Annons

Nybörjarfråga 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Har skaffat mig en AGFA Isolette V och ska nu testa den för första gången. Jag har hittat originalmanualen på nätet och laddat min första film (Ilford Delta 100). Allt väl så långt. Men, jag får inte upp några siffror i fönstret. Har försökt hitta en förklaring på nätet men inte lyckats..

Alltså, jag har trätt upp filmen på den tomma spolen och stängt locket och börjat veva. Efter en kort stund såg jag en (eller möjligen två) pil och tänkte att nu kommer snart ettan fram. Men ingen etta. Dock så har jag vevat förbi 4-5 symboler som ser ut som två runda ringar. Känns med andra ord som att jag har spolat förbi halva filmen redan... suck..

Har inte denna Ilford film siffror utan dessa symboler istället eller är det AGFAn som har "hålet" på fel ställe? Tacksam för all hjälp jag kan få! Och om jag har spolat för långt kan man spola tillbaka filmen eller är det bara att gilla läget?

//peter
 

Olle

Aktiv medlem
Alltså, jag har trätt upp filmen på den tomma spolen och stängt locket och börjat veva. Efter en kort stund såg jag en (eller möjligen två) pil och tänkte att nu kommer snart ettan fram. Men ingen etta. Dock så har jag vevat förbi 4-5 symboler som ser ut som två runda ringar. Känns med andra ord som att jag har spolat förbi halva filmen redan... suck..
Stannade du efter de runda ringarna?
På mina Ilfordfilmer kommer siffrorna direkt efter två rader med fyra runda ringar, så prova att vrida fram lite mer film.

Olle
 

serenity

Avslutat medlemskap
Stannade du efter de runda ringarna?
På mina Ilfordfilmer kommer siffrorna direkt efter två rader med fyra runda ringar, så prova att vrida fram lite mer film.

Olle
Jag måste ha varit blind, vevade lite till och nu står det tydligt 9. två gånger över varandra.. har med andra ord vevat på i för dåligt ljus för att se något ;-)

Kan man veva tillbaka på något sätt eller är det kanske lika bra att ta den första filmen som "läropengar" och sätta i nästa på en gång?
 

Olle

Aktiv medlem
Kan man veva tillbaka på något sätt eller är det kanske lika bra att ta den första filmen som "läropengar" och sätta i nästa på en gång?
Det brukar inte gå att veva tillbaka, men jag känner inte till din kamera så kanske någon som vet säkert kan svara.

Olle
 

loidor

Avslutat medlemskap
Jag måste ha varit blind, vevade lite till och nu står det tydligt 9. två gånger över varandra.. har med andra ord vevat på i för dåligt ljus för att se något ;-)

Kan man veva tillbaka på något sätt eller är det kanske lika bra att ta den första filmen som "läropengar" och sätta i nästa på en gång?
Du öppnar kameran i ett totalt mörkt utrymme (nedsläckt garderob inuti två jackor där du är noga med att halsöppningarna och midjorna är vikta), plockar ut filmen, drar upp den på deltarullen tillbaka, tar ut allt i ljus och laddar kameran igen.

Lycka till!
 

serenity

Avslutat medlemskap
Du öppnar kameran i ett totalt mörkt utrymme (nedsläckt garderob inuti två jackor där du är noga med att halsöppningarna och midjorna är vikta), plockar ut filmen, drar upp den på deltarullen tillbaka, tar ut allt i ljus och laddar kameran igen.

Lycka till!
OK, tack för svaren. Tror att det är lika bra att jag tar det hela som läropengar och kasserar första rullen... Är inte världens händigaste person så det blir nog pannkaka av det hela om jag skulle försöka göra detta i ett mörkt rum :)
 

serenity

Avslutat medlemskap
Kassera??? Varför inte ta de nio som finns kvar?
Nio? Är väl bara tolv bilder man får ut så det är väl bara 3 bilder kvar? Kassera var kanske fel ord, tänkte att jag drar fram resten av filmen och lägger den mörkt tills jag tagit klart min nästa film. Sedan kan jag ju se om jag lyckat rulla tillbaka filmen på en ny rulle eller hur man nu gör..
 

jelu1661

Aktiv medlem
OK, tack för svaren. Tror att det är lika bra att jag tar det hela som läropengar och kasserar första rullen... Är inte världens händigaste person så det blir nog pannkaka av det hela om jag skulle försöka göra detta i ett mörkt rum :)
Äh, vad tusan, försök!
Du måste ju ändå lära dig fippla med film i totalt mörker förr eller senare om du ska framkalla själv (klart att du ska). Det är inte så svårt som det verkar. Släck i hallen utanför garderoben någon mörk kväll så är det helt klart mörkt nog därinne (eller klädkammaren eller badrummet eller vad du nu kan ha för mörkt rum). Sen är det bara slita ut filmen och pilla med den tills den är __nästan__ hela vägen tillbaka i rullen igen. Resten behöver du inte göra i mörkret.
 

millhouse

Aktiv medlem
Har skaffat mig en AGFA Isolette V och ska nu testa den för första gången. Jag har hittat originalmanualen på nätet och laddat min första film (Ilford Delta 100). Allt väl så långt. Men, jag får inte upp några siffror i fönstret. Har försökt hitta en förklaring på nätet men inte lyckats..

Alltså, jag har trätt upp filmen på den tomma spolen och stängt locket och börjat veva. Efter en kort stund såg jag en (eller möjligen två) pil och tänkte att nu kommer snart ettan fram. Men ingen etta. Dock så har jag vevat förbi 4-5 symboler som ser ut som två runda ringar. Känns med andra ord som att jag har spolat förbi halva filmen redan... suck..

Har inte denna Ilford film siffror utan dessa symboler istället eller är det AGFAn som har "hålet" på fel ställe? Tacksam för all hjälp jag kan få! Och om jag har spolat för långt kan man spola tillbaka filmen eller är det bara att gilla läget?

//peter
Hej Peter!
Lite "hjärnrusning" har vi alla någon gång haft när vi fotograferat.Men jag tycker nog att du fotar med den rullen som finns i.Att det möjligen blir någon svart ruta är inte så allvarligt som om du skall ge dig på att öppna kameran och försöka "spola" tillbacka filmen. Risken är stor att du får ljusinsläpp vilket du kommer att märka på "yttre" delen av bildrutorna. Det skall vara absolut mörkt för att du inte skall förstöra filmen. Denna erfarenheten har jag efter många års framkallning av 120 film för andra.Jag har fått många rullar som man lite oförsiktigt har öppnat på något sätt.
 

ojanson

Aktiv medlem
Det skall inte vara några problem om du är lite försiktig.
Jag har spolat en film stående på knä på ett hotellbadrumsgolv, med armarna inträdda i en kavaj.

Om du bara ser till att släcka utanför, så du inte ser ljus längs dörrkanterna, och dessutom använder t ex en jacka eller filt som mörkrumspåse, så skall det gå bra.
Det är lättare att göra det innan du nått slutet på filmen eftersom filmen bara är fasttejpad i sin startände mot papperet. Rullar du från slutet kommer filmen att bli lite för lång när nu når tejpen. Om det ändå skulle hända behöver det inte vara hela världen heller. Det brukar gå att försiktigt lossa filmen med tejp från papperet, och fästa på nytt.
När du sedan har rullat upp filmen hårt på startspolen kan du ta ut den igen och ladda som vanligt, i dämpad belysning.

Du har ingenting att förlora. Det är en nyttig övning, och den har stora chanser att lyckas till 100%.
Som sista alternativ använder du filmen från ruta 9 - 12. Det finns ingen anledning att skrota hela filmen.

Lycka till! :)
 

Walle

Aktiv medlem
Jag vet inte hur många gånger jag har vevat förbi första bildrutan :) På vissa filmer kommer två pilar efter varandra, och sedan direkt första bildrutan, men då brukar jag alltid misstolka ettorna som streck och veva förbi :/
 
ANNONS