Annons

Syns stjärnor/vintergatan på sommaren

Produkter
(logga in för att koppla)

JackHer

Aktiv medlem
Jag undrar om det går att fota fina bilder på stjärnorna under svensk sommar, eller är det för ljust? Jag befinner mig en bit utanför Stockholm. Hur sent på kvällen måste det vara för att stjärnorna ska synas tydligt i mins bilder på sommaren? Måste man rikta sig mot något speciellt väderstreck för att vintergatan ska synas? Har ni några övriga tips för stjärnbilder?

Förresten så ska jag tillbaka hem till Stockholm snart, men går det att fota stjärnor där trots allt ljus från hus, gatlyktor m.m?
 

lonian

Aktiv medlem
För det första bör du fota stjärnbilder som vintergatan långt ifrån stad och ljus. Googla efter Light polotion map så går du efter de mörkaste partierna, där är bäst möjlighet för vintergatan. För det andra så har jag aldrig sett stjärnor på sommaren men då bor jag i Västerbotten.
 

JackHer

Aktiv medlem
För det första bör du fota stjärnbilder som vintergatan långt ifrån stad och ljus. Googla efter Light polotion map så går du efter de mörkaste partierna, där är bäst möjlighet för vintergatan. För det andra så har jag aldrig sett stjärnor på sommaren men då bor jag i Västerbotten.
Synd, men det var det som jag misstänkte...
 

Hankki

Aktiv medlem
En vetenskaplig förklaring på när det är totalt mörkt är när solen är minst 12 grader under horisonten. I stockholm är det i slutet av Juli mellan 1 och 2 på natten, så du bör kanske vänta till andra halvan av augusti för att få lite humanare tider.
Ladda ner programmet stellarium till datorn eller köp det till ios/android för 25-30kr.
 

JackHer

Aktiv medlem
En vetenskaplig förklaring på när det är totalt mörkt är när solen är minst 12 grader under horisonten. I stockholm är det i slutet av Juli mellan 1 och 2 på natten, så du bör kanske vänta till andra halvan av augusti för att få lite humanare tider.
Ladda ner programmet stellarium till datorn eller köp det till ios/android för 25-30kr.
Okej, det ska jag testa!
 

iSolen.se

Guest
När solen står -12 grader skulle inte jag fotat. -15 är smärtgränsen och -18 är optimal.
Vill inte argumentera speciellt mot siffrorna men det beror lite på riktningen och med vilken brännvidd man på fotar också. Till det kan man lägga att det kan vara snyggt med lite glöd i horisonten om man gillar att vara lite artistisk.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den "störningen" gör bilden :)
Tack, men jag var inte ute efter fina stjärnor eller VG med denna bild utan det var ett självporträtt med den "störningen" som det lilla extra.
Primära kameran höll på att ta en 30min lång bild med månen som huvudobjekt med teleobjektivet.


Tack, jag ska också prova det
Lycka till! Om en månad är det dags för mig att börja säsongen.

/Stefan
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Tack, men jag var inte ute efter fina stjärnor eller VG med denna bild utan det var ett självporträtt med den "störningen" som det lilla extra.
Primära kameran höll på att ta en 30min lång bild med månen som huvudobjekt med teleobjektivet.

Lycka till! Om en månad är det dags för mig att börja säsongen.

/Stefan
Låter som en spännande hobby. Har aldrig testat, men funderat lite på det till och från.

Så det är runt slutet av augusti till början av september som det är vettigt att starta på året?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Låter som en spännande hobby. Har aldrig testat, men funderat lite på det till och från.

Så det är runt slutet av augusti till början av september som det är vettigt att starta på året?
Det är det. För mig börjar säsongen 14e augusti. Detta beror på månen. Annars hade den börjat tidigare.


/Stefan
 
ANNONS