Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklam precis ovanför medlemmars bilder - ett måste?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har inte laddat upp bilder på fotosidan på mycket länge, men gjorde det idag och upptäckte hur dåligt bilder (åtminstone i poolen "Bildkritik") presenteras i normalvyn. Just nu ligger en färgglad reklambanner med hästar som motiv alldeles precis ovanför bilderna som ska kritiseras. Det är knappt något mellanrum alls mellan en bild i stående format och den där reklambannern. Bilderna smälter nästan ihop med varandra så att det bildas ett T.

Är det verkligen nödvändigt att ha reklam just på den platsen och dessutom så otroligt tight inpå bilderna som medlemmarna ska titta på? En smal reklamremsa längst upp på sidan så att det hade blivit lika mycket "luft" som till annonserna i högerkant hade jag köpt, men inte som det är nu!
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Betalande silver- eller guldmedlemmar kan välja att inte visa den typen av reklam. Klickar du på bilden för att se den i större format visas heller ingen reklam.
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Jag är medveten om att reklamen försvinner när man klickar på bilden, däremot visste jag inte att guld- och silvermedlemmar kunde välja att reklam inte ska visas. Gäller det all reklam på sajten?

Det är bra att betalande medlemmar kan välja bort reklam, men varför omfattar det inte också bronsmedlemmar? Jag inser att reklam är viktigt - inte minst så här i juletider - men frågan kvarstår..är det nödvändigt att bannern är så bred att det knappt blir något mellanrum mellan den och bilderna?

Påstår ni som är ansvariga för fotosidan att sajten inte skulle överleva ifall bannern gjordes mindre bred så att det blev mer "luft" mellan den och bilderna? Skulle inte fotosidan överleva om bannern gjordes mindre bred för alla fotosidans medlemmar, d.v.s. även då för icke betalande?

Nog för att pengar och ekonomi är viktigt, men trist "utveckling" när det förtar bildupplevelsen på en sajt där bilderna ska vara det mest centrala på sajten. Om ni hade hyrt en lokal mitt i stan där ni hade ett galleri för bilder..hade ni gjort likadant då..alltså hängt upp en massa reklamaffischer alldeles intill utställningsbilderna? Det tror inte jag.... ;-)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag är medveten om att reklamen försvinner när man klickar på bilden, däremot visste jag inte att guld- och silvermedlemmar kunde välja att reklam inte ska visas. Gäller det all reklam på sajten?
Nej, bara den som ligger horisontellt och tar mest plats / fokus

Det är bra att betalande medlemmar kan välja bort reklam, men varför omfattar det inte också bronsmedlemmar? Jag inser att reklam är viktigt - inte minst så här i juletider - men frågan kvarstår..är det nödvändigt att bannern är så bred att det knappt blir något mellanrum mellan den och bilderna?
Vi drog gränsen vid Silver/Guld för det kändes rimligt och att locka in folk i de medlemskapen.

Påstår ni som är ansvariga för fotosidan att sajten inte skulle överleva ifall bannern gjordes mindre bred så att det blev mer "luft" mellan den och bilderna? Skulle inte fotosidan överleva om bannern gjordes mindre bred för alla fotosidans medlemmar, d.v.s. även då för icke betalande?
Mindre bred går inte. Inte mindre hög heller eftersom det är ett bra standarformat. Möjligtvis mer marginal under men då blir ju bilderna ännu mindre.


Nog för att pengar och ekonomi är viktigt, men trist "utveckling" när det förtar bildupplevelsen på en sajt där bilderna ska vara det mest centrala på sajten. Om ni hade hyrt en lokal mitt i stan där ni hade ett galleri för bilder..hade ni gjort likadant då..alltså hängt upp en massa reklamaffischer alldeles intill utställningsbilderna? Det tror inte jag.... ;-)
Nej vi hade tagit betalt för alla som ville komma in. Ganska mkt t.o.m. Så det vi har nu är ett mellanting. Vi har reklam men du kan bistå till Fotosidan genom att köpa ett medlemskap.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag tycker det skulle vara intressant att få reda på vad det skulle kosta att få en reklamfri sida (eller upplevelse som det heter numera) även för bronsmedlemmar. Eller varför inte kostnaden för registrerade användare utan någon metallanknytning som bara vill delta på forumet utan att drabbas av reklam.

Jag är själv medlem på ett annat forum med nästan 38 000 registrerade användare varav drygt 13 000 är betalande medlemmar i klubben knuten till siten. Kostnaden för betalande medlemmar är 100:- per år. Siten i sig har ingen reklam över huvud taget utan drivs enbart på dessa 100-lappar som flyter in.

Fotosidan har betydligt fler användare. Skulle det kanske vara möjligt att ha en öppen, gratis anslutning av användare som idag med reklam, en anslutning med en årsavgift som ger reklamfrihet men inga bilduppladdningsmöjligheter till bildpooler och annonser och sedan de vanliga metallprenumerationerna utan reklam. Vad skulle en sådan användarstruktur kosta och skulle tappet av reklamintäckter bli större än avgifterna från användarna?
 

forstheim

Aktiv medlem
Nej, bara den som ligger horisontellt och tar mest plats / fokus



Vi drog gränsen vid Silver/Guld för det kändes rimligt och att locka in folk i de medlemskapen.



Mindre bred går inte. Inte mindre hög heller eftersom det är ett bra standarformat. Möjligtvis mer marginal under men då blir ju bilderna ännu mindre.




Nej vi hade tagit betalt för alla som ville komma in. Ganska mkt t.o.m. Så det vi har nu är ett mellanting. Vi har reklam men du kan bistå till Fotosidan genom att köpa ett medlemskap.
Tack för svar på mina frågor. Nä, det blir ingen uppgradering till guld- eller silvermedlemskap just nu för min del. Jag har varit medlem på fotosidan sedan 2001, dvs nästan sedan starten av sajten..mestadels som betalande bronsmedlem.

Tyvärr måste jag säga att fotosidan har växt sig alldeles för stor sedan dess. Det är förvisso trevligt att intresset för fotografi tagit sådan fart, men fotosidan har blivit för komplex i sitt upplägg: många onödiga forumavdelningar, slutna grupper, olika bildgallerier/kritikpooler etc. Idag när jag laddade upp en bild visste jag först inte i vilken pool den hade hamnat i..eller om den ens var synlig för andra. Var den hade hamnat förstod jag istället först efter att ha tagit mig en titt i galleriet.
 

afe

Aktiv medlem
Om du har några konkreta exempel på vad du tycker är dåligt är det nog lättare för redaktionen att ta till sig det. Du har ju själv startat rätt så många tekniktrådar i forumen , och fått många bra svar på dessa. Det har dock inte så mycket med annonserna att göra (vilka som sagt faktiskt är nödvändiga).
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag kan utveckla mina tankar senare när jag inte sitter i en bil och styr, vilket jag just nu gör.. ;-). Det jag i alla fall kan nämna nu är att jag sett att det finns flera forumavdelningar där det inte har gjorts ett enda nytt inlägg de senaste 30 dagarna. Med 200 000 medlemmar och inga inlägg på en månads tid..ja då känns det som att det finns onödigt många forumavdelningar för sajtens eget bästa, tycker jag!
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag har inte laddat upp bilder på fotosidan på mycket länge, men gjorde det idag och upptäckte hur dåligt bilder (åtminstone i poolen "Bildkritik") presenteras i normalvyn. Just nu ligger en färgglad reklambanner med hästar som motiv alldeles precis ovanför bilderna som ska kritiseras. Det är knappt något mellanrum alls mellan en bild i stående format och den där reklambannern. Bilderna smälter nästan ihop med varandra så att det bildas ett T.

Är det verkligen nödvändigt att ha reklam just på den platsen och dessutom så otroligt tight inpå bilderna som medlemmarna ska titta på? En smal reklamremsa längst upp på sidan så att det hade blivit lika mycket "luft" som till annonserna i högerkant hade jag köpt, men inte som det är nu!
Jag använder inte Internet Explorer utan kör med Chrome som webbläsare. Med tillägget AdBlock slipper du reklamen högst upp även om du inte betalar medlemskap. Stort plus är att du slipper reklam på en massa andra sidor också, Aftonbladet t. ex. Det moraliska i det går att diskutera men det är fortfarande tillåtet.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag använder inte Internet Explorer utan kör med Chrome som webbläsare. Med tillägget AdBlock slipper du reklamen högst upp även om du inte betalar medlemskap. Stort plus är att du slipper reklam på en massa andra sidor också, Aftonbladet t. ex. Det moraliska i det går att diskutera men det är fortfarande tillåtet.
Tack för tipset! Jag använder inte heller Internet Explorer utan Firefox. AdBlock bör väl fungera även med Firefox, eller är tillägget inbyggt i Chrome på något sätt!?
 

forstheim

Aktiv medlem
Om du har några konkreta exempel på vad du tycker är dåligt är det nog lättare för redaktionen att ta till sig det.
Jag kan inte konkretisera exakt vilka forumavdelningar jag avser eftersom listan skulle bli alldeles för lång.. ;-)

Undertecknad räknade nyss till åtminstone 30 stycken (!) forumingångar/avdelningar där man möts av meddelandet att inga nya inlägg gjorts de senaste 30 dagarna. Förutom dem fanns där en del avdelningar där det bara var något enstaka inlägg. Det är alltså väldigt dålig aktivitet i många av forumavdelningarna, vilket gör att de ställer till mer oreda än nytta enligt mig. Med oreda menar jag att forumet blir svårt att överblicka samt gör att man ibland inte vet i vilken forumavdelning man ska starta en ny tråd i.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
You are the Product being sold

If you are not paying for it, you are not the customer; you are the Product being sold
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jag använder inte Internet Explorer utan kör med Chrome som webbläsare. Med tillägget AdBlock slipper du reklamen högst upp även om du inte betalar medlemskap. Stort plus är att du slipper reklam på en massa andra sidor också, Aftonbladet t. ex. Det moraliska i det går att diskutera men det är fortfarande tillåtet.
Vad är det moraliska felet i att ta bort reklam?
Om sidägare inte kan paketera sin produkt på ett tillräckligt bra sätt för att folk ska vilja betala så är reklamen sista utvägen att ta till. Så är det överallt. Gör man riktigt bra marknadsundersökningar så får man bra underlag för det. Man ju alltid se över sina kostnader. Handla upp webbhotell genom att utsätta hela processen för konkurrens. Nätbranschen lever gott på att verka vara så pass komplex att man väljer en leverantör av sida och utrymme sedan får det rulla på utan slutdatum.
Sen att FS vill försöka skuldbelägga de användare som använder AdBlock tycker jag är rent löjeväckande.
 

forstheim

Aktiv medlem
If you are not paying for it, you are not the customer; you are the Product being sold
Fast jag har varit betalande bronsmedlem på fotosidan.se i flera år (fram till ganska nyligen) utan att egentligen fullt ut ha utnyttjat det som ingår i det medlemskapet. Exempelvis har jag inte utnyttjat antalet bilder som är tillåtet att ladda upp. Med tanke på det borde väl jag då vara befriad från reklam under i alla fall ett år framöver.. ;-)
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Adblock är super och funkar med firefox, slipper alla reklamsnuttar på youtube i början med.

Är dock guldmedlem här på fotosidan så bidrar ändå.
 
ANNONS