Annons

Två korta frågor! Bländare och mätning!

Produkter
(logga in för att koppla)

A Boy Named Erik

Aktiv medlem
Tja!

På lördag ska jag iväg och som andra-fotograf foto ett bröllop inne i kyrkan, samt några bilder utanför kyrkan efter ceremonin. Det är en kompis syster som gifter sig. Mina frågor som amatör:

1. Vilket f-tal är att föredra för att garantera bra skärpa på brudparet men ändå försöka behålla så kort skärpedjup som möjligt? (har ibland en tendens att välja för stor bländare känner jag och missa fokus. nu är brudparet iofs mestadels stillastsående såklart vilket underlättar)

2. Hur ska jag mäta ljuset för att bäst lyckas behålla det vita och svarta i brudparet? Centrumvägd kanske? Fotar dock i RAW.

Jag kommer att använda:

Canon 30D
Canon 70-200/2,8 IS USM
Sigma 18-50/2,8 EX

Tack på förhand!
 

casting

Aktiv medlem
Tja!

På lördag ska jag iväg och som andra-fotograf foto ett bröllop inne i kyrkan, samt några bilder utanför kyrkan efter ceremonin. Det är en kompis syster som gifter sig. Mina frågor som amatör:

1. Vilket f-tal är att föredra för att garantera bra skärpa på brudparet men ändå försöka behålla så kort skärpedjup som möjligt? (har ibland en tendens att välja för stor bländare känner jag och missa fokus. nu är brudparet iofs mestadels stillastsående såklart vilket underlättar)

2. Hur ska jag mäta ljuset för att bäst lyckas behålla det vita och svarta i brudparet? Centrumvägd kanske? Fotar dock i RAW.

Jag kommer att använda:

Canon 30D
Canon 70-200/2,8 IS USM
Sigma 18-50/2,8 EX

Tack på förhand!

1. Omöjligt att svara på. I kyrkan är man ofta tvingad till största möjliga bländaröppning, Och 70-200 är ändå ok skärpa på största öppning tycker jag. Ute beror det ju på vad du vill ha för typ av bild. Men om du vill åstadkomma skarpast möjliga bild med så kort skärpedjup som möjligt så brukar jag blända upp till kanske 4, sen stå så när brudparet som möjligt med så långt till bakgrunden som möjligt så blir det gnaska optimalt med ett 70-200 i mina ögon.

2. Om du inte fotar i det värsta solljuset så brukar man med hjälp av RAW klara det bäst med flerzonsmätningen. Tar man centrumvägd finns alltid risken att du mäter på bara det svarta eller bara det vita, vilket blir...inte bra.
Men titta i displyen när du fotar och använd exponeringskompenseringen om det inte blir bra är mitt tips.

Observera att du antagligen kommer få svar som är avvikande från mitt, man tränar ju upp sin egen förmåga som passar just din stil efterhand.



Ps tittade på dina bilder, tror nog du ahr rätt bra koll på det där egentligen. Lita på dina egna instinkter tror jag blir bäst
 
ANNONS