Annons

Självutlösare/distansutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

aloewenberg

Ny medlem
Hej!
Vet inte riktigt var som är bäst att posta denna frågan men testar här och hoppas att någon vet!

Jag har en analog minolta kamera från 70-talet som jag använder flitigt. En gång i tiden hade jag vad som jag antar motsvarar självutlösare för analoga kameror. Eller distansutlösare kanske man kan kalla det.

Man skruvade fast den på slutaren och i andra änden fanns en knapp så att man kunde sätta kameran på ett stativ och t.ex ta självporträtt.

Nu är den dock borta och jag skulle hemskt gärna vilja ha en ny.
Så, är det någon som vad det heter? Har sökt på allt möjligt, men hittar just inget.
Om jag bara kan ta reda på den korrekta benämningen ska jag nog kunna hitta en på tradera/ebay hoppas jag.

Tacksam för alla tips!
 

mb90

Avslutat medlemskap
Trådutlösare (cable release/shutter release cable) är nog den vanligaste benämningen. De flesta mekaniska systemkameror har en av standardtyp, men speciellt i och med autofokuskamerornas intåg så började flera av de olika märkena köra med egna varianter.

Standardvarianterna brukar dyka upp då och då på Tradera, eBay (köp inte de billiga nytillverkade från Asien för ca 10-20 kr, de håller inte länge av egen erfarenhet) etc. och borde även gå att finna hos välsorterade fotohandlare.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Drahtauslöser på tyska. Det finns också pneumatiska fjärrutlösare med luftblåsa man trycker på, och med över fem meter kabel.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Har både och

Hej!
Har ett antal olika trådutlösare att erbjuda Dig. Dessutom har jag en pneumatisk sådan som har tillräcklig längd för att Du själv skall kunna vara med på bilden. Förutsättningen är dock att Din Minolta har den vanliga anslutningen med konisk gänga. Hör av Dig med Din direktmail så skickar jag bilder, det går ju inte att skicka i detta formuläret.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.fotograficabloggen.blogg.se
 
ANNONS