Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från kompakt till fullstor

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
För att återgå lite till meningen med tråden. Jag börjar bli sugen på att köpa en dx-kamera. Kommer inte bli direkt idag men de närmaste månaderna. Tänkte redan nu börja hålla ett öga öppet för att se om nåt dyker upp. Kommer nog behålla min J4 att ha som extrakamera, eventuellt sälja av nått objektiv för att finansiera nya.

Det jag vill ha är en mer ergonomisk kamera med fler reglage och slippa in i menyer och pilla hela tiden. Även om man kan ta bildserier så kan jag stundvis känna att det tar för lång tid för kameran att ladda om inför nästa bild.

Det jag ofta fotar är landskap, natur, soluppgångar och arkitektur.

Det jag ibland fotar är skidåkning, skoteråkning, fåglar & djur.

Det jag sällan eller aldrig fotar är porträtt, bröllop, makro.

Det jag gärna vill testa att fota i framtiden är motorcyklar (i dagsljus), landskap & natthimmel i ett.

Filminspelning kan jag använda J4an till. Vädertätning ser jag som ett stort plus. Vikt är inte dödsviktig (höhö) men jag kommer troligtvis inte vara så sugen på att släpa runt en fullformat på fjället en hel dag. Dessutom tror jag att deras objektiv blir dyrare.

Har känt lite på Nikon och Canons modeller och gillar Nikons bäst. Däremot är jag inte alls märkesbunden utan är absolut öppen att testa tex Pentax eller Sony exempelvis. Budget är 4000-5000 i dagsläget och då vill jag ha ett eller två objektiv att börja med och kan köpa till något till våren exempelvis.

Några funderingar, har sett tex D3100 hus säljas för 1000-1500, detta lämnar såklart mycket rum åt optik. Då skulle jag kunna satsa på bra optik och uppgradera huset om kanske ett år eller så.

D5100/D5200, här känns väl inte D5100 som något större kliv uppåt utan det skulle fortfarande kännas som en instegskamera som jag kommer byta ut om ett tag. 5100 med kitzoom har jag sett på blocket för runt 3000 så då finns det utrymme att köpa till kanske någon trevlig vidvinkel eller så. 5200 ska vara nåt snäpp vassare har jag förstått, fler pixlar, bättre autofokus och en extra fps. Skulle nog räcka ganska länge för mig.

D7000/D7100 känns som det bästa valet för mig, kan dock bli lite på bekostnad av objektiven om jag inte hittar något bra paketerbjudande. En sak som lockar väldigt mycket är inbyggd AF-motor så man kan handla äldre objektiv och på så vis spara en slant. Väderskydd är som sagt stort plus men då känns kanske D7000 som att den börjar bli till åren?

Pentax K30/K50 har jag inte så mycket koll på men tror den ska ligga någonstans mellan 5100 och 7000? Jag tycker det ändå verkar finnas en del begagnade objektiv och tillbehör till dessa?

Tar gärna emot tankar eller om jag har blandat ihop någon information för jag har suttit och jämfört ganska många modeller nu ett tag.
Alla moderna kameror är bra idag oavsett märke. Gå till en butik och känn på de olika kamerorna och känn vilken du föredrar att ha i handen och hur känslan för Dig är. Kolla också vad för objektiv som finns tillgängliga, där har Canon och nikon mest att välja på men de övriga har även de objektiv, beror på vad du vill ha för brännvidd och pris.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Alla moderna kameror är bra idag oavsett märke. Gå till en butik och känn på de olika kamerorna och känn vilken du föredrar att ha i handen och hur känslan för Dig är. Kolla också vad för objektiv som finns tillgängliga, där har Canon och nikon mest att välja på men de övriga har även de objektiv, beror på vad du vill ha för brännvidd och pris.
Har fastnat lite för Nikon d7000/d7100 just för att den kommer jag kunna växa med väldigt länge, finns många både gamla och nya objektiv och ligger ungefär i rätt prisklass. Tex ett 18-105/3,5-5,6 VR eller ett 18-70 tror jag att jag klarar mig på rätt länge i början och kan fundera lite framöver på vad jag vill komplettera med längre fram. Sen finns tex fast 35 eller 50mm att få tag på rätt billigt också.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Har fastnat lite för Nikon d7000/d7100 just för att den kommer jag kunna växa med väldigt länge, finns många både gamla och nya objektiv och ligger ungefär i rätt prisklass. Tex ett 18-105/3,5-5,6 VR eller ett 18-70 tror jag att jag klarar mig på rätt länge i början och kan fundera lite framöver på vad jag vill komplettera med längre fram. Sen finns tex fast 35 eller 50mm att få tag på rätt billigt också.
Är övertygad om att du kommer bli nöjd med någon av dessa kameror.

Bra val av objektiv också, se även på sigma och tamron som har bra normalzoomar till bra pris. Ett fast normalobjektiv som är ljusstarkt är ett bra komplement. Se även på vidvinkel neråt 10-12 mm som ge intressanta landskapsbilder t ex.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har fastnat lite för Nikon d7000/d7100 just för att den kommer jag kunna växa med väldigt länge, finns många både gamla och nya objektiv och ligger ungefär i rätt prisklass. Tex ett 18-105/3,5-5,6 VR eller ett 18-70 tror jag att jag klarar mig på rätt länge i början och kan fundera lite framöver på vad jag vill komplettera med längre fram. Sen finns tex fast 35 eller 50mm att få tag på rätt billigt också.
Hejsan :)

Om din budget tillåter så är D7100 en klart bättre kamera med vädertätning, magnesiums, bättre af etc.
Titta också på 18-140-objektivet.
Det har samma ljusstyrka som 18-105 men är modernare, erbjuder tele upp till 140mm och är över lag ett bättre objektiv. Enda svagheten jämfört med 18-105 är att det är aningens klenare i 18mm men det är allt.

35/1.8 är nog det billigaste och bästa Nikon har för pengarna.
Köp det begagnat, testa det några månader och skulle du inte gilla det så sälj det för samma pris. :)
 

Hujeta

Aktiv medlem
Är övertygad om att du kommer bli nöjd med någon av dessa kameror.

Bra val av objektiv också, se även på sigma och tamron som har bra normalzoomar till bra pris. Ett fast normalobjektiv som är ljusstarkt är ett bra komplement. Se även på vidvinkel neråt 10-12 mm som ge intressanta landskapsbilder t ex.
Kul att höra att jag tänker i rätt banor. Ett vidvinkel blir det också då landskap är ett av mina favoritmotiv men det har jag nog inte råd med i början.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Hejsan :)

Om din budget tillåter så är D7100 en klart bättre kamera med vädertätning, magnesiums, bättre af etc.
Titta också på 18-140-objektivet.
Det har samma ljusstyrka som 18-105 men är modernare, erbjuder tele upp till 140mm och är över lag ett bättre objektiv. Enda svagheten jämfört med 18-105 är att det är aningens klenare i 18mm men det är allt.

35/1.8 är nog det billigaste och bästa Nikon har för pengarna.
Köp det begagnat, testa det några månader och skulle du inte gilla det så sälj det för samma pris. :)
Eftersom jag inte har superbråttom att köpa tror jag nog jag ska få tag i en 7100 inom budget, känns som att det är värt att få den uppgraderingen. Får tacka för tipset om 18-140, ska definitivt hålla koll efter det.
 
ANNONS