Annons

Byta från Nikon D3100 för att få mindre brus

Produkter
(logga in för att koppla)

JerkV

Ny medlem
Jag har en D3100. Den räcker bra i flera sammanhang även om den har sina begränsningar. När jag fotograferar i befintligt ljus tycker jag dock att brus och grynighet är för störande. Jag undrar om ett byte till en D5300, D7100 eller annan DX-modell kan ge bättre resultat just i svagt ljus eller måste jag gå upp till fullformat för att få ner bruset. Jag behöver inte senaste modell utan går gärna på begagnat om det finns någon modell som är bra.

På den analoga tiden hade hade jag en Canon F1 så jag är van att jobba manuellt men vill nu inte byta hus bara för att få något flashigare.

Tacksam för tips.
 

djungel

Aktiv medlem
D7200 är vad jag sett i tester klart bättre än andra DX-kameror på ISO 3200 och över. Upp till 1600 är t.ex. D7100 ungefär lika.
 

ErlandH

Aktiv medlem
D7200 är vad jag sett i tester klart bättre än andra DX-kameror på ISO 3200 och över. Upp till 1600 är t.ex. D7100 ungefär lika.
Enligt mätningarna hos Dxo är resultatet hos D7100 och D7200 i stort sett identiskt upp till 12800. Båda ligger ungefär ett steg bättre än D3100. Liksom t ex Canon 7D II.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad har du för objektiv? Sitter du med f/3,5-5,6 zoomar och byter till f/2,8 eller ännu ljusstarkare objektiv så tjänar du i regel mer i brus än att byta kamerahus.
 

JerkV

Ny medlem
Vad har du för objektiv? Sitter du med f/3,5-5,6 zoomar och byter till f/2,8 eller ännu ljusstarkare objektiv så tjänar du i regel mer i brus än att byta kamerahus.
En 18-105 som ju är rätt ljussvag men också en 50/1.8. Jag undrar också om skärpan. Kommer jag att märka något påtagligt lyft, särskilt med 50 mm?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En 18-105 som ju är rätt ljussvag men också en 50/1.8. Jag undrar också om skärpan. Kommer jag att märka något påtagligt lyft, särskilt med 50 mm?
Nu är frågan inte helt tydlig. 50mm på FF/FX kommer ge en vidare vinkel och tunnare skärpedjup med samma relativ storlek på huvudmotivet.

Eftersom du har 18-105/3,5-5,6 så får du en betydande förbättring i brusprestanda på att skaffa en 17/18-50/55 med bl 2,8 (för att inte tala om Sigma 18-35/1,8). Sedan för att minska bruset ytterligare kommer du en lång väg med att byta upp dig till även den billigaste kameran i D3x00 serien. De dyrare kamerorna i DX serien erbjuder mer funktioner, bättre byggkvalitet och bättre autofokus men skillnaden mellan olika DX modeller i samma generation gällande brus är försumbar.

Behöver man inte snabb följande AF kan man även överväga ett byte till spegellöst då du inte har större summor investerade i systemet. Fuji XT10 med 18-50/2,8-4 ger mycket lägre brus i ett litet paket. Även Sony A7 med 28-70/3,5-5,6 för ofta under 10.000:- kommer ge ett stort lyft i brus totalt sett men jf med Fujikitet äts sensorn bättre brusprestanda upp av skillnaden i kitobjektivens ljusstyrka.

Totalt sett blir ändå en uppgradering inom Nikon ett lägre totalpris och är den billigaste vägen att gå, ffa begagnat p g a stort utbud och mindre konkurrens mellan köpare.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Är du van vid Canon F1, och kanske har kvar objektiv vill jag slå ett slag för Fuji.
Redan XM-1 ger en känsla av att äga kameran (A-1 duger den med), med knappar och vred - om man inte kör på automatik. En XT-1 är i princip en F1 vad gäller handhavande, men med modern teknik.
X100S är en fantastisk kamera som gör livet lätt - val av objektiv att bära med sig etc är ju borta.
Samtliga dessa kameror ger löjligt bra bilder och t ex att köra svartvitt i 12 800 ISO ger streetfoto en ny dimension. Det är om man vill titta-tryck i fickformat men med mycket bra bildkvalitet.
XM-1 kan du hitta på Blocket för en 2 - 2 500:- utan objektiv.
Googla på Fuji så förstår du.
 
ANNONS