiden.. Borde jag kolla upp det kanske?
Absolut! Ett objektiv blir inte oskarpt av sig självt och inte kameran heller. Något måste hänt!

Per.
 

Kecko

Aktiv medlem
Jag kör med D7000 och gillar den skarpt. Vill du komma billigare undan så är föregångaren till D7000 - D90, inget dåligt val.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu är det ju två sidor av det här.

Dels är D3100 den billigaste modellen i dagsläget och alla andra är uppgraderingar ifrån den.

Dels är D3100 en riktigt bra kamera och blir det inte lika skarp som det blev med din D60 är det fel på grejerna. Den ska kunna ta sanslöst skarpa bilder! Det är först när det blir snabba rörliga motiv och dåligt ljus den inte har det så lätt jämfört med de dyrare modellerna. Den är i vilket fall ljusår bättre än D60 på allt.

Ett par bildexempel hade varit fint för att kunna säga mer om vad problemet kan vara!
 

anders-g

Medlem
Haha okej. Nej men när jag filmar Är allt jättebra och fint men när jag fotar så ser jag tydligt att allt "mjuknar upp" och skärpan försvinner
Om jag har förstått det hela rätt så fokuserar D3100 genom att mäta kontrast i den färdiga digitala bilden tills det blir så skarpt det kan bli, när man filmar. Detta gäller även stillbilder om man använder liveview. Om du inte använder liveview så används traditionell fokusering med hjälp av fokuspunkter som du ser i sökaren, och min erfarenhet med min D3100 är att den ibland fokuserar lite slumpmässigt fel i detta läget. Inte mycket, men det är möjligt att ditt objektiv och/eller kamera råkar ha större fel.
(Något som jag har försökt (som jag inte alls vet ifall det hjälper) är att dubbelfokusera. Alltså först tryck ner halvvägs för att fokusera, släpp, tryckt ner halvvägs igen (här händer det att kameran fokuserar om pyttelite), och sedan tryck ner helt för att ta bilden. Men det kanske bara är placebokänsla ifall bilderna känns skarpare, vad vet jag. :) Allra sämst fokus brukar jag få om jag snabbt trycker hela vägen ända ner, så att kameran måste fokusera och direkt ta bilden.)
 
ANNONS