Annons

Objektiv för fotografering i ishall?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensan81

Medlem
Hej. Undrar om ni kan rekommendera ett bra objektiv för fotografering i ishall av hockey, kamera canon eos 600D. Får ej kosta mer än 10 000 kr.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kan tillägga att det är lite lurigt med exponering och vitbalans när man fotograferar i ishall. Vitbalansera manuellt för att bilderna inte blir pissgula.

Den ljusa isen får kamerans ljusmätare att tro att ljuset i hallen är starkare än det är, och då blir bilderna mörka. Lösningen är antingen att exponeringskompensera eller att ställa in tid, bländare och iso manuellt.
 

Hankki

Aktiv medlem
Läste en tråd här att enklaste sättet att få rätt exponering är att köra manuellt. Max bländare och 1/500s och ställ in ISO för att få bilden bra. I min lokala ishall blir det bl. 2.8 och ISO 1250-1600. Ifall det är juniorhockey kan slutartiden ställas lite längre eftersom de inte är lika snabba.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Tack för tipset! 😃 Har märkt att bilderna gärna blir gula o mörka...😕 Jag får testa och mixtra lite..😃
https://www.cyberphoto.se/search?q=gr%E5kort

Det finns ingen anledning till att testa. Gör inställningen en gång, spara den i kameran och du kommer lätt åt den nästa gång du är i samma hall. Din kamera bör ha minst 2 platser för att lagra egna vitbalanser.
Personligen rekommenderar jag någon av 30- eller 50-cm modellerna. Bästa investeringen man kan göra.
 
ANNONS