Annons

Canon 70d eller Canon 6d?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
11 kkr för en 6D utan Wifi? Med den användarprofil som beskrivits här låter det som en no-brainer, tycker jag.
Om - och detta är förstås viktigt - man har råd att också ersätta sin 18-55 med något som funkar på 6D. Om pengar är en trång sektor just nu men det kan bättra på sig i framtiden kanske Canons 50/1,8 kan funka som interimslösning? Nästan gratis i objektivsammanhang.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja kära nån som någon sa :)) det är inte lätt detta! Helst vill man ju ha allt.. Men det går inte. Utan man måste väl helt se till hur tror jag att jag använder kameran. Min 450d har ju varit med på alla familjetillställningar såklart. Med ut i skogen, människor, stilleben...
Känner att min 450d varit en god vän men när det skymmer så gömmer den sig...sen vill jag ,om jag byter så vill jag ha kameran länge..inte känna att jag behöver byta om 4-5år igen.
Kanske ska åka till Scandinavian foto och se om man få pröva lite..

Eller strunta i Canon och gå på en Sony Nex med kitobjektiv, du får mycket foto och modern sensor/LiveView skärm för pengarna. Du kan välja antingen 16 eller 24MP, det skulle jag överväga, plus att grejerna är lätta att bära med sig.

/Ulf
 

Bulten

Ny medlem
Jag har en 60D (föregångare till 70D) och en 6D.

Avsaknaden av vinklingsbar display kompenserar 6D med att det är så lätt att koppla upp kameran mot en smartphone eller platta. Peronligen älskar jag min 6D och rekomenderar den starkt, framförallt pga den galet bra iso-hanteringen.
 

Maddicken

Aktiv medlem
Det är svårt beslut detta. En fråga som jag grunnar på är om jag skulle köpa mig ett fast 50mm 1,8 (jag är inte tekniskt kunnig) är skillnaden markant om jag använder fast 50 med 450 d eller då ex 6d? vinner jag mycket på eller hur ligger det till? Jag känner mig snurrig nu efter allt grunnande...
Tack alla för ert engagemang:)
Madde
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är samma skillnad där som med alla andra objektiv. Ju större sensor desto mer får du med.

Du har ju redan ett 18-55 mm objektiv. Sätt det på 50 mm, så ser du hur mycket du får med. Sen sätter du det på 50/1,6=31 mm, så ser du hur mycket en 6D skulle få med av omgivningen, om du sätter ett 50 mm objektiv på den.

För övrigt är skillnaden mellan 6D och 70D som den är, oavsett vilka objektiv du sätter dit. Större sensor ger generellt sett högre bildkvalité, men 6D har en del andra begränsningar, när det gäller autofokus, serietagningshastighet osv. Detta då den större sensorn är dyr, så för att hålla nere prisnivån och distansera kameran mot 5D Mark III har man skalat av en del finesser.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Du har ju redan fått ungefär en massa svar men jag gjorde häromdagen bytet från en 50D till en 6D, vilken kamera! (för pengarna). Köpte 6D N version för gps och wifi var inte värt 4000kr för mig det la jag hellre på objektiv!

Det enda tråkiga var ju att mitt EF-S 10-22 inte gick att använda längre så det fick bli ett 17-40 4L vilket kändes mer prisvärt än 16-35 och motsvarar typ 10-22 med 1,6x ..

6D har mycket bra bildkvalité men den är gjord för att vara en billig fullformatare så man får räkna med att den inte är en 6d mk 3 , långsammare bps och sämre autofokus är något jag kan leva med. Dessutom är centrumpunkten mycke känslig även i dåligt ljus så kan man bara sikta så är inte AF dålig heller även om man vill fota en flygande fågel eller liknande. Känns inte som en FF kamera är något man jagar fåglar med ändå när det finns 70D och andra fina cropkameror!

Sen när du skriver att bilderna inte blir bra när det inte är så ljust på vilket sätt blir dom inte bra ?

För övrigt så tycker inte jag 10999kr för en fullformatskamera är särskilt mycke, min 50D kostade lite över 12000 när jag köpte den kommer jag ihåg.
 

Bengf

Aktiv medlem
6D är en fin kamera speciellt bra på hög-isobilder, men det är inte en sensation jämfört med en bra vanlig som 70D. normala iso och utskrift A4 är det svårt att upptäcka klara skillnader inte ens en A3 är någon större skillnad OM man inte går upp på mycket höga Isotal, då drar 6D ifrån. en annan fördel med bra lågljusegenskaper är att man kan använda snabbare tider för att få skarpare bilder, lite synd att inte 6D har samma autofokusmodul som 70D.


//Bengt.
 

Maddicken

Aktiv medlem
Var idag på Scandinavian Photo i Bankeryd. Tyvärr hade dom inte demo på 6d inne för tillfället. Men 70 d tittade jag på. Hade velat jämföra dom..få bli en annan gång.
70 d verkar ju vara väldigt intressant...
Killen i butiken nämnde om en ev. efterföljare till 6d till hösten....men är nog inget spikat ännu. Jag köpte mig ett fast 50 mm 1,8 vilket jag ändå ville ha.
Får vända tillbaka en annan dag och titta på 6d också.
Ha en trevlig pingst!
 

Maddicken

Aktiv medlem
Grunnat lite;))
Jo en 6d med med de objektiv jag har kontra 60d eller 7d med de objektiv jag har, eller då 70d vilken kombo är bäst tror ni? Jag är en vanlig fotointresserade men inget proffs. Vill ha bra bildkvalitet.
7d är ju en kamera som fick bättre betyg än 6d o 70d i canontidningen i höstas.
Som ni märker är jag snurrig i bollen nu hihi
Ne nu till jobbet.
Ha en bra dag!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Se detså här då...
Filmar du? välj 70D pga dess AF vid filmning med ett stm objektiv.

Är du beredd att hosta upp 10-15 för beg/ny normalzoom (24-70/2,8)?
begagnade 17-40 finns från 4500, 16-35II knappt 10000
Hur du än vrider på det så är ljusstark FFoptik dyrare.
Är du inte det välj 70D.
 

Haifisch

Aktiv medlem
Ser att du börjat blanda in 7D i leken också... Det är nu en gammal kamera som får en ersättare till hösten som det verkar, det är därför den sjunkit en hel del i pris på sistone. Det är en bra kamera, jag har en själv. Men 70D har nästan samma prestanda, en grym autofokus där med, men bättre iso prestanda.

Med tanke på vad du skrivit du fotar, macro, landskap, miljöer, familj, så är det 6D som gäller, ingen tvekan. Speciellt när det finns en billigare variant tillgänglig just nu.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Grunnat lite;))
Vill ha bra bildkvalitet.
Jag köpte 70D och 5D MKiii i vintras med två månaders mellanrum, med MKiii har jag tagit över 4000 bilder sedan dess och med 70D kanske 25 bilder, jag tycker det säger allt om man vill ha bra bildkvalitet?

Under goda ljusförhållanden fungerar båda bra, men om det avviker så blir skillnaden tydlig. Fick jag välja om och göra allt ogjort, så skulle det bara bli 5D idag, tycker också att optiken blir så mycket bättre, iof dyrare men det håller längre på flera plan.

Skall du uppdatera kamerahus om ett par år, så blir det också fördyrande och där kommer tex 6D hålla längre än 70D.

/Ulf
 

Maddicken

Aktiv medlem
Bestämt mig nu.. Nästan.. 6d tror jag är min kamera! ;)
Men hörni.. Köpte ett canon 50 mm 1,8 i lördags. Pratade med kundtjänst på scandinavian idag och hon tyckte inte att det objektivet va så bra till 6d. Utan 1.4 skulle jag köpt. Killen i butiken tyckte det räckte. Jaja om jag nu åker och köper mig en 6d hoppas jag att dom byter in den till 1.4 istället.
Men nu behöver jag Er hjälp igen kära fotovänner: Om jag vill köpa till ett objektiv...vilket rekommenderar ni?
Har ett Macro och 50 mm.
Tack!!!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om jag vill köpa till ett objektiv...vilket rekommenderar ni?
Har ett Macro och 50 mm.
Tack!!!
Jag tror 6D blir ett bra val om vill optimal kvalite på bilderna. Lins skulle jag köpa utifrån vad som skall fotograferas, villa du fota landskap, arkitektur,,,kanske vidvinkel är att föredra? Som allroundlins väljer jag 24-70 F2.8

/Ulf
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
24-105 IS f/4 är mitt val, grymt bra bildkvalitet, f/4 ger fullt tillräcklig bakgrundsoskärpa och omfånget täcker de flesta situationer.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Ja som fler skriver så beror det på vad för motiv man väljer. Jag kör 17-40, 50 och 90 på min 6d. Ett 150-600 är inplanerat också
 

Maddicken

Aktiv medlem
Tack alla fotovänner för era råd o tips! Valet föll på canon 6d och canon objektiv 24-105 :))
Känner mig mycket nöjd!! Vilken skärpa, vilken fin färgåtergivning.
Såå roligt !
Jag är så nöjd! Hoppas vi lär känna varandra väl jag o mr.Canon. 6d;)
 
ANNONS