Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör ni med bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gadget

Aktiv medlem
"Men ska bli grymt kul å få dom på papper!"

Rapportera gärna om resultatet sedan, om du blev nöjd, osv.

/Benny
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Oftast gör jag ingenting med mina bilder nu för tiden (förutom såna jag tar på uppdrag från någon).
Förr brukade jag pilla upp bilder jag gillade på min hemsida, men det har jag slutat med (för att det är trist att hålla på med). Någon gång har jag tankat upp en bild här, men det har jag också slutat med (för att jag känner nog inget behov av att någon skall se bilderna eller ”tycka till” om dom).
Ibland lämnar jag faktiskt bort några bilder för utskift, kanske 2-3 bilder var fjäde månad eller nått sånt, som jag stoppar i en pärm och aldrig tittar på igen :)

Så de hamnar på hårddisken i RAW format, när jag känner för det fixar jag vid det jag gillar i photoshop. Alla bilder jag inte fixar vid då åker i papperskorgen.
Efter ett tag kollar jag igenom de en gång till och kastar alla som jag inte verkligen diggar (kastar både RAW och allt som har med bilden att göra om jag inte verkligen gillar den).

De jag verkligen gillar åker ut på en extern hårddisk, och oftast ligger de där helt orörda förevigt (än så länge i alla fall). Ibland ber någon om att se lite bilder, då har jag en mapp med bilder som bara är bra (som jag gillar i alla fall) och då blir det både kul att titta och att visa.

Förr sparade jag nästan alla bilder jag tog, men att efter nått år insett att jag aldrig skulle titta på dem igen så tänkte jag ”varför spara bilder som inte är 100 bra?”. Vem vill ha de dåliga bilderna?
Jag provade bränna några av dem på DVD, för att se om jag någonsin skulle ta fram skivan igen, det har än så länge aldrig hänt. Så nu slänger jag det direkt istället.

Jag fotar bara för att det är kul och rogivande, vad som händer med bilderna spelar mig ingen roll.
Har liksom inget behov av att de skall ses, publiceras eller nått sånt (vet faktiskt inte varför, får väl mina ”publicitets kickar” på annat håll).

/magnus
 

Director

Aktiv medlem
Eftersom jag är anställd på tidning så tar jag en del bilder till den, men även en del av mina privata bilder låter jag publicera där. Jag plåtar mycket konserter, och dessa publiceras hos den som jag fått uppdraget av, samt på min egen hemsida. Sedan tar jag en del bilder enbart för privat bruk, som stannar i min dator etc.
 

wirsen

Aktiv medlem
Eftersom jag är en fattig student, sprang jag in på Claes Olsson idag och hittade ett fotoalbum (för a4-format), 129:-.

Kanske ett tips för er som inte vill lägga cirka 300-400 kronor på ett album.
 

gurramurra

Aktiv medlem
Låter som en bra idé. Har du tips på hur man gör detta på ett bra sätt? Har du bilderna i plastfickor eller "monterade" på någon form av pappersblad? Var hittar man man bra album och tillbehör? Jag började söka via mina vanliga inköpskanaler, men tyckte utbudet av albumprodukter verkade ganska begränsat numera....
Jag brukar använda sådana där (trekantiga)klisterlappar man sätter i hörnen på foton....vet tyvärr inte namnet på dom,sen oftast in i ett album.

Jag har även monterat 3-5 bilder i ram som jag hängt upp på mina väggar.
Väggbilderna byter jag ut med jämna mellanrum för att förnya hemmet....

Du har helt rätt när det gäller att det är begränsat med album för A4 format....jag brukar titta in i bokaffärer/fotoaffärer när jag tar en tur på stan....ibland har man tur å "springer på" något som passar.
Wirsén tipsar om album på Claes Ohlson för 129 kr, jag ska ta en titt på dom när jag passerar nästa gång....

Mvh Göran
 

BodilN

Avslutat medlemskap
Mina analoga bilder hamnar i album.
Mina digitala bilder ligger i datorn men nu har jag börjat skriva ut dem.
Jag har börjat scanna mina diabilder så att de också skall hamna i album.
De flesta bilderna är 15 x 10 cm men favoriter skall få A4-storlek.
Dessutom har jag precis börjat med scrapbooking, försöker då hålla mig till lugnt mönstrade papper och nästan inga dekorationer alls, jag kommer bara att "scrappa" utvalda bilder.
Collage i A4-storlek kommer det kanske att bli så småningom.
 

nalleg

Aktiv medlem
Visa på full-HDprojektor?

Priserna på dessa projektorer rasar. Jag funderar på att så småningom skaffa en sån. Tänk bilder från en 21MP-kamera somm visas på en duk säg 1,5* 0.5 meter. Vilken upplösning!.
Jag tycker det är en av de bästa argumenten till att skaffa en 21 MP kamera. (Många säger ju att det är meningslöst att skaffa en sån kamera om man inte skall göra stora utskrifter)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Priserna på dessa projektorer rasar. Jag funderar på att så småningom skaffa en sån. Tänk bilder från en 21MP-kamera somm visas på en duk säg 1,5* 0.5 meter. Vilken upplösning!.
Jag tycker det är en av de bästa argumenten till att skaffa en 21 MP kamera. (Många säger ju att det är meningslöst att skaffa en sån kamera om man inte skall göra stora utskrifter)
VA???
Upplösningen blir inte större för att duken är stor.
Hur tänkte du nu?

FUll HD är ca 4MP.
Vad skall du ha en 21MP-kamera till då?
 

Allemyr

Aktiv medlem
"Men ska bli grymt kul å få dom på papper!"

Rapportera gärna om resultatet sedan, om du blev nöjd, osv.

/Benny
Ja nu har jag haft dom några dagar, å måste säga att jag är riktigt nöjd som vanligt. Vet om att jag har en vitpunkt med lite gult i (på skärmen), men har svårt att se det blåa tonerna i bilderna ändå, grubblade på det lite grann efter att jag beställt, men det är nog marginellt.

Man får ju det man ser på skärmen från Crimson kan man säga, om man har den kalibrerad. Så om det blir fel känns det som man bara kan skylla på sig själv tyvärr:)

Men ett väldigt fint papper har dom nu, bättre än senast tror jag, vilket var 18 månader sedan...

Men en A4 för 12 kronor i denna kvalité är väldigt svårslaget för tillfället.
 

JuniorFotografen

Aktiv medlem
Jag publicerar dom här på fs. Men snart ska jag skriva ut några och hänga upp dom på husets allt för tomma väggar ;o)) Och jag ska även göra en kalender med lite bilder och ge bort i julklapp.
 
ANNONS