Annons

Beskärning i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Hej

Jag ska våren 2019 ha en utställning med några av mina bilder. Det är första gången jag har det. En sak som jag har funderat över är hur stora utskrifter ska man satsa på. Jag funderar lite 40x50 cm, men vilket format ska då beskära bilderna i LR? Vilket beskärningsformat passar bäst för utskrifter i det formatet? Hur ska man tänka?

Hälsningar

Jörgen
 

rÅgerArt

Medlem
Börja med det formatet du ska ha så klart, men sen ska du fundera på hur du ska montera bilderna. Ska du ha dom direkt i ram eller med passepartou? Jag gör alltid en vit kant runt dels för att få plats att montera i passepartou samt att kunna signera bilderna med. Lite beroende på format ca 15-20mm runt om.

Jag ska våren 2019 ha en utställning med några av mina bilder. Det är första gången jag har det. En sak som jag har funderat över är hur stora utskrifter ska man satsa på. Jag funderar lite 40x50 cm, men vilket format ska då beskära bilderna i LR? Vilket beskärningsformat passar bäst för utskrifter i det formatet? Hur ska man tänka?

Hälsningar

Jörgen[/QUOTE]
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du använder CROP för att sätta sidförhållandet (Aspect ratio) att passa den fysiska printen.
I ditt fall 4:5.

I LR kan du skapa virtuella kopior som du beskär 4:5.
Jag tror du kan:
Skapa en kollektion med bilderna
Skapa virtuella kopior för alla bilder.
Sätta crop på samtliga virtuella på en gg och sedan justera var bild för att placera själva beskärningen.
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Du använder CROP för att sätta sidförhållandet (Aspect ratio) att passa den fysiska printen.
I ditt fall 4:5.

I LR kan du skapa virtuella kopior som du beskär 4:5.
Jag tror du kan:
Skapa en kollektion med bilderna
Skapa virtuella kopior för alla bilder.
Sätta crop på samtliga virtuella på en gg och sedan justera var bild för att placera själva beskärningen.
Ok. Tack så mycket för tipset.

mvh Jörgen
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Börja med det formatet du ska ha så klart, men sen ska du fundera på hur du ska montera bilderna. Ska du ha dom direkt i ram eller med passepartou? Jag gör alltid en vit kant runt dels för att få plats att montera i passepartou samt att kunna signera bilderna med. Lite beroende på format ca 15-20mm runt om.

Jag ska våren 2019 ha en utställning med några av mina bilder. Det är första gången jag har det. En sak som jag har funderat över är hur stora utskrifter ska man satsa på. Jag funderar lite 40x50 cm, men vilket format ska då beskära bilderna i LR? Vilket beskärningsformat passar bäst för utskrifter i det formatet? Hur ska man tänka?

Hälsningar

Jörgen
[/QUOTE]

Hur stora bilder brukar du gära?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns 3 mått att hålla reda på.

1. Vad skall den synbara ytan vara.

2. Skall bilden helt täcka öppningen under passpartouen måste du ge som skall montera åtminstone 5 mm runt om att spela med.

3. Vilken pappersstorlek/ram skall du ha.

Att också tänka på om signeringen skall synas eller gör du som många i USA och signerar papperet men låter detta vara under passpartouen.
 
ANNONS