Annons

Fotografera evenemang gratis

Produkter
(logga in för att koppla)

BeNikon

Ny medlem
Hej!

Jag är en hobby fotograf. Som gillar ta bilder på allt möjligt.
Tänkte höra om det finns intresse för att man kommer och fotograferar ett evenemang, eller vad som helst, detta gör jag gratis just för att få erfarenhet av "beställningar". Redigerar bilderna och skickar ut till kund, är kund väldigt nöjd så kan hen betala(om de vill) vad de tycker det är värt.

Tycker ni detta kan vara en bra idé eller helt inte alls?

Mvh
Simon
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Just det där med ”betala om hen är nöjd” riskerar att göra er båda besvikna.
Gör upp i förväg. Antingen är det gratis, eller så kostar det pengar. Inga mellanting.

Om ”hen är nöjd” kanske du får frågan att fota ett event till. Då säger du att det gör du gärna. Men den här gången kostar det pengar.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag gör väldigt många sådana jobb, mest tillsammans med olika ideella kultur- eller idrottsföreningar.
Mest för att komma ut och fota, men även för att det nästan aldrig finns budget för att köpa in bilder. Jag brukar ta betalt om man vill ha bilder i hög upplösning, eller om någon extern part vill använda bilderna till något.
Ja, det är lärorikt, utmanande och ganska jobbigt. Viktigt dock att man även lär sig att ta betalt, annars kommer du att få slita gratis i all evighet... :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är en hobby fotograf. Som gillar ta bilder på allt möjligt.
Tänkte höra om det finns intresse för att man kommer och fotograferar ett evenemang, eller vad som helst, detta gör jag gratis just för att få erfarenhet av "beställningar". Redigerar bilderna och skickar ut till kund, är kund väldigt nöjd så kan hen betala(om de vill) vad de tycker det är värt.

Tycker ni detta kan vara en bra idé eller helt inte alls?

Mvh
Simon
Ta betalt, ett vinstdrivande företag ska betala.

Översätt det till städa, dra el, göra smörgåsar eller vad man nu gör på event. Skulle du göra det gratis?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ta betalt, ett vinstdrivande företag ska betala.

Översätt det till städa, dra el, göra smörgåsar eller vad man nu gör på event. Skulle du göra det gratis?
Varför då?

Företaget låter en ovan öva. Fotografen kanske är i vägen, stör gästerna, och lyckas inte leverera några bilder.

Företaget tar en risk.

Det är väl alldeles utmärkt om fotografen kan få öva utan att känna press.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror nog på. Om bilderna är lika viktiga som smörgåsarna eller städningen så vill nog inte evenemangsarrangören anlita en fotograf som övar utan att känna press. På samma sätt: om smörgåsarna inte är så viktiga så kan företaget låta en ovan smörgåsbredare öva utan att känna press.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tycker det är skillnad om evenemanget arrangeras av ett vinstdrivande företag, eller om det är en ideell förening, där då alla andra som jobbar med evenemanget förmodligen arbetar gratis.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det beror nog på. Om bilderna är lika viktiga som smörgåsarna eller städningen så vill nog inte evenemangsarrangören anlita en fotograf som övar utan att känna press. På samma sätt: om smörgåsarna inte är så viktiga så kan företaget låta en ovan smörgåsbredare öva utan att känna press.
Om bilderna är viktiga - är en del av arrangemanget - så anlitar naturligtvis arrangören en proffsfotograf.

Men nu handlar det om en amatör som vill öva och lära sig. Som vill använda eventet som sin lärosal.
 

BeNikon

Ny medlem
Jag gör väldigt många sådana jobb, mest tillsammans med olika ideella kultur- eller idrottsföreningar.
Mest för att komma ut och fota, men även för att det nästan aldrig finns budget för att köpa in bilder. Jag brukar ta betalt om man vill ha bilder i hög upplösning, eller om någon extern part vill använda bilderna till något.
Ja, det är lärorikt, utmanande och ganska jobbigt. Viktigt dock att man även lär sig att ta betalt, annars kommer du att få slita gratis i all evighet... :)
Hur fungerar det för dig för att få ett "jobb" , skriver du till många föreningar och erbjuder bilder kostnadsfritt eller hur går man tillväga på ett smidigt sätt? :)

Några här skriver att man klart ska ta betalt för det jobbet man gör. Men detta för mig handlar om att träna på att få schysta bilder, se om den kamera-utrustningen man har duger för syftet och så vidare. Då vill jag inte ta betalt om jag inte kan garantera några schysta bilder.
 

Ronlan

Ny medlem
Jag la upp det direkt på följande sätt när jag började ta mig ann uppdrag.

1. Har aldrig tagit betalt när det gäller så kallade "familjebilder" inom vår närmsta släkt, lite längre bort på släktträdet har jag tagit en liten men schyst avgift.

2. Till all annan fotografering: företag, press, evenemang mm. har jag alltid tagit betalt. Ett problem man kan få är om man lägger sig för lågt till en början för att och sedan öka på allteftersom. Så försök "känna av" vad kunden är beredd att betala dig som nybörjare och seriösa företagare är nästan alltid införstådda med den saken.

Lycka till! //R
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att undvika företag och jiddret om betalning för en stund.

Du kan leta upp lokala rid-, hund-, jakt-, och andra idrottsklubbar och olika motorklubbar.

Kolla på deras hemsidor. De arrangerar tävlingar och träffar av olika slag. Där kan du oftast ”smyga runt” och fotografera.
Om någon blir nyfiken och frågar om bilderna ger du dem ett visitkort med en länk till en sida där du kommer att publicera bilder i begränsad upplösning.

Det är ett sätt att komma igång
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tror inte man behöver bekymra sig om låga priser och senare höjning.

Jag anlitade en gång en kollegas lillebror som trollkarl på en fest. 1000 kronor var arvodet.

Två år senare funderade jag på att anlita honom igen. Men då hade han blivit känd i tv. Arvodet var nu uppe i femton tusen. Det var över min budget så det blev inget.

Hade han begärt femton tusen redan den första gången hade han antagligen aldrig fått några gig, och aldrig blivit känd i tv.
 

qiwi

Medlem
Övning ger färdighet som det heter.
Jag jobbar mycket "gratis" och det medför perks men det kan också medföra en del nackdelar.
Perksen är bla tillgång till events, knyta kontakter/bygga nätverk, lära känna olika miljöer och situationer, lära sig deala med kunder och inte minst bygga portfölj.

Nackdelarna då?
Ja, det gynnar, tycker jag, inte fotografyrket och andra yrkesfotografer. Det gör att många oavsett om det är rika/fattiga orgnanisationer och företag, helst vänder sig till det som är gratis och tyvärr många använder det tom som vapen mot dig som vill ha en fot in.

Räkna med bli utnyttjad.


Ja, som glad amatör är det oerhört spännande men det är lätt att folk inte ser det som en ömsesidig affär, där båda tjänar på det, och försöker manipulera dig som en alltid tillgänglig resurs, som om du säger nej, så kan man bli svartmålad.

DJag skulle råda, som amatör, att kanske ha en sida om man vill fota events.
Där du tydlig gör ditt arbetssätt, dina önskemål om grundläggande överrenskommelse, såsom du alltid kan falla tillbaka på.
Därifrån har du också en grund om du skulle vilja övergå till företag.
 

nivas

Aktiv medlem
Hur fungerar det för dig för att få ett "jobb" , skriver du till många föreningar och erbjuder bilder kostnadsfritt eller hur går man tillväga på ett smidigt sätt? :)
För min egen del så har jag börjat i de föreningar där jag själv har varit aktiv (segling och teater) och därifrån jobbat mig uppåt (från lokalt till riks) och bredare (från bara teater till konserter mm). Man kan med fördel e-posta, messa eller ringa till olika mindre föreningar och förklara vem man är, vad man gör och vad syftet är. Erbjud gärna "några bilder ifall dom blir bra" som kompensation så kan du ofta komma in utan entréavgift mm.
Passa på att knyta kontakter, ofta är det "någon som känner någon annan som också arrangerar något".

För att undvika företag och jiddret om betalning för en stund.

Du kan leta upp lokala rid-, hund-, jakt-, och andra idrottsklubbar och olika motorklubbar.

Kolla på deras hemsidor. De arrangerar tävlingar och träffar av olika slag. Där kan du oftast ”smyga runt” och fotografera.
Om någon blir nyfiken och frågar om bilderna ger du dem ett visitkort med en länk till en sida där du kommer att publicera bilder i begränsad upplösning.

Det är ett sätt att komma igång
Ovanstående är helt klart en fungerande metod. För att komma till prestigejobben som ger "bra" betalt behöver man dock målmedvetet jobba sig uppåt. Min erfarenhet är att man även då behöver åka lite längre och till större mer etablerade evenemang för att skaffa sig ett bra rykte.

Våga utmana dig själv, annars kommer du aldrig att utvecklas!
Var sen inte rädd för att ta betalt när du känner att bilderna är bra och kunden vill ha "mer".
 

martinot

Aktiv medlem
Visst kan man jobba gratis. I princip hur mycket man vill (brukar sällan vara problem).

Man kan även jobba för pengar, men kanske då med jobb som man inte trivs med.

Mitt råd är dock att försöka hitta saker i livet som gör att man kan kombinera de två. 🙂

(dvs. jobba gratis med tråkiga saker man inte trivs med)
 
ANNONS