Annons

Gamla objektiv till mft?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Jag är ganska ny på systemkameror och behöver hjälp.
Jag har en OM-D E-M1.
Det ska gå att använda gamla objektiv till den (four thirds?)
Min pappa har gamla Olympus-objektiv (analoga och från innan 80—talet skulle jag tro. Jag prövade när jag var liten och har för mig att det var gängor på objektiven och inte bajonett.

Kan någon förklara vilka objektiv som går att använda och hur adaptrar ser ut.

Tack på förhand
/CM
 

PMD

Aktiv medlem
Adaptrar brukar vara korta rör på vilka man kan montera ett gammalt objektiv på ena sidan och sen monterar man adapter/objektiv-kombinationen på kameran. De finns hos välsorterade fotohandlare.

Det finns adaptrar till m4/3 för ett stort antal andra fattningar, inte bara för Olympus äldre objektiv.

För just Four Thirds-objektiv bör man använda en adapter med elektriska kopplingar så att bländarstyrning och autofokus fungerar. Med de flesta andra objektiv blir det manuell fokus och bländarinställning med bländarringen på objektivet.

Olympus gjorde åtminstone tre objektivfattningar som är äldre än 1980-talet: Pen, M42 (för den kortlivade kameran Olympus FTL) samt OM. Pen och OM är bajonettfattningar medan M42 är en skruvgänga.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Adaptrar

Jag är ganska ny på systemkameror och behöver hjälp.
Jag har en OM-D E-M1.
Det ska gå att använda gamla objektiv till den (four thirds?)
Min pappa har gamla Olympus-objektiv (analoga och från innan 80—talet skulle jag tro. Jag prövade när jag var liten och har för mig att det var gängor på objektiven och inte bajonett.

Kan någon förklara vilka objektiv som går att använda och hur adaptrar ser ut.

Tack på förhand
/CM
B&H har en bra sökfunktion där man kan ställa in kamera & lins
Detta är OM-objektiv:
https://www.bhphotovideo.com/c/search?ci=3420&fct=fct_camera-fitting-male_1595|4-3rd-micro+fct_lens-fitting-female_1596|olympus-om&N=4077634486&

Skruvgänga är dock troligen m42.
https://www.bhphotovideo.com/c/search?ci=3420&fct=fct_camera-fitting-male_1595|4-3rd-micro+fct_lens-fitting-female_1596|olympus-om+fct_lens-fitting-female_1596|pentax-universal-m42&N=4077634486
 

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Tackar för hjälpen.
Följdfråga:
OM-objektiven är för film, om man använder dem på mft, räknar man då om brännvidden till halva? Alltså ett 50 mm blir 25 mm på mft?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Ett 50 mm objektiv har samma bildvinkel/förstoring som alla 50 mm objektiv som tillverkats sedan tidernas begynnelse. Alltså samma som ett m4:3 objektiv med brännvidden 50 mm. Däremot får du en annan bildvinkel om samma objektiv sätts på en kamera med större sensor. Du får samma bildvinkel på en m4:3 kamera som en fullformatskamera får med ett 100 mm objektiv.
 

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Ett 50 mm objektiv har samma bildvinkel/förstoring som alla 50 mm objektiv som tillverkats sedan tidernas begynnelse. Alltså samma som ett m4:3 objektiv med brännvidden 50 mm. Däremot får du en annan bildvinkel om samma objektiv sätts på en kamera med större sensor. Du får samma bildvinkel på en m4:3 kamera som en fullformatskamera får med ett 100 mm objektiv.
Ok, tack. Som sagt har jag precis nyligen börjat intressera mig så jag har mycket att lära. Du får gärna utveckla vad du menar. Det jag undrar är hur bilden jag tar med min mft kamera blir med tex ett 50 mm OM-objektiv (som är 35 mm film-objektiv). Jag tolkar det som att jag får en bild motsvarande en ff med ett 100 objektiv?
 

PMD

Aktiv medlem
Ok, tack. Som sagt har jag precis nyligen börjat intressera mig så jag har mycket att lära. Du får gärna utveckla vad du menar. Det jag undrar är hur bilden jag tar med min mft kamera blir med tex ett 50 mm OM-objektiv (som är 35 mm film-objektiv). Jag tolkar det som att jag får en bild motsvarande en ff med ett 100 objektiv?
Ja, det stämmer. Eftersom bilddiagonalen är hälften så lång på en m4/3-sensor jämfört med en småbildsensor ("FF") så blir bildvinkeln hälften så stor på m4/3-kameran, med samma brännvidd på objektivet på respektive kamera.

Men att du har monterat just ett OM-objektiv på din m4/3-kamera är inte relevant i det sammanhanget. Det är objektivets brännvidd, i kombination med sensorstorleken, som bestämmer bildvinkeln. Alla objektiv med 50mm brännvidd ger en bildvinkel på m4/3 som motsvarar den bildvinkel man får med ett 100mm-objektiv på en småbildskamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var en Olympus OM2 med Olympus-objektiv. Någon som testat med adapter och gamla objektiv och kan berätta mer om det?
Jag provade med några av mina gamla OM-objektiv på en Olympus E-PL3 för flera år sen bara för att det var kul att det gick.

Med manuell fokusering och enbart förstorad sökarbild som fokuseringshjälpmedel så fungerade det dåligt att fotografera springande hjortar. :)

Stillastående motiv går förstås bättre, och det OM-objektiv jag har haft mest användning av med adapter är 50mm f/3.5 Macro.
 

EJM68

Aktiv medlem
Det var en Olympus OM2 med Olympus-objektiv. Någon som testat med adapter och gamla objektiv och kan berätta mer om det?
Jag testade i begynnelsen gamla analogobjektiv på en låguplöst 43 kamera. Det var inte någon vidare upplevelelse. Svårt att komma från att äldre småbildsobjektiv inte har lika bra upplösning som ett modernt 43-objektiv. Kontrast och färger är sämre. Om du har ett erkänt bra objektiv, tex ett macroobjektiv kan resultatet bli bra, men inte utmärkt.
Om du tittar på ett skärpetest hos tex lenstip.com anger de att topnivåerna för 43 objektiv ligger kring 80 lpmm och småbildsobjektiv ligger kring 45 lpmm. Det indikerar att ett bra 43 objektiv behöver nästan 2x bättre upplösning än ett småbildsobjektiv. Sätter du ett gammalt bra småbildsobjektiv på en m43 kamera får du i bästa fall hälften så bra upplösning.
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag har en Panna GX7 samt ett antal äldre objektiv, bla OM objektiv 50/1,8 samt 135/3,5 som jag har använt.
Förutom att det är billiga och lite Coolt att återanvända gamla prylar så står dom sig inte särskilt väl om man jämför med moderna objektiv, jag har jämfört bilder tagna med vanliga m43 zoomar och skärpan o kontrasten är bättre med de nya objektiven. Däremot så är ett ljusstarkt 50mm objektiv bra att ha vid dåligt ljus eller när man efterstävar kort skärpedjup.
Sen är det ju att en del fotografer vill ha ett mer analogt stuk på bilderna och andra tycker att det är en kul grej.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag har testat bl.a. Olympus Zuiko 50/1.8, troligen det vanligaste objektivet från OM-eran, på en E-M5 mk1. Jag tycker det är kul att använda lite gamla prylar och det är skön manuell fokusering, lite extra kul när det är något som funnits i familjen länge. Som sagts så är det tekniskt inga direkta fördelar jämfört med nyare, t.ex. M.Zuiko 45/1.8 är ju mycket mindre, skarpare, AF mm. Det kan såklart vara en karaktär man tycker om, ofta bara till priset av en enkel adapter.

https://www.flickr.com/photos/donthomaso84/22183037208/in/album-72157656111665090/
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Jo, att köra gamla manuella objektiv handlar nog mer om nostalgi, och att det är en kul sak i sig, och oftast inte om att hitta bästa optiska kvalitet till ett modernt mer högupplöst digitalt kamerahus.

Inget fel i det dock. Det är billigt om inte annat, men kanske lite av en egen sub-hobby inom fotografi. Kan dock rekommendera att skaffa enkla manuella adaptrar till att testa med. Kostar inte speciellt mycket, och så kan man ju avgöra själv hur nöjd man är (eller inte).

Välj dock inte okända varumärken då dålig passform kan fördärva bajonetten i kamerahuset eller objektivet. Jag har varit mycket nöjd med mina från Kiwifotos och Fotodiox, men det finns flera andra liknande bra seriösa märken. Vill man ha toppkvalitet så finns ju även tyska Novoflex.
 

mapem

Aktiv medlem
Det kan vara kul att prova gamla gluggar på sin Olympus m43-kamera. Adaptrar kan köpas billigt på ebay. Själv har jag testat mitt gamla 38/1.8 för PenF. Det var kul ett tag men jag tröttnade snart på att plåta utan autofokus. Likaså har jag provat gamla telezoomar för Canon FD. Såna kan man hitta på loppis för ett par hundralappar. Jag skaffade också en FD-M43 focal reducer vilket förvandlade ett gammalt tamron 80-210/4 till ett 55-150/2.8. Ett billigt sätt att skaffa ett ljusstarkt tele. Men tyvärr är de flesta äldre objektiv ganska mediokra rent optiskt om man jämför med dem som säljs nu. De få undantag som finns kan vara så dyra på begagnatmarknaden att det knappt lönar sig. Men råkar man sitta på ett gäng gamla OM-gluggar, som ofta var bra, så finns det absolut all anledning att testa.
 
ANNONS