Annons

Prissänkningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Äntligen

Nu kan man få 70-200/2.8 för 13.300kr i New York, om Sonys nya kamerahus ser intressanta ut kommer jag att köpa ett direkt :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Intressant. Det ligger ju på rysliga 26.000 här i Sverige. Så är man spekulant här hemma så kan man ju helt sonika istället ta sig en långweekend i New York "gratis".
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tror dock knappast att den prisskillnaden kan bli bestående. Prissänkningen tycks ju ha samband med den nära förestående introduktionen av A700-kamerahuset plus en del andra objektiv och tillbehör, så det bör ju bli en prissänkning även här i lilla Svedala. Fast hur mycket det blir står ännu skrivet i stjärnorna.
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Hm ja, ska man ta en weekend i USA köpa objektiv och ha lite kul och därpå komma undan billigare än att köpa det i sverige :)

Ahh, de svenska skatteförtrycket är underbart.
 

Fogel70

Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
Ahh, de svenska skatteförtrycket är underbart.
Eller så kan du ta bilen ner till Tyskland som har betydligt lägre skattetryck än Sverige. Med lite tur har du sparat några kronor jämfört mad att köpa objektivet i Sverige (om du tar med bränsleförbrukningen i kalkylen).

Min slutsats är att prisskillnaden till större del beror på att Sony sätter olika priser på olika marknader. Vilket inte är unikt för deras kamerautrustning.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Fogel70 skrev:
Eller så kan du ta bilen ner till Tyskland som har betydligt lägre skattetryck än Sverige.
Hmm, 6% är väl inte så betydande skillnad, men man kan ju alltid passa på och köpa annat glas när man ändå åker.
Om någon ändå åker neröver så kan jag rekommendera en promenad i Hamburgs centrum, finns flera kamerabutiker med bra begagnatutbud o hyfsade priser.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det jag försöker säga är att de inte har någon betydelse för priserna. Det är inte skattetrycket som gör att priserna i USA är betydligt lägre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fogel70 skrev:
Det jag försöker säga är att de inte har någon betydelse för priserna. Det är inte skattetrycket som gör att priserna i USA är betydligt lägre.
Det totala skattetryckets inverkan kanske är diffust i sig, men VAT/moms är väl i alla fall relevant. Om man har 25% i moms i Sverige och 7% i New York (varierar tydligen delstat för delstat i USA och det finns de som är lägre och de som är högre). Bara det är 4430 spänn i diff.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Men det skulle inte förvåna mig ifall distrubutör och/eller detaljist har bättre marginal i sverige än vad motsv har i USA.

Vi svenskar är kända för att vara köpstarka på teknik och riktigt dåliga på att pruta. Då blir det höga konsumentpriser.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Men det skulle inte förvåna mig ifall distrubutör och/eller detaljist har bättre marginal i sverige än vad motsv har i USA.

Vi svenskar är kända för att vara köpstarka på teknik och riktigt dåliga på att pruta. Då blir det höga konsumentpriser.
Tillverkare och leverantörer anpassar sina priser till de som gäller på den lokal marknaden. De ger inte bort nåt om de inte behöver. Så det ledet kan man inte bortse från. Allt är inte bara återförsäljare och distributörer. De senaste årens tendens i elektronikbranschen är snarast att leverantörerna går direkt på de stora återförsäljarna och kunderna och styr priset själva i allt högre utsträckning även om de fortfarande distribuerar via dsitributörer och återförsäljare. Men detta mönster gäller nog fortfarande i större utsträckning PC än kameror.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
FlyerOne skrev:
Tror dock knappast att den prisskillnaden kan bli bestående. Prissänkningen tycks ju ha samband med den nära förestående introduktionen av A700-kamerahuset plus en del andra objektiv och tillbehör, så det bör ju bli en prissänkning även här i lilla Svedala. Fast hur mycket det blir står ännu skrivet i stjärnorna.
Hoppas du har rätt, men inget har hänt ännu vad jag kunde se på Sony Centret i Stockholm så här i slutet av September/början av Oktober. Snarast undrar man ju hur Sony tänker. 6000 spänn för en Teleförlängare x 1,4. 3 ggr mer än en mkt bra Kenko exv. Jag har svårt att se att det kan hålla.

Sony tar ju betalt som om varje objektiv innehöll IS också. Om de inte agerar snart, så har ju en av poängerna med att ha AS/SSS i kamerahuset helt fallit - d.v.s. att man slipper betala för IS om och om igen istället för bara en gång. Sonys objektiv ska vara billigare än Canons och Nikons rent objektivt sett även om det knapast är tillverkningskostnaderna som styr objektivens konsumentmarknadspris.

Om det är nånting som får mig att möjligen tvivla på Sonys framtida framgång på denna marknad, så är det objektivpriserna. De är ett verkligt problem och det verkar inte som om Sony fattat det ännu. Vad ska man med en DSLR till om man bara har råd med en halvtaskig kitlins.

Det börjar nu komma fram kompaktkameror som är riktigt riktigt bra med riktigt bra objektiv. Inte sällan ger de faktiskt en bättre bildkvalitet direkt ur kameran i JPG-format (åtminstone i bra ljus) än en DSLR. En välutrustad DSLR-kameraväska väger många kilo. En väluutrustad kompakt några hekto. Skillnaden i bildkvalitet allt mindre.

Det lär vara en stark trend att skaffa sig en DSLR just nu. Jag undrar om den kommer att hålla i sig nu när det kommer kompakter med riktigt bra optik, inbyggd bildstabilisering, 8-10 megapixel och allt bättre bruskontroll plus. Nästa resa jag gör är jag mycket tveksam till att släpa på en tung DSLR. Fördelen med kompakten är att man alltid har den med! Kompakten är oftast tystare än en DSLR. Den är heller inte lika stöldbegärlig och jag vet att man tar bilder med den som man i en del fall inte kan ta med en stor DSLR därför att en sån väcker ett alltför stort intresse hos motiven. Ett intresse som ibland övergått i ren hotfullhet. Jag tror det är förtidigt att räkna ut kompaktkameran även om mobilerna blir allt bättre.
 
Senast ändrad:

Fesse

Aktiv medlem
Anledningen till att det är så billigt i USA just nu är ju att dollar är så jättelåg. Jag har själv beställen en Sony 56-blixt från new york nu, kostar 2100kr där föra veckan, är ganska stor skillnad. Kunde inte motstå när mor och far ändå är där och kan ta hem åt mig utan problem.
 

afropavo

Aktiv medlem
Hur sjutton kan det komma sig att man kan få sony så mycket billigare i USA? Kollar man på B&H kan jag köpa A700 med 16-70(kit lens), 70-200 2.8 samt 300 2.8 och betala för resan dit för samma summa som 300 objektivet skulle kostat att köpa i Sverige!! 73.000....skr

Det är ju halva priset av vad det kostar i Svedala... förklaring...?
 

the_Rose

Aktiv medlem
Enkel lösning

En enkel lösning på problemet är ju att köpa tredjeparts objektiv, Tamron, Sigma etc. Sigma 70-200 2.8 plus 300 2,8 går på sammanlagt 30Kkr, då har man sparat ännu mer.

Storföretagen, Canon, Nikon och nu Sony, kommer alltid kunna vällja vilket pris de vill så länge konsumenter av olika anledningar tycker att det är värt att betala för rätt märke.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Re: Enkel lösning

the_Rose skrev:
En enkel lösning på problemet är ju att köpa tredjeparts objektiv, Tamron, Sigma etc. Sigma 70-200 2.8 plus 300 2,8 går på sammanlagt 30Kkr, då har man sparat ännu mer.

Storföretagen, Canon, Nikon och nu Sony, kommer alltid kunna vällja vilket pris de vill så länge konsumenter av olika anledningar tycker att det är värt att betala för rätt märke.
Gud bevare konungen och fastlandet samt alla tredjepartstillverkare! Såg att även Tamron ska börja sälja objektiv med optisk bildstabilisering till Canon och Nikon. Det är utmärkt om de gör det och pressar Canon och Nikons skyddade verkstad. Om deras priser tvingas nedåt av konkurrensen, så kommer även Sony att tvingas att skruva ner sina marginalförväntningar i Sverige till mer rimliga nivåer.
 

afropavo

Aktiv medlem
Re: Enkel lösning

the_Rose skrev:
En enkel lösning på problemet är ju att köpa tredjeparts objektiv, Tamron, Sigma etc. Sigma 70-200 2.8 plus 300 2,8 går på sammanlagt 30Kkr, då har man sparat ännu mer.

Storföretagen, Canon, Nikon och nu Sony, kommer alltid kunna vällja vilket pris de vill så länge konsumenter av olika anledningar tycker att det är värt att betala för rätt märke.
Vart hittde du dessa priser på Sigma objektiven?
 

the_Rose

Aktiv medlem
Prisjakt.nu

300mm 2.8
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32115
20190kr

70-200 2.8
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94865
9000kr

Det verkar dock som att 70-200 bara finns till Sigma, Canon och Nikon kameror men det kommer väl så småningom till Sony Minolta vågar jag gissa.

Självklart blir det lite dyrare när man lägger till frakt och sedan kanske man vill gå till en fysiskt butik och testa en såpass dyr glugg och då blir det väl i regel någon tusenlapp till jämfört med internetbutiker.
 

afropavo

Aktiv medlem
Därserman...

Minolta fattningen har alltid varit särbehandlad...

Men det kommer nog. Just nu är det ju som du sade ett mycket billigare alternativ till Sony's orginal. Skulle man som jag tänkt mig att införskaffa dem i USA så är det även där ca 38 000 kr skillnad.

Min undran är dock hur mycket bättre orginalen är en piraterna? Sony's 300 2.8 har ju sss motor och annat små pul medan Sigman är en mer basic glugg.

70-200 2.8 kan man ju inte jämföra eftersom det inte finns för Sony ännu. Dock så klämde jag lite på det hos SP i går och blev lite små kåt faktiskt! På A 700'an känns det som man står och håller i något riktigt proffsigt faktiskt. Riktigt snabb och säker i focusen! Vertikalgreppet som ska komma blir pricken över i!

Min gamla numera raritet och med vacklande hälsa, D7'a med vertikal grepp skulle kännas gediget nog att hålla Sony's 300 2.8. Det gör nog a 700 också. Hoppas någon av Sthlm's butikerna får in vertikalgreppet innan jag lämnar Svedala igen!
 
ANNONS