Annons

hjälp att välja rätt kompaktkamera!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

myraakita

Medlem
Hej jag hoppas ni ska kunna hjälpa mig att välja rätt kompaktkamera?
Jag hade tidigare en Sony cyber något på 5megapixel som jag gillade men den blev hundmat så nu är jag på jakt efter en ny.
Har sett att det finns Wifi på kompaktkamerorna nu för tiden och det är något som skulle va optimalt för mig att ha för att lätt få bilderna till mail och telefonen.

Men jag har noll koll på vad man ska titta på.

Detta ska finnas på kameran iaf

Uppladdningsbart batteri (L något heter det).
Wifi
Pris max 1500:-

Så vad kan ni rekommendera för bra pålitlig kamera?


Mvh myraakita
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Behöver den ha wifi inbyggd? Skall man bara föra över bilder kan man kanske klara sig med eye-fi SD kort och välja kamera fritt. Kolla på dessa minneskort på nätet och se hur de funkar för jag har inte testat. Kan du sträcka dig till 1800:- eller 1900:- kan du i så fall få en vass kompakt Olympus XZ-1 eller Canon S110. Men jag skulle lagt upp till 2200:- för att få XZ-2 från Olympus. OBS att Olympusen kanske tar bäst stillbilder men den har en CCD sensor så skall du filma i HD går det inte, jag trot den klarar 720p som i o f s inte är kasst.

Tyvärr är det nog inte många på FS som har billiga kameror i prisklassen under 2500:- och därav tystnaden.
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Begagnat. Några år gamla kameror är ofta mycket billiga. Ex Panasonic GF2, eller Nikon Coolpix 6000. Den sistnämnda får du för under 1000-lappen när den finns till salu på Blocket. Här är en sökning på Canon Ixus, bra kameror: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=canon+ixus&cg=5040&w=3&st=s&c=5042&ca=11&is=1&l=0&md=th

Dessa klarar dock inte wifi-kravet, men har du mini-sd-kort i telefonen kan du ha det med adapter även i kameran och flytta bilderna mellan, Lite pyssel, men billigt. :)
 

tommypeters

Aktiv medlem
I ditt ställe skulle jag lägga på 500:- extra och köpa en Canon S110, tycker min är bra även om det tar lite tid att konfigurera wi-fi i den, den behöver då också vara kopplad till en dator så vänta inte med detta tills du är iväg på semester.

Bra bildkvalitet, har RAW, bra byggd.
 

myraakita

Medlem
Ok så om inte Wifi är ett krav så rek ni vad?
Absoluta smärtgränsen är 1500kr.
Men ser gärna att det är runt 1000:- om det inte ingår mer prylar.

Vad tycker ni om dessa?

1: Samsung WB30
2: Canon powershot A3500
3: Canon Ixus 255 HS
4: Sony cybershot DSC-W730

Jag hade ju en Sony innan den blev hundmat och va väldigt nöjd.
 

koxa

Aktiv medlem
Ok så om inte Wifi är ett krav så rek ni vad?
Absoluta smärtgränsen är 1500kr.
Men ser gärna att det är runt 1000:- om det inte ingår mer prylar.

Vad tycker ni om dessa?

1: Samsung WB30
2: Canon powershot A3500
3: Canon Ixus 255 HS
4: Sony cybershot DSC-W730

Jag hade ju en Sony innan den blev hundmat och va väldigt nöjd.
Du har minst lika bra bildkvalitet i en modern mobiltelefon som i en kompaktkamera för 1000:- så om du har en modern mobil så skulle inte jag slänga pengar efter en billig skräpkompakt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, det enda man tjänar med kompkten då är optisk zoom.
Inte alls. Kompakter har normalt skakreducering och möjligheter att göra inställningar, t ex välja annan bländare än max och välja iso och välja slutartid och ... Väldigt ofta är optiken dessutom mycket bättre än de mikroskopiska plastlinser som sitter i de flesta mobilers objektiv.

För övrigt är det, för de flesta, en ganska avgörande fördel att kunna välja brännvidd.
 

afe

Aktiv medlem
Fast om vi pratar kompakter för en lusentapp är de ju inte så himla kul (tycker jag), och de har oftast inte heller så många inställningsmöjligheter. Däremot kan du säkert få en begagnad bra kompakt för de pengarna, men det kräver kanske lite letande.
 

myraakita

Medlem
Ok så hur förklara ni då att min gamla kamera jag köpte ny för ca 6-7år sedan för 800:- gav bättre bilder än min moderna telefon?

Och tekniken bör ju ha gått framåt på dessa år och då bör det ju finnas en kamera för runt 1000:- som ger bra bild kvalité?
Eller kamera tekniken kanske går baklänges medans allt annat går framåt??
 

afe

Aktiv medlem
Ett problem med råd för den här typen av kameror är att många som skriver här är intresserade av mer avancerade kameror och helt enkelt inte har koll på kameror i den prisklassen. Du har ju inte beskrivit vad du vill fotografera och vad som är viktigt och då är det inte så lätt att svara.

Rent krasst kan man nog säga att alla kameror som säljs idag har möjlighet till hyfsade bilder, men kanske inte i den klass många av FS medlemmar är ut efter. En del är dock nöjda med det som kommer ur en avancerad telefon som Nokia Lumia 1020 eller iPhone, medans andra vill ha en systemkamera.

Vad vill du göra för bilder, och vad har du för krav på kameran vad gäller motiv och dylikt?
 

beetle

Aktiv medlem
Köpte en beg Canon S100 på tradera för 957 kr inkl frakt i helgen. En S95 kan man få för ca en hundring mindre och en S90 för ytterligare en el två hundringar mindre. Jättefina kameror!
 

myraakita

Medlem
Ett problem med råd för den här typen av kameror är att många som skriver här är intresserade av mer avancerade kameror och helt enkelt inte har koll på kameror i den prisklassen. Du har ju inte beskrivit vad du vill fotografera och vad som är viktigt och då är det inte så lätt att svara.

Rent krasst kan man nog säga att alla kameror som säljs idag har möjlighet till hyfsade bilder, men kanske inte i den klass många av FS medlemmar är ut efter. En del är dock nöjda med det som kommer ur en avancerad telefon som Nokia Lumia 1020 eller iPhone, medans andra vill ha en systemkamera.

Vad vill du göra för bilder, och vad har du för krav på kameran vad gäller motiv och dylikt?
Jag fotar mest natur o djur.
Men roligt om man kan ta detaljrika bilder på insekter och blommor också.


Canon s100 ser jag många pratar gott om på nätet men den kostar ju en slant extra också.
Man kanske ska tänka om och kolla något mer avancerad och begagnat marknaden som ni säger.
Men något jag tänkt på om man köper begagnat är att om prylarna går sönder så finns ingången garanti kvar oftast.
 

myraakita

Medlem
Köpte en beg Canon S100 på tradera för 957 kr inkl frakt i helgen. En S95 kan man få för ca en hundring mindre och en S90 för ytterligare en el två hundringar mindre. Jättefina kameror!
Där så du något varför har jag inte kollat kamera där.
Handlar rätt mycket skoj på tradera ju :)
Blir o spana lite där om man kan hitta något trevligt fynd kanske ;)
 

tommypeters

Aktiv medlem
Du kan ju också hålla koll på Elgiganten och liknande elektronikladors "Superhelger"...

Ibland dumpar de priserna rejält under en dag eller två, man tror att det är sista utförsäljningen av en utgående modell, men sedan ser man att den säljs vidare till det högre priset igen och undrar varför man sålde ut kamerorna så löjligt billigt.

Elgiganten gjorde t.ex. detta med Canon IXUS 140 i oktober. En enkel modell, för ovanlighetens skull enklare än föregångaren, men med Wi-fi. Den börjar inte försvinna ifrån affärerna förrän nu, så i oktober var det ingen slutförsäljning. Elgiganten säljer den nu för 1695:-, Electroworld är billigast med 1190:-. Men under en helg i oktober sålde Elgiganten kameran för 499:-...
 

myraakita

Medlem
Kollat närmare på Canon s100 och det verkar va en riktigt fin kamera som är lite mer avancerad men ändå så en nybörjare fattar vad han pysslar med.

Vad har ni för erfarenheter av den?
 
ANNONS