Annons

Hur mycket ska man ta betalt???

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Sociala avgifterna betalar jag ju i min vinstskatt. Vad jag debiterar ingår ju allt utan de vet om det.



/Stefan R. Nilsson
ena sekunden ska du skaffa f skatt nästa har du det? jag har ingen aning o har inte kallat dig lögnare.
o jag förstår inte problemet innan du skaffade f skatt så tog du 5000 för heldag o nu när du skaffat företag så är funkar inte den prissättningen längre o du säger att du höjt priset. Men förut så försvarade du ditt låga pris o menade på att du var snabb i bildbehandlingen etc men vad är skillnaden nu?
blev du långsammare sedan du skaffade firman ;-)
 

snap01

Aktiv medlem
förstå mig rätt, ni får ta precis vilka priser ni vill men jag själv har alltid tagit vettigt betalt dels för att jag ska kunna leva som fotograf o jag vill inte undergräva fotograf branschen det är redan svårt för många fotografer att leva på sitt yrke.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
ena sekunden ska du skaffa f skatt nästa har du det? jag har ingen aning o har inte kallat dig lögnare.
o jag förstår inte problemet innan du skaffade f skatt så tog du 5000 för heldag o nu när du skaffat företag så är funkar inte den prissättningen längre o du säger att du höjt priset. Men förut så försvarade du ditt låga pris o menade på att du var snabb i bildbehandlingen etc men vad är skillnaden nu?
blev du långsammare sedan du skaffade firman ;-)
Du och jag har diskuterat detta. Snabbt och enkelt. Förra året ville jag ha FA-skatt, anmälde mig men efter personligt samtal med handläggare beslöts det att fortsätta som hobby. I år försökte jag igen och den kom igenom i maj.
För att kunna ha samma vinst/förlust som i hobby så måste jag lägga på 70% på förra årets prislista då jag nu måste betala sociala avgifter.
Arbetsflödet är mkt snabb efter arbetet på plats och jag ger i te ut album eller annat. Det förekommer heller inga personliga träffar eller reckning av plats utan jag lägger den tid jag är på plats samt nån enstaka timme hemma.

Men facit i hand så får jag alltså färre jobb nu då konkurrenterna, minst 4 st erbjuder enligt hobbypris inom en 1.5 mils radie där jag bor.

Om du inte känner till hobbyverksamhet så tycker jag du ska läsa på för de slipper en rätt mkt skatt och kan därmed erbjuda samma tjänster som du till ett lägre pris sålänge de följer reglerna för verksamheten.

Enkelt, enstaka jobb som bröllopsfotograf per år räknas som hobby och köper man in prylar för mer än vinsten så behöver man inte redovisa. Redovisa gör man enbart för att kunna skatta och då måste det finnas vinst.



/Stefan R. Nilsson
 

ErlandH

Aktiv medlem
För att kunna ha samma vinst/förlust som i hobby så måste jag lägga på 70% på förra årets prislista då jag nu måste betala sociala avgifter.
Nu förstår jag inte alls. Sociala avgifter (som är ungefär 30 procent, inte 70) måste du ju betala om du har överskott på hobbyverksamhet också. Det blir ingen skillnad.

Det som möjligen kan göra att du måste höja priset är om du nu är momsskyldig och inte var det tidigare. Å andra sidan får du dra av moms på dina utgifter, så du behöver inte lägga hela momsbeloppet på kundpriset.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad jag fått veta betalar man inte sociala avgifter för hobby.
För mig kvittar det dock och har inte satt in mig så mkt så utgifterna är mångdubbla inkomsterna.
Iaf så skrev jag 70% för att även täcka in prishöjning. Den verkliga skatten varierar ju kraftigt på olika saker.




/Stefan R. Nilsson
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vad jag fått veta betalar man inte sociala avgifter för hobby.
För mig kvittar det dock och har inte satt in mig så mkt så utgifterna är mångdubbla inkomsterna.
Om du F-skattar och utgifterna är högre än inkomsterna betalar du varken skatt eller sociala avgifter. Det funkar likadant som hobbyverksamhet i det avseendet.
 
ANNONS