Annons

Dax för fullformat - Hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

TEDKA

Avslutat medlemskap
Tja,

Till hösten ska jag börja studera bildjournalistik och tänkte därför införskaffa lite nytt.

Det blir min första fullformatskamera och mina tankar har gått runt Nikon D800. D610 eller Canon 6D.

Min önskan är att kameran ska vara mångsidig. Fokusen ska vara snabb och precis, samt att den rörliga bilden gärna får funka fint.

Dela gärna era erfarenheter av de olika husen. Vad är unikt för Nikon respektive Canon när det kommer till fullformat? Finns det för- och nackdelar?

En specifik fråga jag har är: Hur fokusen på 6D är, då den har mindre fokuspunkter än de nämnda Nikon-husen.

Tack på förhand,
Ted.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Utav de tre nämnda har D800 bäst af. D610 näst bäst och 6D sämst. 6D har dock den klart ljuskänsligaste af av de tre men den lider av att endast ha en bra f-punkt och det är den i mitten. Jag har både D800 och D610. Tycker nästan D610 är lite vassare, men det är subtilt. D800 är väl egentligen en bättre kamera men D610 har vissa fördelar. Bättre bildflöde pga mindre bildfiler, tystare och mer diskret, mindre, lättare och klart billigare. Tror också den är något energisnålare så man kanske kan kräma ut ca 100-150 bilder mer på en laddning.

Både D800 och D610 har bättre dynamiskt omfång i sina sensorer än 6D. Brusmässigt gissar jag på att D610 vinner med en noslängd före D800. 6D vet jag inte hur den står sig men är troligtvis också mycket bra på den punkten.
 

Miek

Medlem
Att 6D fokuspunkterna är så dåliga som alla säger stämmer inte, misstänker de som säger det inte har använt 6D utan bara upprepar vad de har läst. Har själv både en 7D och 6D och 7D är snabbar men 6D fokuserar otroligt bra även med de yttersta fokuspunkterna men det är vid svag belysning som 6D skiner den fokuserar snabbt och exakt.

Samt bildkvalitet är fantastiskt även på höga ISO värden, även på 12800 får man användbara bilder, och skull man gå högre så funkar bilderna.

När jag köpte 6D trodde jag inte att jag skulle använda GPS eller WLAN men bu använder jag dem ofta, t.ex när jag är ute och vandrar är det perfekt att logga positionen, och. WLAN tillsammans med min iPhone eller iPad är perfekt att snabbt och enkelt få ut bilder göra en snabb redigering och sedan publicera/e-posta bilden
 

iSolen.se

Guest
Tja,

Till hösten ska jag börja studera bildjournalistik och tänkte därför införskaffa lite nytt.

Det blir min första fullformatskamera och mina tankar har gått runt Nikon D800. D610 eller Canon 6D.

Min önskan är att kameran ska vara mångsidig. Fokusen ska vara snabb och precis, samt att den rörliga bilden gärna får funka fint.

Dela gärna era erfarenheter av de olika husen. Vad är unikt för Nikon respektive Canon när det kommer till fullformat? Finns det för- och nackdelar?

En specifik fråga jag har är: Hur fokusen på 6D är, då den har mindre fokuspunkter än de nämnda Nikon-husen.

Tack på förhand,
Ted.
Tycker det låter som du ska ha en D810.
 

henke.lind

Medlem
Att 6D fokuspunkterna är så dåliga som alla säger stämmer inte, misstänker de som säger det inte har använt 6D utan bara upprepar vad de har läst. Har själv både en 7D och 6D och 7D är snabbar men 6D fokuserar otroligt bra även med de yttersta fokuspunkterna men det är vid svag belysning som 6D skiner den fokuserar snabbt och exakt.

Samt bildkvalitet är fantastiskt även på höga ISO värden, även på 12800 får man användbara bilder, och skull man gå högre så funkar bilderna.

När jag köpte 6D trodde jag inte att jag skulle använda GPS eller WLAN men bu använder jag dem ofta, t.ex när jag är ute och vandrar är det perfekt att logga positionen, och. WLAN tillsammans med min iPhone eller iPad är perfekt att snabbt och enkelt få ut bilder göra en snabb redigering och sedan publicera/e-posta bilden
Då har vi samma reflektion, 6D:n är ruskigt bra fokus även i de yttersta fokuspunkterna, bildkvaliteten är även den bra även vid höga ISO.

Har testat den på Cykeltävling med gott resultat, mycket bättre bilder än med min 60D.

Kan varmt rekommendera just en Canon 6D, Wifi och Gps är underbara
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Varför fullformat överhuvudtaget?
Finns inte ett dagstidningstryck som behöver det. Lokaltidningars journalister har ofta bara en kompaktkamera.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vilken som av de här kommer att ge bilder som är tekniskt sett tillräckligt bra.
D800 lär väl vara den som har snabbast autofokus, hade nog hållt mig borta från Canon 6D inte för att den på något sätt skulle ge för dåliga bilder, men för att den bara har en minneskortplats. Det händer att minneskort går sönder, och då är det bra att ha en backup. Vissa bilder går inte att ta om.
 

iSolen.se

Guest
Vilken som av de här kommer att ge bilder som är tekniskt sett tillräckligt bra.
D800 lär väl vara den som har snabbast autofokus, hade nog hållt mig borta från Canon 6D inte för att den på något sätt skulle ge för dåliga bilder, men för att den bara har en minneskortplats. Det händer att minneskort går sönder, och då är det bra att ha en backup. Vissa bilder går inte att ta om.
D810 har väl tom ännu bättre autofokus.
 

afe

Aktiv medlem
Varför fullformat överhuvudtaget?
Finns inte ett dagstidningstryck som behöver det. Lokaltidningars journalister har ofta bara en kompaktkamera.
Bildjournalister jobbar inte enbart mot dagspress, och sensorformatet påverkar rätt mycket som syns t.o.m. i bilder på webben.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo
Nu har säkert ts ett genuint intresse o det räcker som motivering för mig.
Min poäng är att man motiverar ärligt till sig själv, varför....
Jag är helt övertygad om att en sådan utbildning i sig inte kräver en ff kamera. Det borde i alla fall handla mer om journalistik, historia o att utveckla ett bildspråk.
Men det är ju bara vad jag tror. ..
Personligen så hade jag både bil, sparade undan en liten slant o 500 över var månad när jag studerade. Men det är nog inte alla som har det så.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör själv med APS-C och det fungerar utmärkt för mig, men jag ser ingen anledning att ifrågasätta att andra vill ha större sensor. För just bildjournalistik är bara den bättre förmågan att samla in ljus ett skäl som räcker gott :)

D810 är nog bästa kameran just nu, men alla FF-kameror på marknaden är mer ön tillräckligt bra.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har man problem med ytterpunkterna på fokusen med en 6D vrider man kameran 45 grader och försöker igen.
 
ANNONS