Annons

Arvegods gammal stjärnkikare

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Har du provat det själv? Fungerar det som det ska så har det ju ett värde för rätt person.
Det kan ju vara en fördel för bildkvaliteten att det inte är ett spegelteleskop. Men det ser lite otympligt ut att bära med i fält.

Det finns ju kameraadaptrar och t.om. kameror som kan monteras direkt på, om det är standardmått på okularet. Annars går det alltid att ordna en anpassning.
 

Hasseg

Aktiv medlem
Har du provat det själv? Fungerar det som det ska så har det ju ett värde för rätt person.
Det kan ju vara en fördel för bildkvaliteten att det inte är ett spegelteleskop. Men det ser lite otympligt ut att bära med i fält.

Det finns ju kameraadaptrar och t.om. kameror som kan monteras direkt på, om det är standardmått på okularet. Annars går det alltid att ordna en anpassning.
Jag har tittat i detta både som liten grabb men senast jag titta i detta var för 15-20 årsedan. Kommer i håg att man kunde se ringarna på Saturnus. Men det är väldigt otympligt. Men skulle vara kul att prova att sätta på Canon 7d kameran om detta skulle fungera. Bifogar en bild till diameter är 24 mm
Om någon vet var man köper en sådan adapter till canonkamera så länka gärna
Snart är det ju mörka tider
Mvh Hasse
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Standardmått på okular verkar vara 1,25 och 2 tum nuförtiden. Jag sökte snabbt på teleskopadapter och det dök upp en massa sidor med adaptrar för bl.a. Canon.

Märket Beli verkar vara något gammalt japanskt märke som också tillverkat mikroskop. Motsvarande samtida(?) 1200 mm teleskop av annat japanskt fabrikat begär de omkring 5000 kr för på e-bay.

Det borde finnas något lämpligt astronomiforum med mer kunskap.
 
ANNONS