Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Vill se en bildjämförelse mellan D600 och D3200, båda har 24mp fast FX vs DX (så det finns ingen ursäkt). Personligen tror jag D600 "mosar" D3200 i bildkvalitet (lägre brus). En annan fråga, går det att få så mycket snabbare bps med en 24mp DX vs 24mp FX (personligen e jag mycket tveksam).
 

Falumas

Aktiv medlem
Vill se en bildjämförelse mellan D600 och D3200, båda har 24mp fast FX vs DX (så det finns ingen ursäkt). Personligen tror jag D600 "mosar" D3200 i bildkvalitet (lägre brus). En annan fråga, går det att få så mycket snabbare bps med en 24mp DX vs 24mp FX (personligen e jag mycket tveksam).
Fotar du en fågel med samma objektiv och fågeln inte fyller ut hela FX-området så kan nog D3200 brusa lite mindre faktiskt. Fotar du däremot med ett 500mm på bländare f4 på D3200 och ett 750mm på D600 med bländare f4 så kommer givetvis D600 brusa mindre.

/Karl
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Vill se en bildjämförelse mellan D600 och D3200, båda har 24mp fast FX vs DX (så det finns ingen ursäkt). Personligen tror jag D600 "mosar" D3200 i bildkvalitet (lägre brus). En annan fråga, går det att få så mycket snabbare bps med en 24mp DX vs 24mp FX (personligen e jag mycket tveksam).
ISO100
http://216.18.212.226/PRODS/nikon-d600/FULLRES/D600hSLI00100NR2D.JPG
http://216.18.212.226/PRODS/nikon-d3200/FULLRES/D3200hSLI00100NR1D.JPG

ISO3200

http://216.18.212.226/PRODS/nikon-d600/FULLRES/D600hSLI03200NR2D.JPG
http://216.18.212.226/PRODS/nikon-d3200/FULLRES/D3200hSLI03200NR1D.JPG
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Checkade bilderna och konstaterar bara att D600 (FX) RULES (rullar) ifrån D3200 med lätthet!!!!

En av anledningarna till att PENTAX stannade vid 16mp (DX) sensorn var förmodligen att 24mp varianten inte höll måttet............................
 

Falumas

Aktiv medlem
Checkade bilderna och konstaterar bara att D600 (FX) RULES (rullar) ifrån D3200 med lätthet!!!!

En av anledningarna till att PENTAX stannade vid 16mp (DX) sensorn var förmodligen att 24mp varianten inte höll måttet............................
Du måste se något som jag inte ser. Visst är D600 bättre men inte är det någon utklassningsseger för D600. Jag är faktiskt väldigt imponerad över hur bra D3200 klarar sig. D3200 är trots allt den mest pixeltäta DSLRen just nu.

/Karl
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Du måste se något som jag inte ser. Visst är D600 bättre men inte är det någon utklassningsseger för D600. Jag är faktiskt väldigt imponerad över hur bra D3200 klarar sig. D3200 är trots allt den mest pixeltäta DSLRen just nu.

/Karl
Tycker själv det är ganska stor skillnad ändå, på höga iso klarar sig D3200 bra. När det gäller kontrast och färgåtergivning tycker jag D600 är ganska överlägsen.
 

tormig

Aktiv medlem
Det är lite annat, det, än när Nikon för 6-7 år sen förklarade att DX-formatet räckte till alldeles utmärkt och någon Nikon med småbildssensor var inte att vänta. :)
De vill ju sälja kameror, eller hur? Hela tiden. Och snart är det dags att lura i folk att FX inte duger, så man kan sälja ännu fler kameror.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Tycker själv det är ganska stor skillnad ändå, på höga iso klarar sig D3200 bra. När det gäller kontrast och färgåtergivning tycker jag D600 är ganska överlägsen.
Just bitarna du beskriver (kontrast och färgåtergivning) fick mig att lämna DX för FF, tycker det är stor skillnad faktiskt. Den enda APS-C kameran som imponerar någelunda med den biten är PENTAX K-5.
 

Photocon

Aktiv medlem
De vill ju sälja kameror, eller hur? Hela tiden. Och snart är det dags att lura i folk att FX inte duger, så man kan sälja ännu fler kameror.
Nja, vad skulle man då komma med? En "folkmellanformatare" ?. Se på det hela med lite distans istället. Det är bara att kolla Bildkritik här på FS och se hur många bra bilder som tagits med APS-C format.

Tycker väl inte att Nikon hade helt rätt när man sade att DX-formatet var fullt tillräckligt, men inte helt fel ute heller. Yttrandet kom ju under en tid då Nikon var helt detroniserade av Canon som då sedan 2002 och fram t o m 2005 haft såväl 1Ds, 1 DsMkII och 5D (samtliga FF) plus kamerorna med större sensor än DX i form av 1D, 1DMkII, 1DMkIIn (APS-H).

Jag tror det blir lite stopp i maskineriet framöver p g a att vi befinner oss internationellt i en ekonomiskt svajig situation som egentligen bara börjat. För att sälja kameror gäller det att kunderna inte tar slut. Och kundunderlaget minskar definitivt i sämre ekonomiska tider.

Tror istället att FF kommer att bli starkare och starkare med sjunkande priser och att vi får se en rasande utveckling av lite mindre sensorer i små kameror till allt lägre priser. En sidoeffekt kan ju eventuellt bli att något eller några av kameraföretagen går omkull.

FF är väl egentligen just nu det enda segment där marknaden inte är mättad. Ännu men kanske ganska snart med tanke på hur många nya FF som lanserats nyligen:
D800/D800E
Sony A99
Canon 5DMKIII
Canon 6D
D600
D4
1Dx.

8 modeller som inte fanns tillgängliga eller aviserats förrän i år 2012. De tidigare (senaste innan ovan nämnda kom) FF-modellerna hade i de flesta fall mellan 3-4 år på nacken.

//Lennart
 

Petsan

Aktiv medlem
Du skämtar va? Jag tycker skillnaden är alldeles för liten för att skilja 12000 i pris.. Jag är fortfarande tveksam till om jag ska uppgradera min D3 till en FX kamera..
Ja, det finns väl ingen som motsäger det faktum att en större sensor kan ta emot mer ljus under en given tidsrymd. Denna grundförutsättning ger ju fördelar i sensortillverkning. När vi får en FX-kamera som i cropat läge knäcker D3200 bildmässigt, då ska jag spetsa öronen på allvar... DX har enorma fördelar handhavandemässigt vid telefoto och macrofoto som gör segmentet ekonomiskt försvarbart. Fördelen av att inte behöva telekonvertrar, försättslinser, etc, etc, samt kan använda optik med sämre kantskärpa gör att en högupplöst DX (som D3200) i vissa situationer ger möjlighet att skapa bilder som inte går att skapa med motsvarande FX med samma bildkvalitet (som D600). Om man vill springa runt och gatufotografera med en 24-70 eller jobba i studio finns naturligtvis ingen anledning att gå ifrån FX om man är beredd att lägga pengarna emellan...
 

phool

Aktiv medlem
Du måste se något som jag inte ser. Visst är D600 bättre men inte är det någon utklassningsseger för D600. Jag är faktiskt väldigt imponerad över hur bra D3200 klarar sig. D3200 är trots allt den mest pixeltäta DSLRen just nu.

/Karl
Är du allvarlig? Det är natt och dag, Zooma in lite och kolla. Du jämför en av marknadens bästa isokameror, om inte den bästa.. Mot en aps-c på 24mp, det är inte bara stor skillnaden på pappret, om man kollar på bilderna så ser man att det är en jävla skillnad på bruset också. D3200 bilden ser ju helt oskarp och brusig ut vid 3200. D600 bilden är mycket ren och skarp.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är du allvarlig? Det är natt och dag, Zooma in lite och kolla. Du jämför en av marknadens bästa isokameror, om inte den bästa.. Mot en aps-c på 24mp, det är inte bara stor skillnaden på pappret, om man kollar på bilderna så ser man att det är en jävla skillnad på bruset också. D3200 bilden ser ju helt oskarp och brusig ut vid 3200. D600 bilden är mycket ren och skarp.
Inte nog med det, vid mellandagsrean får man D600 för samma pris som dagens D3200, jag tror jag skall köpa en tre st då, en kan ligga i bilen förjämnan, en kan vara hos svärmor. Kanske bäst att vänta till sommarrean 2013 då får man två objektiv + blixt och väska för 5000 Kr.

Jag undra vad priset blir för D650 när den kommer 2014.


//Bengt.
 
ANNONS