Annons

Problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteD

Medlem
Hej, behöver råd! Jag har ett precis nystartat företag som jag försöker driva lite sakta bredvid mitt vanliga jobb. Jag fotade ett bröllop i oktober som minst sagt var lite annorlunda. Fick uppdraget med några dagars varsel av mamman till brudparet. Brudparet själva verkade inte så värst intresserade av vilja bli fotograferade. Vi hade tidsbrist och hade endast 20 min på oss innan vigseln (efter vigseln fanns det heller ingen tid). Jag hade tittat ut några fina platser innan kring kyrkan som skulle passa fint till porträttbilder. Brudparet ville inte gå till dessa platser utan ville bara stå intill kyrkan. Inte ville dom heller något av mina förslag om hur de skulle stå osv. Nå, det blev en hel del fina bilder ändå..... Jag hade kommit överens med mamman att leverera bilderna i färg och i svartvitt på cd för ett förbestämt pris. Jag skickade ett 60-tal porträtt och kyrkbilder redigerade och berarbetade i PS.
Nu till mitt problem: jag har nu fått ett mail från bruden där hon vill ha alla RAW-filer och även dom korten som inte "blev bra" ????? Rent spontant har jag inte ett dugg lust att ge ifrån mig dåliga bilder eller oredigerade RAW-filer. Just nu har jag bara lust att lägga ut kameran på blocket och glömma att jag någonsin gav mig in i den här branschen....
Snälla vad ska jag svara kunden?
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag hade kommit överens med mamman att leverera bilderna i färg och i svartvitt på cd för ett förbestämt pris.
Tala om för henne att du redan har kommit överens med hennes mamma. Du har inte gjort något fel utan jobbat efter vad ni har kommit överens om. :)
RAW-bilderna är dina och inte hennes. Tänk om hon får för sig att redigera dem själv och det blir riktigt illa gjort. När någon frågar henne vem som har tagit bilderna kan du ju gissa vem hon hänvisar till...
Så ska hon gnälla får hon gnälla på din mamma, du har gjort rätt!
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Nu har jag aldrig fotat ett bröllop så det har jag inget erfarenhet av men jag skulle INTE lämna ifrån mig bilder som jag inte själv är nöjd med, dessutom så har du väl redan levererat det du kom överens om med beställaren, dvs mamman.

Jag skulle helt enkelt säga att det är dom bilder hon fått är dom bilder som finns ,bilderna du inte blev nöjd med har du raderat!!

Om du ändå lyckats få till bra bilder med så pass "knepiga" kunder/förhållanden så tycker jag att du verkar ha riktigt bra förutsättningar för att lyckas som fotograf så låt bli att annonsera på blocket... =)
 

j2^

Aktiv medlem
Hej, behöver råd! Jag har ett precis nystartat företag som jag försöker driva lite sakta bredvid mitt vanliga jobb. Jag fotade ett bröllop i oktober som minst sagt var lite annorlunda. Fick uppdraget med några dagars varsel av mamman till brudparet. Brudparet själva verkade inte så värst intresserade av vilja bli fotograferade. Vi hade tidsbrist och hade endast 20 min på oss innan vigseln (efter vigseln fanns det heller ingen tid). Jag hade tittat ut några fina platser innan kring kyrkan som skulle passa fint till porträttbilder. Brudparet ville inte gå till dessa platser utan ville bara stå intill kyrkan. Inte ville dom heller något av mina förslag om hur de skulle stå osv. Nå, det blev en hel del fina bilder ändå..... Jag hade kommit överens med mamman att leverera bilderna i färg och i svartvitt på cd för ett förbestämt pris. Jag skickade ett 60-tal porträtt och kyrkbilder redigerade och berarbetade i PS.
Nu till mitt problem: jag har nu fått ett mail från bruden där hon vill ha alla RAW-filer och även dom korten som inte "blev bra" ????? Rent spontant har jag inte ett dugg lust att ge ifrån mig dåliga bilder eller oredigerade RAW-filer. Just nu har jag bara lust att lägga ut kameran på blocket och glömma att jag någonsin gav mig in i den här branschen....
Snälla vad ska jag svara kunden?
Egentligen är det väl relativt enkelt? Det var inte vad ni kom överens om. Vill de betala tillräckligt bra så är det ju en sak.

Lämna ut dåliga bilder skulle jag heller aldrig göra. Vill du klara dig ifrån den delen så KAN man ju alltid köra med "Tyvärr, jag har raderat allt övrigt material då det inte höll måttet".
 

Minita

Aktiv medlem
Återigen ser man vikten av att binda upp överenskommet jobb mellan kund och fotograf. Detta är en del av en text som jag använder i den informationen som jag lämnar till kunden i avtalet. Texten kommer ursprungligen från Bjrön Sorkin. Texten är ett utdrag från min informationsskrift och talar bl.a. om vad RAW-bilder är för något.

Jag levererar inte dessa oredigerade till kund. Ser dessa filer som mitt råmaterial för efterbearbetningen och inte som en slutprodukt av mitt arbete. Att leverera råfilerna skulle vara som att leverera oframkallad film till kunden.

Citat Björn Sorkin

Jag har upptäckt att det finns ett behov med infoskrifter till kunderna och har skapat mig en samling. Jag har informationsfoldrar om

1. Bröllop
2. Barnfotografering
3. Urvalsbilderna på CD-skiva
4. Fotoupplägg generellt vid modellfotogrefering utomhus/studio.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Jag hade tittat ut några fina platser innan kring kyrkan som skulle passa fint till porträttbilder. Brudparet ville inte gå till dessa platser utan ville bara stå intill kyrkan. Inte ville dom heller något av mina förslag om hur de skulle stå osv.
Vilka nötter, lider med dig. Hoppas du slipper såna objekt i resten av din karriär

Svar på dn fråga-->Dina RAW-filer är just det --->Dina
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För det första så verkar du redan ha uppfyllt din del av jobbet.
Och det skall du ha fått betalt för innan du går med på ngt ytterligare.

Jag hade nog börjat med att fråga varför de vill ha just RAW-filerna, det kanske finns ng vettig anledning som de är villiga att betala för.

Och kanske är det för att göra en förstoring... och då skulle du kunna ombesörja att det blir förstoringar. Även om du nu inte själv gör själva kopiorna.

Alla RAW-filerna hade jag heller inte gett bort.

Bilder jag inte tycker är bra hade jag nog redan raderat...de finns liksom inte längre...

Eftermarknad, tillmötesgåenden och nöjda kunder är väl ett bra sätt att tjäna lite till pengar och få en bra reklam.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
En del vill ju ha en CD med ALLA bilder som jpeg fast helt oredigerade. Känns olustigt då man som fotograf inte vill lämna ifrån sig något slaffsigt. Har lite svårt att förhålla mig till sådana requests.

Jag var hos en lackerare en gång och frågade om han kunde fixa till en rostbubbla på min bil som såg för jäklig ut. "Visst, sa han. 25.000 ungefär"

-"Tjugof....va?"
"Ja, ny skärm, lackering, arbete etc...det springer iväg"
- "Nej nej, du behöver inte sätta dit en helt ny plåt...det räcker väl med att..."
"Vi lämnar inte ifrån oss sådana lagningar du tänker på...vi måste tänka på vårt rykte"

Litet sidospår men det borde vara samma i vår business.
 

Janne H

Aktiv medlem
Nu till mitt problem: jag har nu fått ett mail från bruden där hon vill ha alla RAW-filer och även dom korten som inte "blev bra" ????? Rent spontant har jag inte ett dugg lust att ge ifrån mig dåliga bilder eller oredigerade RAW-filer. Just nu har jag bara lust att lägga ut kameran på blocket och glömma att jag någonsin gav mig in i den här branschen....
Snälla vad ska jag svara kunden?
Ingen, musiker, konstnär, skribent,fotograf ,arkitekt.....behöver väl lämna ifrån sig arbetsmaterial, skisser eller halvfärdigt material!!
Hur många exponeringar eller hur de ser ut tycker jag absolut inte att man behöver redovisa.
Du har levererat de färdiga bilderna enligt best!!

/janne
 

AnetteD

Medlem
återkoppling...

Jag skickade ett mycket trevligt mail till bruden där jag förklarade att dom bilderna som "inte höll måttet" redan varraderade och (eftersom jag helst inte vill ha något mer med den här kunden att göra) att jag inte lämnar ut RAW-filerna. Jag skrev oxå att jag hoppades att hon var nöjd med dom bilderna jag hade levererat. - Jag har inte fått något svar tillbaka......

Men, tack för stöd och hjälp! /Anette
 
ANNONS