Annons

Varför anses tredjedelsregeln som god komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Vad är det här för en bildkomposition?

Tredjedelsregeln?
Centrerad eller inte centrerad?
Centrerad men nära kanten?
Hur är det med färgen och deras "vikt"?

Vi kalla det ju för bild "KOMPOSITION"
och en komposition består inte heller av bara en not (tredjedelsregeln)
Men till alla som tror att dem kan fota utan grundläggande kunskap
om alla dessa så kallade "reglar" - försök att komponera ett mästerverk utan
att känna till noter och vad de betyder.

Samtidig måste man vara fritt i sitt skapande. Det heter ju bildkomposition och inte bildberäknande. Så det är kanske inte så bra att fota med tumstock och linjal ;-)
Finns jättemycket i denna bilden att prata om.

Tredjedelsregeln men nästan lika stor del symmetri. Och färgskalan har stor betydelse.
Med fler och kanske skrikigare färger hade bilden blivit rörig.
Diagonalen i motivets ben och arm i riktningen in mot mitten samt diagonalerna i gungan skapar balans i bilden. Men även att det är tre gungor samt att de är fördelade någorlunda i balans är viktigt. Utan den vänstra gungan och om den inte skulle vara så lagom långt ner skulle bilden kännas för högertung.
En viss inramning ser jag också i bilden.
Och rytm i gungorna, lite som notskrifter i ett notblad.

Kan hålla på ett bra tag och analysera denna bild.
Frågan är om jag fått kompositionssjukan och överanalyserar :)

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Jag har en kompis som gjorde ett experiment i skolan, de gjorde ett stort antal bilder, beskar dem olika, och lät klasskompisarna värdera dem utan att berätta syftet. Bilderna som följde tredjedelsregeln vann överlägset.

Jag noterar också att de bilder av mina egna, som jag har statistik på, säljer bättre om de följer regeln.

Enstaka bilder låter man förstås bryta mot regeln men det är en bra komposition att utgå från eller falla tillbaka på om man inte har någon bättre idé.

Många bider där som följer regeln, eller hade blivit bättre om den följts.
Intressant, men jag vet inte om dina klasskompisar kan anses vara måttstock på vad som är bra fotografi eller komposition. Beror ju också helt och hållet på vad du har visat dem.
Jag fördrar nog att bedöma kvalitet utifrån ett större urval och på erkända siter och tävlingar.

Så frågan kvarstår, varför är bilderna på de exempel-siterna jag skickat med inte komponerade enligt tredjedelsregeln men ändå av många betraktade som favoriter, vinnare och mästarbilder?

Thommy
 

markh

Aktiv medlem
Många hakar upp sig på ordet 'regel', och tycker att den då måste alltid följas. Men reglen, det som alltid är sant, är att den typ av komposition betraktas som behaglig av de flesta som ser det. Det betyder inte att den är den enda behagliga kompositionen, och betyder absolut inte att alla måste alltid använda den. Särskilt om behag är inte känslan man vill förmedla.
 

Lahn

Aktiv medlem
Finns jättemycket i denna bilden att prata om.

Tredjedelsregeln men nästan lika stor del symmetri. Och färgskalan har stor betydelse.
Med fler och kanske skrikigare färger hade bilden blivit rörig.
Diagonalen i motivets ben och arm i riktningen in mot mitten samt diagonalerna i gungan skapar balans i bilden. Men även att det är tre gungor samt att de är fördelade någorlunda i balans är viktigt. Utan den vänstra gungan och om den inte skulle vara så lagom långt ner skulle bilden kännas för högertung.
En viss inramning ser jag också i bilden.
Och rytm i gungorna, lite som notskrifter i ett notblad.

Kan hålla på ett bra tag och analysera denna bild.
Frågan är om jag fått kompositionssjukan och överanalyserar :)

Thommy
Roligt hur du beskriva bilden. Lite så ha jag också tänkt, många element skapa hela bilden. Så man skall inte fastna för mycket i bara en sak.
Tack för ditt analys ;-)
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Vad är det här för en bildkomposition?
Bilden väger över åt höger, ger en känsla av obalans. "Ytterkantskomposition" kanske? Tredjedelsregeln handlar om harmoni och balans. Bildinnehållet utstrålar ingen harmoni vilket förstärks av kompositionen. Det känns "ödsligt" till vänster om barnet. Just därför skulle jag säga att bilden är synnerligen välkomponerad ! :)

Många nybörjare blir slavar under tredjedelsregeln, jag själv innefattad, och man fastnar i tankar som - men oj, nu ligger ju horisonten mitt bilden, det kan ju inte bli något bra av det!
Men det är just det kan och jag vill hävda att det kan det minst lika ofta
Då har man haft en dålig lärare!
 

Lahn

Aktiv medlem
Bilden väger över åt höger, ger en känsla av obalans. "Ytterkantskomposition" kanske? Tredjedelsregeln handlar om harmoni och balans. Bildinnehållet utstrålar ingen harmoni vilket förstärks av kompositionen. Det känns "ödsligt" till vänster om barnet. Just därför skulle jag säga att bilden är synnerligen välkomponerad ! :)
Här kan du läsa mina tankar om bilden. Egentligen är det ett exempel på att tredjedelsregeln finns med i kompositionen, men andra faktorer dominera bilden.

https://lahn.nu/sommarlangtan/
 

Terje H

Aktiv medlem
Alla kompositionsformer (säger så istället för kompositionsregler) är till som hjälpmedel för att utveckla berättandet i bilden. Mer än det rent motiviska; som känslor och symbolik. Jag använder ett flertal kompositionsformer i mitt bildskapande, däri stärks graden av medvetenhet i bilderna. Men felet blir ju ofta när fotografer fastnar i att diskutera teknik och tillvägagångssätt när man betraktar bilder, mer än att diskutera vad bilderna säger och uttrycker.

Tredelningsregeln är en förenklad form av Gyllene snittet. Sedan finns femdelningsregeln om man vill öka dynamiken, så även om man använder radiella linjer.

Det finns många passiva bilder på olika motiv, bilder som sällan håller en längre tid.

Saknar diskussioner kring komposition - men saknar ännu mer diskussioner om bilders uttryck, känslor, symbolik och stiliseringsformer. Dessutom hur man kan (inte bör eller ska) visualisera de motiv man vill förmedla i sina bilder.

Bra initiativ till diskussion! 👍
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Och såklart vet jag att reglerna verkligen inte är regler och just därför har jag väl lite rätt i att ordvalet är fel?
När jag själv håller fotokursen undviker jag noga att prata om "regler" av just den anledningen - det är ett olyckligt ordval. Tumregel kanske. Hjälpsam-sak-att-tänka-på är nog mitt vanligaste sätt att beteckna det :)

Du måste hålla med om att tredjedelsregeln kanske är den mest kända "regeln" för fotografisk komposition?
Det kanske den är, men det beror nog mest på att det ofta är hjälpsamt att ha det tankesättet som en utgångspunkt.

Som nybörjare blir man lätt blind och följer det som skrivs i artiklar och böcker eftersom dessa böcker och artiklar lägger liten vikt i det som verkligen är komposition. Med riktig komposition menar jag känslan man vill förmedla och hur man styr det med var man lägger motivet/motivet och i förhållande till varandra och allt det andra som bygger upp en bild. T. ex. stående, liggande format, färg, svartvitt, balans.
Där verkar vi ha rätt olika upplevelser av artiklar och böcker - i alla fall när det gäller artiklar har jag nog stött på fler som argumenterar mot så kallade regler än för dem :)

Jag har själv deltagit i fem-sex fotokurser genom åren och på mer eller mindre nära håll sett fler (typ att det pågått en fotokurs där jag har fotograferat) och jag har faktiskt aldrig hört någon påstå att man "måste" göra si eller så. Men däremot i stort sett genomgående att det handlar om känslan man vill förmedla och hur man kan då kan dra nytta av olika grafiska element (trianglar, rektanglar m m), av färgkombinationer eller växelspel mellan skuggor och ljus osv, osv.

Och när jag själv håller kurser är nog min enda regel "whatever works" :)

Det kan hända att du haft otur och stött på någon fotolärare eller någon bok som är lite enkelspårig och regelstyrd, men min bild är att sådant mer är undantag än regel i fotovärlden.

Och varför fungerar det bra isåfall? Vilket skäl?
Känns bilden mer balanserad, lugn, harmonisk och gäller det mest i samband med landskapsfotografering?
Är tredjedelsregeln lika viktig i genrer som gatufoto, porträtt, makrofoto på insekter etc...?
Läs gärna om gyllene snittet som nog till stor del är upphovet till tanken om tredjedelar inom foto. Det är nog någon blandning av saker vi är lite programmerade för men framför allt månghundraåriga kulturella konventioner.

Det finns gott om sådana saker man kan fundera över när det gäller bilder. Som att vi i stora delar av världen ofta först fäster blicken i bildens översta vänstra hörn och sedan skannar av den nedåt och åt höger - händelsevis gör man tvärtom i många samhällen där skriftspråket inte som vårat läses uppifrån vänster och nedåt ... :)

Eller att vi som läser vänster-till-höger tenderar att uppfatta rörelse åt höger som "positiv" - tänk till exempel på reklambilder, hur ofta ser du någon i bilder vara på väg från höger till vänster? Något som verkar rätt universellt i världen (oavsett skrivriktning) är att det ofta upplevs som mer positivt när motiv rör sig snett uppåt än snett nedåt

Ofta fungerar kompositioner bra om det finns någon form av trianglar i dem - med spetsen uppåt och basen nedåt får du trygga, stabila kompositioner, tvärtom (vilket ofta är önskvärt i sport- och actionbilder) om du har spetsen nedåt och basen uppåt.

Du kan säkert de här sakerna redan och känner till fler liknande observationer (inte regler) som kan vara hjälpsamma. Varför de fungerar? Igen, det handlar nog mest om kulturella konventioner.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Politiskt inkorrekt, men jag vågar nog säga att jag håller med :)

Thommy
Snarare lite tramsigt!

Det intressantaste med alla dessa "regler" är inte om de stämmer eller inte i varenda fall.

Det är något att förhålla sig till.

När du börjar ställa dig själv frågan hur du ska komponera ett motiv: Tredjedelsregeln, mitt i centrum eller något helt annat och kan motivera valet för dig själv har du kommit till en ny nivå.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Alla kompositionsformer (säger så istället för kompositionsregler) är till som hjälpmedel för att utveckla berättandet i bilden. Mer än det rent motiviska; som känslor och symbolik. Jag använder ett flertal kompositionsformer i mitt bildskapande, däri stärks graden av medvetenhet i bilderna. Men felet blir ju ofta när fotografer fastnar i att diskutera teknik och tillvägagångssätt när man betraktar bilder, mer än att diskutera vad bilderna säger och uttrycker.

Tredelningsregeln är en förenklad form av Gyllene snittet. Sedan finns femdelningsregeln om man vill öka dynamiken, så även om man använder radiella linjer.

Det finns många passiva bilder på olika motiv, bilder som sällan håller en längre tid.

Saknar diskussioner kring komposition - men saknar ännu mer diskussioner om bilders uttryck, känslor, symbolik och stiliseringsformer. Dessutom hur man kan (inte bör eller ska) visualisera de motiv man vill förmedla i sina bilder.

Bra initiativ till diskussion! 👍
"Stärker graden av medvetenhet" var en bra formulering. Det handlar om att vara medveten om hur olika val påverkar resultatet.
 

iSolen.se

Guest
Intressant, men jag vet inte om dina klasskompisar kan anses vara måttstock på vad som är bra fotografi eller komposition. Beror ju också helt och hållet på vad du har visat dem.
Jag fördrar nog att bedöma kvalitet utifrån ett större urval och på erkända siter och tävlingar.

Så frågan kvarstår, varför är bilderna på de exempel-siterna jag skickat med inte komponerade enligt tredjedelsregeln men ändå av många betraktade som favoriter, vinnare och mästarbilder?

Thommy
Nu var det inte mina klasskompisar med det var rätt mycket bilder. Jag tror att om du gör om experimentet så kommer du få samma resultat, tror inte du?

Vad det gäller mina egna bilder bygger det på statistik från 1000-tals försäljningar. Jag har ofta snarliknande bilder från samma serie för att tilltala olika köpare så statistiken är starkare än man kan tro.

Tredjedelstumregeln funkar helt enkelt
 

afe

Aktiv medlem
Att en bild säljer bra som stockfoto innebär inte med automatik att bilden är speciellt intressant eller bra - bara att den fungerar bra till just försäljning för exempelvis reklambruk. Det är väldigt sällan jag ser stockbilder som faktiskt är bra på ett sätt som får mig att minnas bilden eller tycka att den har något särskilt, helt enkelt för att det inte är sådana bilder som säljer mest.
 

iSolen.se

Guest
Att en bild säljer bra som stockfoto innebär inte med automatik att bilden är speciellt intressant eller bra - bara att den fungerar bra till just försäljning för exempelvis reklambruk. Det är väldigt sällan jag ser stockbilder som faktiskt är bra på ett sätt som får mig att minnas bilden eller tycka att den har något särskilt, helt enkelt för att det inte är sådana bilder som säljer mest.
Precis, så om tredjedelstumregelns funkar även där är det ett starkt mått.

Någon invände att copyspace gör att stockbilder inte följer tredjedelstumregeln, men det är ju ett argument åt fel håll.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Strunta i alla regler. Gå på känslan.
Visst kan man strunta i alla regler. Det ger ju intressanta effekter ibland, som när Buster Keaton skulle bugga monteringsfärdigt hus och fick ihop väggar, tak och väggar efter eget huvud men i en nyttokultur som vår så skulle väl få velat bo i det huset.

Det är inget nytt att skita i konventionerna. Tage Danielsson sjöng ju "Ge mig hellre en glad amatör". Hitler vände upp och ned på hela samhällspyramiden (för han hade ju inget till övers från den då rådande) och skapade därigenom oanade karriärmöjligheter både för sig själv och för många andra som inte hade några innan. Idag är du inte den ende som "går på känslan" - det kan nästan ses som tidens trend - Trump gör det också och visst kan det funka det med - ett tag. Så idag finns väl flera trender. Tredjedelsregeln är ju en del av den gamla ordningens regler som en del nu vill strunta i och ersätta med "att gå på känslor" istället.

Det är inget konstigt att en del kan bygga sin karriär på att "bryta" med den rådande trenden för det här med gyllne snittet är ju både evigt och samtidigt trendigt och det är de ängsliga som främst håller sig till trenderna slaviskt och ofta de som saknar kunskap och skolning som vill ersätta detta med "känslor" istället. Kanske finns det även djupare förklaringar i tider där folk tydligare än på länge söker fasta punkter och lagbundenhet som skydd mot kaos.

När det mesta är välordnat, trendkänsligt och ängsligt kommer ofta backlash och ibland från helt oväntade håll kanske - det har det ju gjort förr. Kanske är fotografiet som medium för begränsat för att stå för den dynamiken som exv. måleriet kunnat genom århundradena.

Jag tänker på Antonio Ligabue och hans öde. Såg en fantastisk film för många år sedan om Ligabue och jag blev helt golvad trots att jag inte har något målerikonstintresse alls att tala om och trots att det gällde naivism som jag normalt inte gillar alls. Jag har svårt än idag att fatta att jag blev så tagen av de bilderna och den historien. Ni kan säkert se exempel på tredjedelsregeln även hos Ligabue men påfallande ofta håller han sig centralt i bild.

https://www.google.se/search?q=antonio+ligabue+biografia&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjBosW96azhAhXMUJoKHd5BCS4QsAR6BAgIEAE&biw=1920&bih=876

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antonio_Ligabue

Det var nog få av den tidens klassiskt skolade målare som var imponerade av en man som Ligabue, som gjort upprepade resor till mentalsjukhus och som fått mycket rudimentär utbildning i måleri men idag kommer man ihåg honom medan många andra glömts bort över tid.
 
Senast ändrad:

Artis

Aktiv medlem
Den övre bilden har jag testat att kopiera lägga motivet i mitten. Tycker jag blev bättre.
Det är såklart en smaksak.
Eller kanske närmare den högra kanten och med mera luft på vänstra sidan (på väg ut från bilden så att säga). Modellen är på väg åt det hållet, vänder huvudet och tittar in i kameran. Det skulle öka spänningen.
Men det är smaksak som sagt.
 
ANNONS