Annons

Hur hållbar är D4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
finns väl ingen som degar 50 papp

för att göra sånt. Ingen fotograf i vart fall, för det är inte det man har kameran till. Liknar mer Jack Ass...



lma
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Naturligtvis gör ingen fotograf nåt sånt med avsikt. Men olyckor inträffar för nästan alla. Man kan råka tappa sin kamera i vattnet, eller ner i lägerelden, om oturen är rejält framme. Naturfotografer vill t.ex. ofta ha kameran så nära vattenytan som möjligt när de fotograferar sjöfågel och då finns det definitivt en risk att kameran hamnar under vattnet.

Därmed tycker jag det är bra att det finns knäppgökar som gör såna här tester. Nikon borde väl snarast betala nån för att göra det, klarar sig kameran bra så är det ju första klassens gratisreklam.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Dom verkar ha glömt något på testet: Tappning.

Tänk om man åker varmluftsballong och blir knuffad bakifrån och kameran faller ca 3000 meter ned på marken. Är den lika hållbar som på dom där testerna eller säger det "krasch boom bang" då?
 

iSolen.se

Guest
Dom verkar ha glömt något på testet: Tappning.

Tänk om man åker varmluftsballong och blir knuffad bakifrån och kameran faller ca 3000 meter ned på marken. Är den lika hållbar som på dom där testerna eller säger det "krasch boom bang" då?
Han välte ju stativet på grusväg...räcker inte det? Och den fick ramla av ett biltak :)
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Det verkar väl rimligt att testa hur bra kameran klarar fritt fall. Möjligen kan jag ju tycka att det är vettigast att första testa hur den klarar fall från lägre höjder innan man kollar vad som händer om den faller så långt att den uppnår sluthastighet. Antalet produkter som klarar att slå emot nånting hårt i några hundra km/h är trots allt rätt lågt.

Sen kan man såklart ta tappningstester ett snäpp till och kolla om den tål chockvågen vid inträde i atmosfären men jag har svårt att se när det vore relevant, om du tappar kameran i ett sånt läge (hur det nu går till) så överlever du knappast själv.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Överkörning av ångvält? Påkörning av tåg? Flygplanskrasch?

Sistnämnda kan faktiskt hända att man själv hamnar på ett flyg och väskan i ett annat och det flyget faller från skyn och allt säger Kaboom!! och då undrar jag om kameran är lika stöttålig som svarta lådan!?
 

apersson850

Aktiv medlem
Citerar dåvarande Vägverket: Det är inte farten som dödar, det är smällen. Fritt översatt till engelskan blir det då: It's not the fart that kills, it's the smell.
 

phool

Aktiv medlem
Alla dom där testerna i all ära. Dock tror jag att det som ser minst farligt ut gör mest skada, att tappa kameran med objektiv monterat på hård asfalt. från c:a 2 meter håll räcker nog. Ser inte ett dugg dramatiskt ut, dock gör det nog mer skada än allt som kameran utsattes för i det där testet.
 
ANNONS