Annons

Reparation av Konica Minolta dimage A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilva

Avslutat medlemskap
Min dimage A200 är inlämnad för reparation eller "utdömning" sedan min dotter dragit ner kameran i golvet ifrån ett bord.

Kameran vibrerade konstigt vid uppstart. Det lät som om den försökte fokusera (fast lite "ryckigare" ljud") trots att jag inte rört någon knapp. Dessutom så blev det en mörk ring i kanterna på bilderna jag tog. Det blev rätt bra fokus på bilderna dock...

Jag kan inget om insidan på kameran och har ingen aning om ifall de kommer reparera kameran, vad det kommer att kosta, eller om de hellre "dömer ut" kameran.

Jag har drulleförsäkring så för min del så får de ju gärna "döma ut" kameran så att jag kan byta upp mig.

Jag börjar en fotokurs om några veckor och behöver tänka över lite hur jag ska göra.

Har ni några tankar om vad felet kan vara och om man lagar det eller ej? Vad brukar kamerareparationer kosta som minst? Hur lång tid brukar en reparation ta?
Kameran är två och ett halvt år gammal...
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Snälla någon??

Vad kan en kamerareparation hamna på? Brukar kameran repareras om det inte är en megadyr kamera??

Please?
 

js1

Aktiv medlem
Det är väl ingen som kan svara på din fråga förutom en kameratekniker med erfarenhet av just din modell. Allt annat blir meningslösa gissningar.
 

Tilva

Avslutat medlemskap
En gissning är bättre än inget. Jag har som sagt ingen aaaaaning! Har aldrig skickat in en kamera på lagning. Handlar det om 200:- eller 2000:-

Det är någon undersökningskostnad har jag förstått och då är man ju snart uppe i stora summor i förhållande till vad kameran är värd... Tror jag??
 

js1

Aktiv medlem
200.- lär väl knappt ens räcka för en undersökningsavgift. Du bör nog sikta in dig på det senare alternativet.

Har du tur kanske bara något hoppat ur läge och behöver justeras tillbaks. Eller så har något spruckit och kanske överhuvudtaget inte alls går att fixa utan att behöva byta halva kameran=skrot.

Du får ge dig till tåls och vänta på besked från verkstaden.
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Jag trodde ett forum var till för att ställa frågor och diskutera saker?

Jag har pratat med butiken och de gav mig inte något svar på frågan. Jag vill inte ringa och tjata så därför frågade jag här på vinst och förlust.
Hade jag fått svar så hade jag naturligtvis inte ställt frågan. Jag tänkte att någon på detta forumet kanske har varit med om samma sak. Det är ju ändå en hel del medlemmar menar jag? Det måste ju finnas någon mer som har tappat sin kamera i golvet??
 

Mattsen

Aktiv medlem
Räkna med runt 500 i undersökningsavgift. Detta får du betala oavsett. Jag antar att du har begärt prisförslag om "det rusar iväg". Då får du ju ett givet pris att ta ställning till.
 

Noseman 2005

Aktiv medlem
Det är alltid trevligt när man får svar på en fråga man ställt. Jag går nämligen med ungefär samma funderingar som Malin.

Har en Dimage A2 som fått nåt skit på sensorn (i bästa fall). I varenda bild sedan någon gång i somras hittar jag en grön pixel på exakt samma plats.

Och även om ingen här kan svara exakt vad det komemr att kosta, antar jag att åtminstone några av er har varit med om liknande saker och kan delge oss era erfarenheter.

Jag skulle t.ex. vara tacksam för en ungefärlig fingervisning om var det kan landa i pris (räknat i tusenlappar) om man behöver byta ut sensorn respektive bara få den rengjord. (Ingen garanti kvar.)

Och förresten, är det någon som vet om det går att rengöra den själv på en A2'a? Och i så fall hur man gör?
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Jag har nu fått svar och min kamera kommer att kosta 2500:- att reparera. Nu ska försäkringsbolag ta ställning till om den är värd att laga eller om de ska ersätta mig så att jag kan köpa en ny likvärdig... Fast då får jag bara 55 % av vad en ny likvärdig skulle kosta och sen drar de självrisk på 1500:-
Ibland undrar man vad man ska ha försäkring till? Jag räknar med att få ut ca 1250:- totalt. Tack för det televerket!!

Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska betala 1500:- i självrisk om försäkringbolaget vill laga kameran. Då får jag tillbaka min gamla alltså...

Eller så tar jag mina ca 1000 kr och ber dem skrota kameran ändå och lägger pengarna på en ny kamera. Då kan jag ju lägga till en 4000 och få en Nikon d40 i alla fall...
 

cecber

Aktiv medlem
Noseman 2005 skrev:

Har en Dimage A2 som fått nåt skit på sensorn (i bästa fall). I varenda bild sedan någon gång i somras hittar jag en grön pixel på exakt samma plats.
Det låter som om det skulle kunna vara en trasig pixel snarare än damm på sensorn. Men vad det kostar att fixa vet jag inte.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Mitt tips: Släng skräpet och köp en beg Canon eos 350D istället för runt 3000.. för det är ungefär vad det kommer att kosta att laga din kamera.
 

js1

Aktiv medlem
Noseman 2005 skrev:

Och även om ingen här kan svara exakt vad det komemr att kosta, antar jag att åtminstone några av er har varit med om liknande saker och kan delge oss era erfarenheter.

Jag skulle t.ex. vara tacksam för en ungefärlig fingervisning om var det kan landa i pris (räknat i tusenlappar) om man behöver byta ut sensorn respektive bara få den rengjord. (Ingen garanti kvar.)
Okej, då ska vi fortsätta gissa...

Nej det kan jag inte men många har fått sina sensorer i Minoltakameror utbyta även långt efter att garantitiden gått ut sen det visat sig att de led av ett tillverkningsfel.

Därför, kontakta Zieger för ett svar. Har du tur kostar det dig frakten har du otur får du nog leva med pricken. Tror knappast det är försvarbart att bekosta ett sensorbyte själv såvida du inte är väldigt fäst vid just A2:an.
 

Noseman 2005

Aktiv medlem
Okej... Tack för alla svar, tips och förslag. Det var mycket matnyttigt, måste jag säga.

Det är lite pinsamt att jag inte ens funderat på möjligheten att köpa begagnat (man hamnar liksom i en mer hanterbar prisklass då), men är man lite pryl... Fixerad, så är det oftast ett osynligt alternativ. ;)

För det är ju trots allt priset det hänger på. Det skulle knappast kosta lika mycket att laga kameran som att köpa en ny (i samma prisklass som A2'an låg i när jag köpte den) och tyvärr innebär det att reparation är ett tänkbart alternativ.

Men som sagt.. Begagnat... Det tål att tänkas på!

Tack igen!
 
ANNONS