Annons

Bröllopsfotografering, råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Snyggt fotat Henrik. Har väl några synpunkter på bilderna som att du kunde lagt fokus på brudparet istället för bilen.
Fast det är kreativa val som alla kan ha olika åsikt om.
Det som stör mig med dagens bröllopsfoto är den bildstil som alla verkar följa.
Detta är som ett mode som alla måste följa och också följer.
Om 20 år kommer alla kunna säga att bilderna är så mycket 10-tal.
Skulle vara kul om några vågade gå sin egen väg och hittade nya bildstilar.
Att köra svart-vitt är alltid ett alternativ och tidlöst men också använt till leda.
 

MrGoose

Aktiv medlem
Du har blandat både stående o liggande bilder. Lite nyfiken är jag allt på hur du skall få ihop albumet.
Eller det kanske blir 2 album?
Jag har setat med olika layouter på sidorna i Crimsons fotoboksprogram och tycker inte att det är några problem att blanda liggande o stående, eller finns det något "big no no" som jag inte känner till...!!? :)

Mvh. Henke
 

afe

Aktiv medlem
Erik kanske tänker på den typen av album man hade förr med plastfickor, och inte fotoböcker :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att jag normalt sett tycker det är skitfult.
Det blir en massa döda ytor.
Det saknar harmoni o rytm när man bläddrar.
Jag vill inte vrida o vända albumet i knät, usch.
Och det känns ogenomtänkt.

Men det är vad JAG tycker.

Värst är när det skiftas i bildvisningar på duk. Det blir ingen rytm alls.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vet inte hur många fotoböcker du gjort? jag har åtminstone skapat ett ganska stort antal.
Vill du untnyttja en sida och ha 3 bilder på den är är en stående och 2 liggande en av de bästa lösningarna.
Vad sjutton menar du med att vrida på boken. Misstänker du är ganska långt ute i vildmarken på din cykel.
För bildvisning är det inte optimalt men är ett arv från vår fotohistoria.
Att allt skall vara bredbild liggande är nog något som den videospelande och tv-tittande publiken fått med modersmjölken.
Tittar du bakåt på konst har man alltid ansett man kan anpassa formatet efter motivet.
 

afe

Aktiv medlem
För att jag normalt sett tycker det är skitfult.
Det blir en massa döda ytor.
Det saknar harmoni o rytm när man bläddrar.
Jag vill inte vrida o vända albumet i knät, usch.
Och det känns ogenomtänkt.

Men det är vad JAG tycker.

Värst är när det skiftas i bildvisningar på duk. Det blir ingen rytm alls.
Bildvisning på duk har väldigt lite med fotoböcker att göra. Det fungerar t.ex. alldeles utmärkt att ha en helsida i stående, med två liggande bredvid. Jag gissar att du inte jobbat jättemycket med layout (och det är inte för att vara elak).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vet inte hur många fotoböcker du gjort?

Vill du untnyttja en sida och ha 3 bilder på den är är en stående och 2 liggande en av de bästa lösningarna.

Vad sjutton menar du med att vrida på boken. Misstänker du är ganska långt ute i vildmarken på din cykel.

Tittar du bakåt på konst har man alltid ansett man kan anpassa formatet efter motivet.
1 Nöjd... njae inte på alla punkter men för att vara producerad på nätter under 3 veckor... ja, jobbar på nr 2 när jag hinner. Kill your darlings, har så svårt för det...

Ja det är ett sätt att undvika döda ytor. Men det är inte alltid jag tycker det är snyggt o känns harmoniskt för det.

Det finns en del som till varje pris vill utnyttja sidytan o vänder då den "felvända" bilden till att passa bokformatet. Det ser för djävligt ut i normalfallet. Men de är inga fotonördar som vi...

Jo men det innebär inte att en SERIE bilder blir bättre för att man har olika format, det brukar bli tvärtom. Bidrar till en känsla av hackat o malet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bildvisning på duk har väldigt lite med fotoböcker att göra. Det fungerar t.ex. alldeles utmärkt att ha en helsida i stående, med två liggande bredvid. Jag gissar att du inte jobbat jättemycket med layout (och det är inte för att vara elak).
Alla böcker vinner inte på harmoni men många...

Jag önskar jag vore bättre o när man ändå är igång å önskar en snabbare videoredigerare också.
 

afe

Aktiv medlem
Harmoni != alla bilder i samma format. För bildspel möjligen, men inte i böcker.
 
Nu får TS skälla på mig om hon känner att jag kapat tråden lite...
Men min första bröllopsfotografering gick galant! Kunde inte vara nöjdare!
Blev ca 700 bilder som nu ska gås igenom för att plocka ut då jag även ska göra ett fotoalbum åt brudparet...!
Ett snabbt urval av bilder som kommer att komma med i parets album finns att beskåda här..
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=360134

Hoppas att helgen gick bra för dig också Ann-Louise Lindström! :)

Mvh. Henke
Åh vad roligt att det gick bra! För mig började det med att växla från regn till mulet till super soligt. Så det var en hel del pyssel med kameran (Ställa in rätt för rätt ljus m.m) Fick flytta på paret till skugga, till icke skugga m.m. Dock hade vi god tid på oss. Det gick bra, kunde gått bättre givetvis pga den stressiga vädersituationen. Vigseln gick bättre än vad jag förväntat mig. Jag har bilder jag är nöjd med, men dem kunde fått varit lite skarpare bilder då jag tappade fokusen några gånger. Men är förvånad över hur fort allting gick, hann knappt tänka....

:)
 
ANNONS