Annons

Fotografera på festival

Produkter
(logga in för att koppla)

JaninaSW

Medlem
Jag har sedan länge haft en stor kärlek till festivaler och det är min dröm att fotografera på festivalerna. Mitt intresse ligger främst i att fotografera stämningen och känslan och inte själva artisterna som spelar (typ klassiskt konsertfoto), trots att jag har ett intresse i det med.

Nu är min fråga i stort sätt; Hur tar jag mig dit? Hade det inte varit förbud att ta med sig systemkameror på de flesta festivaler hade det varit lätt gjort men nu är det ju oftast det. Det skulle kännas bra med lite övning innan jag börjar fota för andra. Jag har testat maila olika festivaler och frågat vad som krävs men det krävs generellt sett alltid professionell verksamhet och referensbilder, vilket jag inte har än.
Och vad gör jag förslagsvis sen med bilderna?

Har någon erfarenhet och vill berätta hur de började? Kanske dumma frågor men jag är nyfiken!


En annan undran jag har är om det finns några grupper för festivalfoto, skulle vara kul att se tips och andras bilder!

Tack!
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Det finns den här gruppen: http://www.fotosidan.se/groups/konsertfoto/index.htm, fast det är inte enbart festivaler.

För min del så har det varit att jobba mig från att inte få tillgång till scendiket till att utan några större problem kunna fota allt som jag vill. Jag har hållt på med musikfoto i 11-12 år och jag tror att det var lättare att kunna börja då än det är idag. Det finns många som fotar musik och det är många som är riktigt bra. Vill du fota för dig själv eller för någon byrå? Vill du fota det som händer på scenen eller människorna? Det finns så många olika sätt och saker att fota. De flesta kan fota det som är på scenen, det är inte så svårt. Det som är svårt är att fånga det som händer. Känslan som finns.
Det finns många som jag följer bland de som fotar musik. Några få tar bilder som jag önskar att jag hade tagit och många tar bilder som är riktigt dåliga. De står och fotar utan att hitta känslan.

Det är ofta så att man behöver ha en drös med bra bilder att visa upp för att vara välkommen på de större festivalerna, men prova att börja med det mindre. Här omkring där jag bor så anordnar Studiefrämjandet varje år Livekarusellen. Det är en tävling för osignade som avslutas med en riksfinal. Flera av de små banden och artisterna som jag har följt är numera ute på ganska stora turnéer i hela Europa och det är riktigt kul att veta att jag är, om inte den första så i alla fall bland de första som har dem på bild. Det är någonting som jag värderar högt. Sen så finns den delen när du lär känna banden och det finns inget lättare sätt att komma in på ställen än att banden säger att de vill ha dig med på deras spelning.

Fundera på hur du vill fota och vad du vill fota. Några av de bästa bilderna med musikanknytning är inte från scendiket. De kommer från bland publiken.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Behöver du det för att plåta människor?
Olympus micro4/3 (hur man nu skriver) borde funka ypperligt med max 55mm
Att jag skrev om att fota människor i publiken var ett exempel på vad som kan bli bra på en festival. Huvudtanken med att ackreditera sig är ju att fota det som är på scenen, men många gånger har jag sett och tyvärr missat bra bilder på folk som är helt inne i musiken för att jag har varit för fokuserad på scenen. Dessutom är det svårt att bara fota folk i publiken. Det är inte förrän man är i scendiket som man ser publiken framifrån. Inte riktigt samma perspektiv som från scenen, men det är i alla fall något närmare att fånga en spelning så som artisten ser den.
 

enola

Medlem
Ett tips är att kontakta nån mindre nättidning el. dyl. Jag har gjort några konsertgrejer på det viset. Jag skriver iofs också så jag har gjort lite recensioner och reportage men jag tror att det funkar även som enbart fotograf. Det är ju ideella jobb men du får för det mesta tillträde till fotodiket. Vilket f.ö. är kanon vid mindre scener men bilder tagna från diket när scenen är hög resulterar ofta i bilder rätt upp i snoken på artisten ;)
Fördelen med diket är när man som jag är kort och har svårt att få bra bilder från publikplats (dvs nåt annat än den längre publikens huvuden) och att man inte blir omkringknuffad.
Hur som helst, jag skrev för en nättidning på Bråvalla i somras. Var egentligen anlitad som fotograf men det blev nåt knas och eftersom de fått massor av ackrediteringsansökningar fick vi bara ha två fotografer och då var jag helt plötsligt skribent istället. Skaffade en bra kompaktkamera just för detta tillfälle men glömde den så klart hemma så jag fick förlita mig på de andra fotograferna (som så klart gjorde ett toppenjobb, det är bara att jag vill ta mina egna bilder. Kontrollbehov ;))
Det blev en lång utläggning men min poäng är att det är lätt att komma in i det om man är beredd att göra lite gratisjobb. Men det är ju ett bra insteg och kan ge dig en portfolio att visa upp inför framtida jobbansökningar :)
 

b1967

Aktiv medlem
Jag har sedan länge haft en stor kärlek till festivaler och det är min dröm att fotografera på festivalerna. Mitt intresse ligger främst i att fotografera stämningen och känslan och inte själva artisterna som spelar (typ klassiskt konsertfoto), trots att jag har ett intresse i det med.

Nu är min fråga i stort sätt; Hur tar jag mig dit? Hade det inte varit förbud att ta med sig systemkameror på de flesta festivaler hade det varit lätt gjort men nu är det ju oftast det. Det skulle kännas bra med lite övning innan jag börjar fota för andra. Jag har testat maila olika festivaler och frågat vad som krävs men det krävs generellt sett alltid professionell verksamhet och referensbilder, vilket jag inte har än.
Och vad gör jag förslagsvis sen med bilderna?

Har någon erfarenhet och vill berätta hur de började? Kanske dumma frågor men jag är nyfiken!


En annan undran jag har är om det finns några grupper för festivalfoto, skulle vara kul att se tips och andras bilder!

Tack!
Hej!

På Sweden Rock Festival får alla ta med sig vilken typ av kamera som helst och man får fota allt man vill, förutom då att fotodikena är reserverade för ackrediterade fotografer med fotoväst.
Så där kan du börja och behöver alltså inte fixa något specialtillstånd.

Kolla också in festivalphoto.net där finns massor med festivalbilder och mycket bilder på festivallivet och inte bara artisterna.
 
ANNONS