Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska fota bröllop i kyrka nästa helg

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Och behöver lite tips och ideer på hur jag ska få till de.

Jag kommer träffa brudparet 1,5 timme innan i kyrkan för fotning. Jag har 2 st studioblixtrar. Ska jag ta med dom tro ni och rigga upp??

Under själva akten tar jag bort de. Vad är bäst att köra för inställningar på kameran då?
Jag har en Nikon D80 med olika objektiv tex Nikkor 18-55, 28-80, 50 mm och sen har jag ett Sigma 55-200. Vilket tro ni är bäst att använda.

Jag fotade bröllop för en månad sen men blev lite besviken på mig själv. Iof så hade jag inte så mycket tid då de var ett överasknings bröllop. Men denna gång vill jag få allt så bra som möjlig. Kan ni tipsa mig hur jag gör bäst.

mvh Anna-Karin
 

hornavan

Aktiv medlem
Försök hitta en fotokompis som kan hjälpa dig!
Erfarenheten visar att det inte är lätt att fota bröllop. Det blir stressigt och ofta är ljuset svårt.
Två fotografer är en försäkring att inte allt går åt pipan. Har du ingen att vända dig till så är mitt råd att du skall använda så lite utrustning som möjligt.
50 mm och nån vidvinkel räcker säkert. Mycket utrustning gör bara att du får mer att hålla reda på och det vill du inte ha.
Generellt så är det bättre att fota brudparet efter vigseln. Då har nerverna släppt och brudparet kan släppa loss.
Försök inte att ljussätta kyrkan med studioblixtar om du inte vet vad du sysslar med.
Lycka till!

PS: glöm inte att laddda batterierna och ta med många minneskort. Kör RAW!
 

thirteen

Medlem
Försök hitta en fotokompis som kan hjälpa dig!
Erfarenheten visar att det inte är lätt att fota bröllop. Det blir stressigt och ofta är ljuset svårt.
Två fotografer är en försäkring att inte allt går åt pipan. Har du ingen att vända dig till så är mitt råd att du skall använda så lite utrustning som möjligt.
50 mm och nån vidvinkel räcker säkert. Mycket utrustning gör bara att du får mer att hålla reda på och det vill du inte ha.
Generellt så är det bättre att fota brudparet efter vigseln. Då har nerverna släppt och brudparet kan släppa loss.
Försök inte att ljussätta kyrkan med studioblixtar om du inte vet vad du sysslar med.
Lycka till!

PS: glöm inte att laddda batterierna och ta med många minneskort. Kör RAW!
Varför ska man anväda RAW- formatet? Har själv en kommande fotosession i kyrkan. Andra tipa på inst vad gäller bländare och iso mm??
 

hornavan

Aktiv medlem
Varför ska man anväda RAW- formatet? Har själv en kommande fotosession i kyrkan. Andra tipa på inst vad gäller bländare och iso mm??
Det enkla svaret är att du får mer möjligheter att rädda svåra situationer. OM du inte vet så borde du läsa på innan du åtar dig ett bröllop.
Största möjliga bländare och det högsta iso du accepterar är ofta nödvändiga i mörka kyrkor.
Reka och testa i förväg; under ceremonin hinner du inte.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
1. Gör upp en lista på vad du ska fotografera
2. Prata med brudparet vilken typ av foton de vill ta
3. Kontrollera din utrustning så allt är ok
4. Fotografera så tyst som möjligt.
5. Anlita en extra fotograf
6. Extra kamera med objektiv med en annan brännviddomfång
7. Fotografera i RAW
8. Använd höga ISOn i tex kyrkan.
9. Undvik blixt i kyrka om det går
10. Radera inga bilder från kameran. Koncentrera dig på att fotografera
11. Fotografera från alla vinklar du kan tänka dig och inte tänka dig
12. Gruppfoton, par/familj/brudpar/tärnor/barn etc
13. Utnyttja kamerans snabba serietagning
14. Glöm inte att ändra tillbaka ISO när du gått ur kyrkan
15. Använd så stor bländare som möjligt i kyrkan.

Usch man kan fortsätta. Är ju faktiskt olika förutsättningar beroende på väder, plats, präst etc. Det bästa är att fotografera innan bröllopet och lära känna sin kamera.

Ett bra tips för alla är att man faktiskt kan gå på ett bröllop i en kyrkan och fotografera. Glöm inte att vara diskret. Kyrkan är en allmänn plats så även om ni inte är bjudna är man ändå välkommen att vittna ceremonin.

/Stefan
 

Artoz

Aktiv medlem
1. Gör upp en lista på vad du ska fotografera
2. Prata med brudparet vilken typ av foton de vill ta
3. Kontrollera din utrustning så allt är ok
4. Fotografera så tyst som möjligt.
5. Anlita en extra fotograf
6. Extra kamera med objektiv med en annan brännviddomfång
7. Fotografera i RAW
8. Använd höga ISOn i tex kyrkan.
9. Undvik blixt i kyrka om det går
10. Radera inga bilder från kameran. Koncentrera dig på att fotografera
11. Fotografera från alla vinklar du kan tänka dig och inte tänka dig
12. Gruppfoton, par/familj/brudpar/tärnor/barn etc
13. Utnyttja kamerans snabba serietagning
14. Glöm inte att ändra tillbaka ISO när du gått ur kyrkan
15. Använd så stor bländare som möjligt i kyrkan.

Usch man kan fortsätta. Är ju faktiskt olika förutsättningar beroende på väder, plats, präst etc. Det bästa är att fotografera innan bröllopet och lära känna sin kamera.

Ett bra tips för alla är att man faktiskt kan gå på ett bröllop i en kyrkan och fotografera. Glöm inte att vara diskret. Kyrkan är en allmänn plats så även om ni inte är bjudna är man ändå välkommen att vittna ceremonin.

/Stefan
Tack för svaret. jag har fotat nu. De gick ganska bra.

Här är en bild

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1714307.htm

Mvh Anna-Karin
 

thirteen

Medlem
Tack Johan! Då tror jag läget är under kontroll...

Det enkla svaret är att du får mer möjligheter att rädda svåra situationer. OM du inte vet så borde du läsa på innan du åtar dig ett bröllop.
Största möjliga bländare och det högsta iso du accepterar är ofta nödvändiga i mörka kyrkor.
Reka och testa i förväg; under ceremonin hinner du inte.
 
ANNONS