Annons

Nästa steg efter D7000...

Produkter
(logga in för att koppla)

kalalokki

Medlem
Har nu haft min D7000 drygt 1,5 år och känner att nästa steg närmar sig. Är verkligen jättenöjd med kameran men tittar nu på fullformat. Jag kommer ha kvar min D7000 då jag ändå bara får ca 2500 :- i inbyte. (får säkert mer med egen annons)

De gluggar jag har eller har köpt senaste åren har jag handlat med tanke på att gå upp på fullformat. Valde bl.a en Nikons 16-35 i stället för Sigmas 12-24.

Vad är nästa "naturliga" steg? D610? Jag var först inne på en sån men har nu börjat vela. Jag fotar en del sport men också naturbilder och porträtt. Sportbilderna består mest av mountainbiketävlingar, men också vintersport och alla möjliga trick i skidbacken.

Vad är lämpligast? För och nackdelar? Filmfunktion är helt ointressant.....
Har även funderat på D800. Sen har några handlare rekommenderat mig att satsa på en beg D3s(??) En beg D3s kostar ju i runda slängar som en ny D800. D800 har en väldig massa pixlar som jag är tveksam till att jag behöver.... D800 är lite långsammare i seriebildtagning än D610.
Plötsligt dök tanken upp om att köpa en fräsch beg D700....... Ja, ni ser ju vilket huvudbry jag har...........
Tacksam för tips här.......
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du fotograferar snabba sporter är D800:ans 4 bilder/sekund inte speciellt mycket. Du kan visserligen skrämma upp den till 5 b/s om du accepterar att kroppa en aning.

D6x0 är i princip en förvuxen D7000 och har inte lika bra autofokus som D800, vilket även det skulle kunna vara bra vid sportfoto. Dessutom sitter autofocuspunkterna ganska tätt ihop och sökaren känns trång om man jämför med D800.

D700 eller D3s förmodligen bättre val för din del.
Om du köper begagnad D700 kolla att blixtskon fungerar om du tänker använda blixt. Det är inte helt ovanligt att den lägger av på den modellen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Glöm inte D3 också. Samma sensor som D700 och samma AF system men mer rejält byggd och skall man ändå ha på ett BG på D700 för serietagningshastigheten är ju vädertätningen och robustheten högre med inbyggt grepp. Kostar inte mer än ett par- tretusen mer än D700 beg.
 

senga

Aktiv medlem
Bytte från D90 till D600, vilket lyft! D600 är en väldigt bra kamera med en väldigt bra sensor. Det skrivs ofta om autofokusen på D600, ffa att området som täcks av sensorerna är koncentrerat i mitten. Håller med om synpunkten men menar nog att det är en vanesak, när du känner din kamera så hanterar du de situationer där kameran inte kommer ge den bild du önskar.
De andra kameror du nämner är säkert mer robusta (ingen egen erfarenhet där) så det kanske kan vara din utgångspunkt? Hur viktigt är det med en kamera som är bland det mest tåliga man kan hitta? Är det viktigt kanske D610 går bort, annars satsa på den, bilderna kommer göra dej nöjd!
När det gäller tåligheten skulle jag inte tveka att ta med 600:an i t.ex. skidbacken men gör du sånt ofta finns det bättre kameror. Men ibland hjälper inget, en kompis som fotograferar långfärdsskridsko med eos7d är väl inne på 3:e huset nu. Kamerorna har pajat i situationer där kameror helt enkelt går sönder.
 

kalalokki

Medlem
Ja, det de här svaren överensstämmer nog ganska bra med mina tankar. Kan nog och också känna att det blir för liten skillnad upp till D610 för ca 15000:-
Men å andra sidan så har väl en D610 senare teknik än t.ex D700, D3 och D3s. Nån som har knas på detta? Är det ändå så att en t.ex 3 år gammal D3s fortfarande är bra mycket vassare än en ny D610?
Som det känns just nu verkar en beg D700 som ett bra allternativ.....?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, det de här svaren överensstämmer nog ganska bra med mina tankar. Kan nog och också känna att det blir för liten skillnad upp till D610 för ca 15000:-
Men å andra sidan så har väl en D610 senare teknik än t.ex D700, D3 och D3s. Nån som har knas på detta? Är det ändå så att en t.ex 3 år gammal D3s fortfarande är bra mycket vassare än en ny D610?
Som det känns just nu verkar en beg D700 som ett bra allternativ.....?
Sensorer utvecklas mer än kameror. Så, ja, om man bara är intresserd v den bästa sennsorn kan mycket väl D600/D610 vara bäst men det innebär inte att själva kameran är det. Vad jag förstått var tålighet och snabb följande AF viktiga och här vinner inte D600/610. I stort är dessa FF modeller av D7000 eller D7100. Samma kamera i grunden bara större sensor, spegel och prisma.
 

MW71

Aktiv medlem
Jag köpte en D700 efter D7000, främst för vädertätningen och byggkvaliteten. Jag är nöjd, men några nackdelar finns. Sökaren täcker inte hela bilden, störande innan man vänjer sig. På låga ISO vid långtidsexponeringar ger sensorn mer brus än D7000. Vid höga ISOn är däremot D700 överlägsen, fotade i en kyrka med båda kamerorna på samma inställningar och D700 vann stort. D700 känns väldigt prisvärd nu.
 

Magnus Möller

Aktiv medlem
D3s

Klart du ska ha en D3s. Haft min i ett år nu både till familj/sport/konserter etc och den sviker aldrig. Enorm batteritid och byggd som en tanks. Behändiga filer mm Fråga på om det är något du undrar över.
 

Opie

Ny medlem
Köpte mig en beg D700 för några veckorsedan. Kan bara säga att jag är riktigt nöjd med den. Har ingen erfarenhet från D7000, men min dotter har en D7100. Jämfört med 7100 så tycker jag att 700 vinner på det mesta. Enda eventuella nackdelarna med 700 mot 7100 är väl i mina ögon att du bara har 12mpix mot 24 på 7100, samt 95% i sökaren mot 100% på 7100.Men om du inte ska beskära dina bilder väldigt hårt eller göra extrema förstoringar så räcker 12mpix väldigt långt.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Välja

Jag hade en D3s men sålde den när jag haft min 800 ett tag, då jag blivit bortskämd med bildkvaliten. Men kan man leva med att filerna är lite "tunna" är det en höjdarkamera. Mkt fps och iso!

800 är egentligen en perfekt kamera om det inte vore för den långsamma seriebildtagningen.

lma
 

Gården

Aktiv medlem
Jag skulla ha satsat på en D800. Fantastisk kamera.
Om du absolut ska vara Nikon trogen.

Finns ju andra vägar att vandra. Själv sålde jag av min D800, och allt annat det stod Nikon på.
Satsade på ett mindre system, men lika bra eller tom bättre..

Valde Sony A7r. Finns ju A7 också som säljs till bra pris just nu på Cyber (extra rabatt I helgen)

Bara ett förslag, är inte ute efter att starta märkeskrig.
 

kalalokki

Medlem
Klart du ska ha en D3s. Haft min i ett år nu både till familj/sport/konserter etc och den sviker aldrig. Enorm batteritid och byggd som en tanks. Behändiga filer mm Fråga på om det är något du undrar över.
Så där jag.......... Det tog lite tid. Men nu har det blivit påökning i familjen av mr.D3s :)
Återkommer med frågor ;-)
 
ANNONS