Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

PMD

Aktiv medlem
Jag tolkar det inte som att personen skapade en ny adress, utan ville flytta konversationen från Fotosidans meddelandefuntkion till vanlig emailkommunikation.
Fotosidans meddelandefunktion använder vanlig email. Om jag klickar på "Kontakta Erik" på din profilsida så skickar Fotosidans server ett email till dig med meddelandet och min emailadress.
 

Goooran

Aktiv medlem
typ
Hur det fungerar exakt vet jag inte. Men det bygger på att banksystemen har bestämda tidssynkningar.
Ok, betyder att man bör vänta några dagar med att skicka utrustningen om man känner sig orolig.
Detta kan naturligtvis inte inträffa vid vanlig banköverföring. Då kan aldrig pengar tas tillbaka utan kontoägarens tillstånd.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Man ser ju om man har tillgång till pengarna eller inte. Har man tillgång till pengarna så kan de inte ta bort den heller. Men man själv kan flytta omkring pengarna.

/stefan
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ok, betyder att man bör vänta några dagar med att skicka utrustningen om man känner sig orolig.
Detta kan naturligtvis inte inträffa vid vanlig banköverföring. Då kan aldrig pengar tas tillbaka utan kontoägarens tillstånd.
Jag hade en lång debatt med min bank för något år sedan om hur vida det är möjligt att backa en banköverföring.
Då var förutsättningen att jag sålde en pryl och då loggar köparen in på sin bank i min närvaro och genomför en banköverföring.
Sedan åker köparen iväg, stannar runt hörnet och backar sin överföring.
Först ville inte bankmänniskan kännas vid att man kan göra så men efter lite snack fram och tillbaka så kröp det fram att det går utmärkt så länge man hinner göra det innan nästa kontojustering görs mellan bankerna och det sker normalt en gång per bankdag, d v s inte alls fredag kväll till måndag middag ungefär.
Swisch däremot flyttar pengar omedelbart och kan aldrig backas.
Överföringar från utlandet kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten.
 

Goooran

Aktiv medlem
Jag hade en lång debatt med min bank för något år sedan om hur vida det är möjligt att backa en banköverföring.
Då var förutsättningen att jag sålde en pryl och då loggar köparen in på sin bank i min närvaro och genomför en banköverföring.
Sedan åker köparen iväg, stannar runt hörnet och backar sin överföring.
Först ville inte bankmänniskan kännas vid att man kan göra så men efter lite snack fram och tillbaka så kröp det fram att det går utmärkt så länge man hinner göra det innan nästa kontojustering görs mellan bankerna och det sker normalt en gång per bankdag, d v s inte alls fredag kväll till måndag middag ungefär.
Swisch däremot flyttar pengar omedelbart och kan aldrig backas.
Överföringar från utlandet kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten.
Jo, det kan jag mycket väl förstå, då har ju aldrig pengarna varit i mottagarens bank. Men hade du sett pengarna i din internetbank, då är det nog lugnt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, det kan jag mycket väl förstå, då har ju aldrig pengarna varit i mottagarens bank. Men hade du sett pengarna i din internetbank, då är det nog lugnt.
Fast vad Gunnar D skrev var att:
kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten
.

Och Gunnar har pratat med banken om frågan.

Så det är nog inte lugnt.
 

Goooran

Aktiv medlem
Fast vad Gunnar D skrev var att:
kan synas som tillgodo på kontot men dras tillbaka av banken om täckning saknats eller överföringen backas av insättaren.
Då krävs du på pengarna även om du hunnit flyta dem, och du får ta striden till rätten
.

Och Gunnar har pratat med banken om frågan.

Så det är nog inte lugnt.
I min bank finns det 2 olika sätt att visa belopp, bokförda och reserverade.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
I vilken banks mobil-/internetbank kan man göra så?
Eftersom jag ville vara säker så gjorde jag två saker, först så testade jag själv, med hjälp av en närståendes konto i en annan bank.
Sedan ringde jag ett par banker till och möttes av samma ovilja att tala om säkerhetsbristen i att bara bevittna att ena banken har OK,at en överföring så höll de med om bristen.
Kollade med Danske Bank, Swedbank och Handelsbanken.
Nu är det nästan ett år sedan, så något kan ju ha blivit bättre, men jag tvivlar.
Jag hjälpte nämligen rätt nyligen en tysk vän att köpa bil i Sverige med överföring från tysk bank och det gick endast genom att bankerna talade med varandra i telefon och garanterade pengarna.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Kunde inte redigera.
Fick inte med viktig info.
I fallet med överföringen från Tyskland så hade alternativet varit att det skulle tagit 3 - 5 dagar innan säljaren kunde få sina pengar.
Nu fick han dem direkt.
 

PMD

Aktiv medlem
Sålunda:
  • Som säljare ska man alltid ta betalt i förskott.
  • Använd ett särskilt konto för att ta emot pengarna. Ett konto som inte används till annat.
  • När man ser att pengarna har kommit in på kontot flyttar man dem direkt till ett annat konto, helst i en annan bank, med Swisch.

Det borde åtminstone försvåra för en bedragare.

Annars kan man ju lita på känslan av obehag när man råkar ut för någon som inte verkar OK, och helt enkelt låta bli att göra affär. :)
 
Senast ändrad:

Goooran

Aktiv medlem
Sålunda:
  • Som säljare ska man alltid ta betalt i förskott.
  • Använd ett särskilt konto för att ta emot pengarna. Ett konto som inte används till annat.
  • När man ser att pengarna har kommit in på kontot flyttar man dem direkt till ett annat konto, helst i en annan bank, med Swisch.

Det borde åtminstone försvåra för en bedragare.

Annars kan man ju lite på känslan av obehag när man råkar ut för någon som inte verkar OK, och helt enkelt låta bli att göra affär. :)
Det låter som en mycket bra lösning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Sålunda:
  • Som säljare ska man alltid ta betalt i förskott.
  • Använd ett särskilt konto för att ta emot pengarna. Ett konto som inte används till annat.
  • När man ser att pengarna har kommit in på kontot flyttar man dem direkt till ett annat konto, helst i en annan bank, med Swisch.

Det borde åtminstone försvåra för en bedragare.
[...]

Hur borde en köpare agera?

Vänta på leverans och godkänna kvaliteten innan pengar överförs?
Man vill ju inte bli lurad!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Annars kan man ju lita på känslan av obehag när man råkar ut för någon som inte verkar OK, och helt enkelt låta bli att göra affär. :)
Tyvärr bakom betalvägg: https://www.expressen.se/nyheter/krim/ankan-krossade-miljonaren-magnus-liv-nu-ar-han-inlast/

Killen blev kontaktad av någon som ville dela med sig pengar. Det lät som ett Nigeria-brev men han blev ändå nyfiken och svarade.
Efter dialog var han fortfarande skeptisk men valde att träffas.
När han fått se varan, en låda med pengar, blev han övertygad. Nu behövde han bara betala för att transportera pengarna till Sverige ...

Ja, ni fattar hur det slutar.

Eller gör ni det.

Han hamnade i finkan för narkotikasmuggling. Någon halv miljon fattigare.


Etablerade bedragare kan vara oerhört slipade och verka väldigt trovärdiga.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur borde en köpare agera?
Jag brukar göra så här:

När jag köper något via en annons På Fotosidan eller Blocket så gör jag det bara öga mot öga om det handlar om mycket pengar (var och en måste bedöma vad som är "mycket"), såvida inte säljaren är känd av mig som varande pålitlig sen tidigare för i så fall kan tänka mig att betala i förskott och får varan skickad. Om det handlar om mindre summor kan jag tänka mig att chansa, men det varierar från fall till fall.

När jag köper något via Tradera så tittar jag alltid på omdömeshistoriken hos säljaren (men alla negativa omdömen är inte signifikanta; det finns korkade köpare som ger negativt omdöme av märkliga skäl). Om det handlar om mycket pengar så håller jag mig i stort sett till säljare som jag kan besöka personligen för att hämta varan. Undantag för känt pålitliga säljare, som ovan.

Jag har hittills inte blivit lurad.
 

PMD

Aktiv medlem
En video som sammanfattar fallet. (Ingen betalvägg).

Etablerade bedragare kan vara oerhört slipade och verka väldigt trovärdiga.
Det måste ligga något mer bakom hela härvan. Riktigt sådär korkad kan man inte vara och bli mångmiljonär i Sverige.

För att undvika att bli drabbad av bedragare gäller det att vara asocialt misstänksam mot alla. :)
 

equa

Aktiv medlem
Tycker dina råd låter kloka PMD men det är för j-ligt att man skull behöva öppna ett konto i annan bank för att kunna vara säker på att pengarna blir disponibla och säkrade. Den beskrivna konversationen med banken som till slut kröp till korset med att även om pengarna syns kontot kan de dras tillbaka är ju rent skrämmande och borde bli föremål för grävande journalistik. Jag har aldrig varit med om så pass omfattande kontakt från skummisar efter min senaste annons på Blocket och även från någon här på FS.
 
ANNONS