Annons

Teknisk info på Fotosidans alla fina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Hej

Jag får inspiration och blir en bättre fotograf av att titta på alla fina kreativa bilder på Fotosidan.se. Gillar att studera bilderna och läsa om fotografens val av brännvidd, kamera, objektiv, bländare - skärpedjup, iso och slutartider...

Jag funderar nu på varför väldigt många bara har en del av dessa tekniska uppgifter och andra har inga uppgifter alls, bara en bild?

Kan det vara som i matlagning & coca cola att receptet är hemligt :)

Mvh Hasse
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är inget någon knappar in manuellt utan beror på om fotografen valt att skicka med exif-datan eller inte.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Det är inget någon knappar in manuellt utan beror på om fotografen valt att skicka med exif-datan eller inte.
Nej det stämmer inte, om vi inte har olika på våra sidor. Jag måste själv manuellt skriva in vilken kamera och objektiv som jag har använt.

Och min fråga var; Varför många väljer att inte visa hela eller delar av bildens tekniska info tillsammans med bilden?
 

Ventures

Aktiv medlem
Nej det stämmer inte, om vi inte har olika på våra sidor. Jag måste själv manuellt skriva in vilken kamera och objektiv som jag har använt.

Och min fråga var; Varför många väljer att inte visa hela eller delar av bildens tekniska info tillsammans med bilden?
När jag exporterar bilder från lightroom kryssar jag i om exif-datan ska vara med eller inte. Ibland missar man det och då kommer infon om kameramodell, bländare osv. inte automatiskt med. Visst går det att lägga till utrustning från "kameraväskan" eller skriva som text, men det är extra arbete och där ligger nog svaret varför.
Prova att skicka med exif-datan nästa gång.
Men börja med att kryssa i att exif-datan ska visas i profilinställningen här på fotosidan.
 

afe

Aktiv medlem
Jag brukar ta med all EXIF när jag publicerar bilder, men många tycker att en bild ska få tala för sig själv utan denna information. Om en bild är bra spelar det ju ingen roll vilka prylar som använts, och om syftet är att visa bilden tillför den informationen inget alls.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag brukar ta med all EXIF när jag publicerar bilder, men många tycker att en bild ska få tala för sig själv utan denna information. Om en bild är bra spelar det ju ingen roll vilka prylar som använts, och om syftet är att visa bilden tillför den informationen inget alls.
Mitt syfte är att bli bättre som fotograf och då kan jag se vad och hur ni har gjort helt enkelt tjuvkika över axeln hur ni ställde in kameran och lära mig av detta när jag själv ska ta bilder.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
När jag exporterar bilder från lightroom kryssar jag i om exif-datan ska vara med eller inte. Ibland missar man det och då kommer infon om kameramodell, bländare osv. inte automatiskt med. Visst går det att lägga till utrustning från "kameraväskan" eller skriva som text, men det är extra arbete och där ligger nog svaret varför.
Prova att skicka med exif-datan nästa gång.
Men börja med att kryssa i att exif-datan ska visas i profilinställningen här på fotosidan.
Aha bra tack så ett kryss i lightroom gör att jag slipper välja utrustning i min kameraväska, inte så jobbigt ska ju ändå skriva var bilden är tagen osv.. När jag lägger upp en bild så kommer brännvidd bländare tid och iso med automatiskt.

Men frågan kvarstår; Varför många väljer att inte visa hela eller delar av bildens tekniska info tillsammans med bilden? Om man inte vill avslöja hemligheter tänker jag?
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag brukar ta med all EXIF när jag publicerar bilder, men många tycker att en bild ska få tala för sig själv utan denna information. Om en bild är bra spelar det ju ingen roll vilka prylar som använts, och om syftet är att visa bilden tillför den informationen inget alls.
Vet inte riktigt hur du menar att tekniska informationen kan störa bilderna på Fotosidan? Denna tekniska info är ju placerad långt från bilden och vill man så kan man ju byta design på sidan och flytta denna info längre ner. Jag ser Fotosidan som ett forum för fotografer som en klubb/förening där vi tillsammans hjälper varandra att ta bättre bilder.

Tex när jag ser en bild på ett vattenfall så kan jag se hur vattnet flyter med slutartid 1/15 eller 2 sekunder osv och tänka aha va fint så gör jag nästa gång i skogen. Jag kan också se djupet i bilden och kika på om det är taget med en 24:a eller 12 mm och även bländare för olika skärpedjup.

Finns ju också många olika filter!
Se exempel; https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3666543.htm

Här på Fotosidan finns ju ingen publik som tittar på bilderna, alla här är ju fotografer och vårt eget klubbforum liksom. Vill jag visa upp mina bilder för publik så finns ju facebook där några av mina bilder haft ca 2000 personer som sett min bild och instagram, här på Fotosidan är det väldigt få personer som ser mina bilder.

När jag besöker konstmuseum, galleri och fotoutställningar då beundrar jag bilderna utan en tanke på tekniska data kring bilderna men på Fotosidan är jag med för att lära mig av alla duktiga som finns här.

Nu hoppas jag att du förstår min fråga bättre
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Visst går det att lägga till utrustning från "kameraväskan" eller skriva som text, men det är extra arbete och där ligger nog svaret varför.
Jag gör gärna det merarbetet att själv registrera använd utrustning i mina bilder via kameraväskan, och det går smidigt om listan med kameraväskans är uppdaterad och komplett...

Jag har nyligen bytt smartphone till en Apple iPhone 8, och trots att denna mobilkamera finns med under fliken "prylar" här på Fs, och trots att jag även har skrivit en recension om iPhone 8 så får jag den inte att registreras i min egen kameraväska här på Fs.

Det kanske kan tyckas att detta är mindre viktigt, men jag har användning av den funktionen och vill att alla mina inlagda bilder ska kunna innehåla korrekt utrustningsinformation. Även om det i princip är samma kamera i min nya 8 som i min tidigare iPhone 6s så vill jag kunna skilja bilderna åt i det avseendet.

Något för Fotosidans kodsnickare att titta på!
/B
 
ANNONS