Annons

Softboxar ger inte blixt varje gång!

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Histogram.

gerhardp skrev:


Hur skulle du t ex förbereda en gruppfotografering med säg - tjugo personer och tre blixtar - utan ljusmätare? Eller ett stilleben mot vit bakgrund med 4-5 ljuskällor?

/G
Jag gör det betydligt säkrare, snabbare och bättre utan mätare men med histogram.

www.fjh.se

mvh.

/Janne
 

gerhardp

Aktiv medlem
Re: Histogram.

Janne H skrev:
Jag gör det betydligt säkrare, snabbare och bättre utan mätare men med histogram.
Jag har respekt för ditt kunnande och din erfarenhet Janne, och har absolut inte för avsikt att gå i polemik i en subjektiv fråga.

Vill dock understryka att det (enligt mitt förmenande) för en mindre rutinerad fotograf är riskfyllt att helt förlita sig på histogrammet när det gäller kontrollerad ljussättning.

Jag rekommenderar att man lär sig använda ljusmätaren i samband med ljussättning och använder histogrammet för att kontrollera exponering.

/G
 

Janne H

Aktiv medlem
Re: Re: Histogram.

gerhardp skrev:
Jag har respekt för ditt kunnande och din erfarenhet Janne, och har absolut inte för avsikt att gå i polemik i en subjektiv fråga.

Vill dock understryka att det (enligt mitt förmenande) för en mindre rutinerad fotograf är riskfyllt att helt förlita sig på histogrammet när det gäller kontrollerad ljussättning.

Jag rekommenderar att man lär sig använda ljusmätaren i samband med ljussättning och använder histogrammet för att kontrollera exponering.

/G
Ibland finns det mer än ett sätt att jobba och båda kan vara minst lika bra.

mvh.

/Janne
 
ANNONS