Annons

Hur mycket damm ska man tolerera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Ni som gillar pilla och fixa själva. Glöm inte bort att skaffa försäkring. Kostar säkerligen mindre in att betala reparation/service själv.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Skönt att höra att det finns saker Canon är överlägsen Nikon på! ;) Har inte regjort min 7D eller 5DIII någonsin. (Använt 7D sedan 2009 och 5DIII sedan i höstas). Så fort jag har sett en dammtuss har jag kört en extra vibration av sensorn och den har lossnat. Ärt detta verkligen typiskt Nikon eller är det bara problem med 600/800??? Låter som felkonstruktiion!

PS Ska väl tillägga att man var tvungen att ta till våtsvabben med 20D/1D MKIIN efter ca 10k-20k exponeringar men det var innan sensorvibratorn implementerades.
Nej, jag tror varken det är "typiskt Nikon" eller på något vis unikt för Nikon. När jag spanade in Nikons tält på Sweden Rock Festival förra månaden (Canon hade märkligt nog ingen representation på festivalen i fråga) var det ungefär lika många Canonistas i tältet som Nikonägare, majoriteten av de jag såg tycktes få sensorn rengjord, oavsett märke :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Varför rengör man en kamera på en plats där det uppenbarligen dammar en del pga torka och mycket folk? Hade aldrig lämnat det på rengöring där.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Varför rengör man en kamera på en plats där det uppenbarligen dammar en del pga torka och mycket folk? Hade aldrig lämnat det på rengöring där.
Dammar inte marginellt backstage, förbi x antal svängar och hinder där det dessutom är klart färre människor än utanför. Vidare är det inuti ett tält, där risken för damm borde vara än mindre :) Anledningen till att tjänsten finns där är sannolikt den enorma mängden fotografer som rör sig på festivalen. Något som dessutom ökat då de helt slopat allt vad fotoförbud heter sen några år tillbaka.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Damm finns överallt. Att rengöra utomhus där det finns mkt folk dammar ännu mer även om man inte ser det. Det märker man i egna hemmet när solen lyser genom på morgonen genom fönstret. ;)
De tar bort damm som bitit sig fast på sensorn, men öppnar upp för luftburet damm som i framtiden kan fastna.
Hur ofta har man inte läst om sensorrengöring på verkstad där man fått tillbaka kameran ännu mer skitig. Det beror på att omgivningen har damm, men dammet som satt fast innan är dock borta.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Min d3s hade gjort..

20000 exponeringar när jag sålde den. Har aldrig rengjort sensorn och byter objektiv ganska ofta. Köparen märkte inga fläckar. Tror man kommer ganska långt med lite vanligt förnuft när man är medveten om vad man håller på med.

lma
 
ANNONS