Annons

Äntligen Nikon D800

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Tvungen att testa..

Haft min 800 i knappt ett år. Har tagit ca 8k bilder, och byter objektiv ganska ofta. Har aldrig sett/besvärats av fläckar på sensorn, men efter allt skrivande; ut och fota himmel med bländare 32.

Och visst hittade jag några fläckar och ett ganska fult streck längst upp till höger.

Men det är inget som stör mig. Kanske för att jag:
1. inte medvetet letar fel.
2. Beskär 90 % av mina bilder.
3. Nästan alltid använder största bländare.


Tror jag haft ett 10-tal digitala systemkameror, och i "början" var jag också lite fläckfixerad, dvs kollade direkt och kunde då upptäcka fläckar på nya hus, detta även på andra märken än Nikon.

Vad jag vill säga är att hur man hanterar detta problem är upp till var och en. Problemet finns, men vad man gör av det bestämmer man själv.

lma
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Jag trodde att D600 var ensam om att få oljefläckar på sensorn. Jag var säker på att min hade en fläckfri sensor efter ett test för två veckor sen. Har varit ute på en fotorunda efter det. Idag skulle jag sälja kameran. Och turligt nog så testade köparen kameran med en liten bländare. Och visst fanns det fläckar. 5-6st kanske, så nån affär var det inte tal om. Åkte raka vägen till Solna för att lämna in den på Nikon. Det enda som gjorde att jag inte gapade och skrek för att berätta hur värdelösa Nikon är var att det var en jättesöt och trevlig tjej som hjälpte mig med min service. Ungefär fyra veckor skulle det ta. Återigen så ville jag skrika och bränna en bil eller två som riktiga invandrare gör. Tog mig samman igen och tog ett djupt andetag. Jag fotar knappt längre, men att vara helt utan kamera under semestern går inte. Så det bar iväg till mediamarkt där jag köpte en sunkig 1100d med 18-55 is II. 3200:- och jag har inga fläckar på sensorn. Den ger dugliga filer, skämdes ihjäl idag när vi såg fläckarna på filerna när jag skulle sälja kameran. Och nu har NYA D800 samma problem. Man blir less. Va så säkra på att när Nikon nästa gång släpper nya FF kameror så kommer folk inte vara så snabba med att boka och köpa.
Men Phool.............hade inte du köpt en Canon EOS 5D MK III ? Hade autofokusstrul på min D800 men efter justering funkar den så nu väntar jag bara på oljefläckar.....................
 

phool

Aktiv medlem
Men Phool.............hade inte du köpt en Canon EOS 5D MK III ? Hade autofokusstrul på min D800 men efter justering funkar den så nu väntar jag bara på oljefläckar.....................
Jodå så att..... =D Du kanske har tur och kommer klara dig från fläckar. Peppar peppar, en fungerande kamera.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Har sålt min 70-200 2,8 VR1 och börjar nu sakna den lite, sneglar på VR2 men har någon testat tamrons nya 70-200 2,8 VC? är den jämförbar?

Fick förövrigt 300/4 och en TC14E idag, väldigt trevlig kombo ihop med D800!!!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hur har det blivit med moiré på D800E?

Jag kan inte minnas att jag har hört ett enda ljud om det, drunknade det i felfokus och alla andra klagomål eller blev det aldrig något problem? Någon som har hört något annat?
 

Teodorian

Aktiv medlem
Hur har det blivit med moiré på D800E?

Jag kan inte minnas att jag har hört ett enda ljud om det, drunknade det i felfokus och alla andra klagomål eller blev det aldrig något problem? Någon som har hört något annat?
Bra sammanfattning: http://photographylife.com/nikon-d800-d800e-for-wedding-photography

Jag har medvetet försökt att framkalla moire med min D800E genom att fotografera tyg på bländare 5.6 men aldrig lyckats hitta någon förekomst av fenomenet i mina bilder med kameran.
 

antic

Aktiv medlem
Jag upplever inget problem med Moiré. Det uppträder ytterst sällan. Kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger jag märkt av det men det är inget jag letar heller så kanske att det finns där nånstans.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Gott att höra! Det var ju ett himla liv om vad man kunde och inte kunde göra med en E... Fast jag trodde aldrig att Nikon skulle släppa en kamera som var så begränsad.

En annan fråga, är det någon som vet hur man ska ställa in picture style för att få den inbäddade Jpeg:ens histogram att stämma så väl överens med RAW-filens histogram?

Jag försöker köra med ETTR, men det är ju lite knepigt när man inte vet exakt var högerkanten går i verkligheten. Jag har försökt att googla men inte hittat något av värde mer än att den stämmer rätt dåligt med förinstälningarna.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jag är väldigt glad att jag inte skrämdes bort ifrån E varianten, för just Moiré har jag då inte haft några problem alls iaf. inte så jag kasserar bilder pga. detta.
Nu är jag ute efter ett fast objektiv och har lite problems vilket och jag saknar ett 85 mm men närgränsen är inte vad jag önskar på dem. Ett macro till kanske ett som Aspman rekommenderade mig Nikkor 60 F/2.8 vore fint men jag skulle också vilja ha ett F/1.4 så där går man och velar nu.

Med vänlig hälsning. /LEE
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag har både mätt och gjort jämförelser under ganska noggranna förhållanden. Skillnaden mellan -E och den vanliga varianten är faktiskt inte speciellt stor. Det är nästan precis lika lätt att få fram moire (iaf i LR/ACR!) med en vanliga kameran.

Det gör väldigt mycket skillnad att de behöll antalet skikt samt skikttjocklekarna i filterstacken ovanpå sensorn (ca 1.5mm!), så man kan knappast kalla E-varanten för att vara "utan AA-filter"...

Problemet är samma i D800E som i Sonys NEX7 och den gamla Leica M8/M9 - skikttjockleken i sig självt är också en blurrningseffekt. Den påverkar både sfärisk aberration och astigmatism så mycket att allting utanför den absoluta mittpunkten får ganska mycket blur-effekt, AA-filter eller inte.

Högst troligen gjorde Nikon så här för att kunna ha EXAKT samma monteringslinjer för E och den vanliga. Hade man helt sonika TAGIT BORT aliasing-filtret skulle sensorn suttit ett par tiondelar längre fram, sensorns dammskaksmekanism hade fått göras om osv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har både mätt och gjort jämförelser under ganska noggranna förhållanden. Skillnaden mellan -E och den vanliga varianten är faktiskt inte speciellt stor. Det är nästan precis lika lätt att få fram moire (iaf i LR/ACR!) med en vanliga kameran.
Vad har du mätt? Bara hur lätt det är att provocera fram moiré, eller har du även mätt skillnad i upplösningsförmåga mellan D800 och D800E? I så fall är jag nyfiken på vad du kom fram till. Är det värt de extra slantarna för en D800, eller snarare vilka slags bilder är det man bara kan ta med en D800E?
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Letar efter ett stativ till makrofotografering, det behöver vara väldigt kort i kortaste läget eftersom jag vill foto väldigt nära marken(om det går att höja ganska mycket så är det bara plus i kanten).

Det bör vara stabilt eftersom D800 väger mycket samt att jag vid vissa tillfällen även har en SB900 och 70-300 på den.
Högst 1500 får det kosta.
 

iSolen.se

Guest
Bra sammanfattning: http://photographylife.com/nikon-d800-d800e-for-wedding-photography

Jag har medvetet försökt att framkalla moire med min D800E genom att fotografera tyg på bländare 5.6 men aldrig lyckats hitta någon förekomst av fenomenet i mina bilder med kameran.
Jag kan plocka fram det med den vanliga versionen så det bör vara lätt med E, hur gör du?

Prova att fota på ett avstånd där man precis kan urskilja mönstret. Flytta sedan bort motivet längre och längre bort för varje bild.

Du kan också få fram den falska skärpan, de falska detaljerna på detta sätt.

Du använder förstås stativ och väl fokuserat, annars blir det ju inga detaljer.
 

iSolen.se

Guest
Vad menar du med detta? det har jag inte hört talas om.
Lite slarvigt uttryckt: Antialiasfilter är till för att plocka bort detaljer/mönster som är finare/mindre än kamerans upplösning. Finns det mindre detaljer än kameran kan återge korrekt brukar man plocka bort dessa med ett antialiasfilter. Är detta obekant eller är det något annat du undrar över?
 

Sauron

Aktiv medlem
Moire med D7100

Bra sammanfattning: http://photographylife.com/nikon-d800-d800e-for-wedding-photography

Jag har medvetet försökt att framkalla moire med min D800E genom att fotografera tyg på bländare 5.6 men aldrig lyckats hitta någon förekomst av fenomenet i mina bilder med kameran.
Hej
Jag "lyckades" få moiremönster med min D7100 i våras en solig dag. Hade Nikkor 70-200/2.8 VR II monterad och tydligen så är upplösningen på objektivet tillräcklig för att kunna ge moire med D7100. Man skulle annars kunna vänta sig att D800E hade lättare att få moiremönster med tanke på att den ju har lägre pixeldensitet på sensorn. Eller kanske jag misstar mig, det kanske inte är ett moiremönster jag ser?


Här är originalbilden:
http://www.flickr.com/photos/94566493@N06/8608557347/sizes/o/
 

Bilagor

akterspegel

Aktiv medlem
Lite slarvigt uttryckt: Antialiasfilter är till för att plocka bort detaljer/mönster som är finare/mindre än kamerans upplösning. Finns det mindre detaljer än kameran kan återge korrekt brukar man plocka bort dessa med ett antialiasfilter. Är detta obekant eller är det något annat du undrar över?
Det var inget illa menat om det uppfattades så! missförstod dig nog, trodde att man kunde ta spökbilder ;o)

sauron: jag ser ett blått vågigt mönster på jackan, är det det du menar?
 
ANNONS