Annons

Har vi plockat ihop en bra PS-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
gerhardp skrev:
Hiper PSU ATX 580W
Fick just höra att Hiper-aggregatet kan vara lite knöligt att få in i lådan. Det behövs någon extra kabel och ev lite annat pillande. Om någon tänker bygga/beställa en liknande dator så kolla först om ett annat nätaggregat kanske gör livet lättare.

/G
 

Skrollster

Medlem
jag skulle definitivt rekommendera att ni kör sata istället.. och segate 7200.7 (inte 7200.8) för den är så mycket tystare än de flesta allternativ.. sitter vid datorn hela dagarna och vet att oljudet från diskarna kan göra en totalt ond och näst intill döv..

tror inte att prestanda ökningen med raid 0 eller 5 är något som man märker av direkt i ps, ok lite skillnad blir det, men med 4 gig ram och alla andra sjyssta prylar i burken så tror jag faktiskt att ni klarar er utan raid 0, hade jag byggt burken så hade jag satsat på raid 1 och snabba diskar för systemet och raid 1 och tysta diskar för lagringen/mellanlagringen..

tror att pata(ide)->sata steget gör mer skillnad än om ni kör raid 0

sen när det gäller köpa så rekomenderar jag egentligen att ni köper av dustin (inte dustinhome) och att ni bygger i hop burken själva. Dustin har den bästa servicen som man kan önska.. har tillochmed varit med om att de skickat reservdelar på direkten utan att man behövt skicka in det som är trasigt..

och om ni inte vågar bygga själva så borde det finnas någon i eran närhet som vet hur man ska gå tillväga.. och sen ang nätagget.. ok det är fint och jag vill också ha det men det verkar bökigt ibland..
 

gerhardp

Aktiv medlem
Bengt,

Nu hänger jag inte med. Alla diskar är ju SATA.

RAID0 är det inte längre fråga om som du ser i inlägget ovan, utan det är RAID1/RAID5 som är aktuellt. Inte alls längre av prestandaskäl utan av driftsäkerhetsskäl.

MVH

/G
 

Estethia

Aktiv medlem
varför är det så viktigt att båda skärmarna är kalibrerade?
är det bara jag som skulle lägga paletterna (och annat) på den okalibrerade skärmen och bilderna på den kalibrerade?
eller hur gör ni?

jag personligen kör bara två skärmar (ibland) på surfdatorn (håller isär surfande och bildhantering med att ha en dator för varje ändamål... passar bra att ha en bärbar för surfandet), mest för att jag har fler program öppna samtidigt när jag surfar å grejar. där passar många skärmar bra, tycker jag.

däremot har jag inte tyckt mig behöva fler än en skärm när jag fototjoppar.
vanans makt är stor så jag tycker det är hemskans jobbigt att ha tex. paletterna nån annanstans än på samma skärm. vill jag inte ha paletterna på skärmen så tabbar jag istället bort dom tills jag behöver dom igen.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Estethia skrev:
varför är det så viktigt att båda skärmarna är kalibrerade?
...
vanans makt är stor så jag tycker det är hemskans jobbigt att ha tex. paletterna nån annanstans än på samma skärm.
Jag tycker oxå att ha paletterna på en annan skärm blir lite väl långt med musen ibland. Särskilt jag som är vädelös på snabbtangenter och gör allt med mus/wacom-rörelser.

Näh, två skärmar är för extra programmen. För Word när du skriver om Photoshop. För Bridge! Hur bra som helst.

Jag tror att ha båda kalibrerade handlar om bekvämlighet oxå. Att inte behöva välja vilken som är rätt.

Jag kör ofta en pivot och en i vanligt läge. Då flyttar jag mellan skärmarna beroende på vilket foto jag jobbar med (landskap eller porträtt).

Min Spyder 2 PRO kommer dock med ett profile-chooser program. Så jag har profiler för båda skärmarna och switchar bara enkelt om jag jobbar med den andra skärmen. Två knapptryck.

Just nu fantiserar jag om tredje, lite mindre skärm en bit bort på skrivbordet. Där ICQ, Medieaplayer, MSN och e-posten kan ligga uppe jämt men ändå inte i fullt fokus.

Jaja, killarna som bygger dator i denna tråden kommer ju kunna köra fyra skärmar med de grafik-korten. Snacka om att kunna bygga en skärm-vägg.
 

gerhardp

Aktiv medlem
Det där med att ha PS-paletterna på en separat skärm tycker jag också är lite obekvämt. Jag jobbar ganska mycket med tangentbordet i kombination med Wacom-brädan.

Jag tycker ändå absolut att det är viktigt att båda skärmarna är kalibrerade och det har flera skäl:

* Ofta kör jag ett zoomat fönster på den ena skärmen och helbildsvy på den andra vid retusch och redigering.
* Ibland vill jag färgmatcha eller jobba med flera bilder samtidigt.
* Min ena skärm är en 1600x1200-skärm (pivot) och den andra en 1920x1200. Bra att kunna jobba med bild på båda utan krångel.
* Kör ganska ofta sidlayout och annan design. Bra att t ex ha InDesign på ena skärmen och PS på andra.
* Ganska ofta lämnar kunderna en skiss eller sidoriginal som jag vill se samtidigt för att kunna matcha in bilden (beskärning och färgmatchning)
* Kollegan jobbar ofta med film och bild samtidigt på sin dator. För honom måste båda skärmarna visa rätt färger.
* Mattias skäl gäller också för mig
* osv osv

/G
 

Skrollster

Medlem
gerhardp skrev:
Bengt,

Nu hänger jag inte med. Alla diskar är ju SATA.
ok då hänger inte jag med för ni snackar om ide protokollet och det har ju absolut inget att göra med sata.. ide = pata

gerhardp skrev:
Bengt,
RAID0 är det inte längre fråga om som du ser i inlägget ovan, utan det är RAID1/RAID5 som är aktuellt. Inte alls längre av prestandaskäl utan av driftsäkerhetsskäl.

MVH

/G
och om man bara ser ur driftsäkerhet så är det bara raid 1 som gäller enligt mig och att alltid ha en extra disk av varje variant liggandes hemma om man vill vara så säker som möjligt
 

Karlsson

Aktiv medlem
Med tanke på konfigurationen i övrigt vore det väl näst intill tjänstefel att inte köra med 2 st 24" widescreen-TFT med 1920x1200 pixlars upplösning.
 

Lovan

Aktiv medlem
Jag är förvånad att ingen säger nåt om Cheetah hårddiskar i raid 0? Lite högljudd, lite varma och lite dyra. Men söktid på 3,5ms är inte fy skam.
Hoppas det går bra med nya burken!
 

sebastianti

Medlem
Släng in en till 74gig raptor 10000rpm och kör raid 1 mellan raptorerna...där har du prestanda. Och om ni är rädda om mellanlagringen så kan ni köra raid1 där också, får både prestanda och säkerhet.

Av dom bild och video redigeringsdatorer jag har byggt med jobbet sätter vi alltid 'systemdiskarna' på raid1, riktig prestanda boost.
 

gerhardp

Aktiv medlem
sebastianti skrev:
Släng in en till 74gig raptor 10000rpm och kör raid 1 mellan raptorerna...där har du prestanda.
Ja, det är faktiskt vad vi till slut kom fram till. Kul att höra att du har verklig erfarenhet av "prestanda-boost" med denna konfig.

A8N32-kortet är tyvärr försenat till månadsskiftet så burken kommer väl i början på dec. Kommer att göra någon minirecension ur användarperspektivet på min blogg.

/G
 

Llindberg

Aktiv medlem
En undran, om man har två hårddiskar, 36 mbyte raptor och en vanlig på 200 gigabyte. På vilken hårddisk placerar man photoshop och andra program för snabbast prestanda?
 
ANNONS