Annons

Dacora dignette

Produkter
(logga in för att koppla)

MakCrillen

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har fått, för några månader sedan, ärva en gammal kamera av min farfarsfar. Det enda jag egentligen vet är att kameramodellen heter "Dacora Dignette" och är tillverkad i Tyskland. Och nu vill jag få eran hjälp med hur den fungerar och vilken sorts film som ska sitta i den. Jag bifogar några bilder, det kanske hjälper.

MVH. Christian
 

Bilagor

paco

Aktiv medlem
När man tror man sett alla så dyker ett nytt märke upp igen. Grymt snygg var den också.

Kan man ändra tider på den även om ljusmätaren inte funkar? Mina Zorki 10:eek:r har bara 1/30s eftersom cellen för ljusmätaren lagt av för länge sen. Lite ostadigt handhållet.
 

MakCrillen

Avslutat medlemskap
Tack för era svar

Hej! Jag är en helt nybörjare med allt det här analoga, den enda erfarenheten jag har av analogt är väl en engångskamera jag hade för 9år sedan. Men jag kan väl tänka mig att det är lite svårare med en sån här gammal kamera. Vad är en "vanlig 135 film"? Var kan man köpa den och ungefär, vad ligger priset på? Och efter jag testat min kamera, var kan jag framkalla bilderna?

MVH. Christian
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Här kan du läsa på lite om 135 / 35mm film.
http://www.camerapedia.org/wiki/35mm_film

Filmen är den vanligaste typen och kameror som använder dessa kallas småbildskameror(24mmx36mm + några andra format) eller halvformatskameror (24mmx18mm).

Priset ligger på mellan 30kr och 90kr i runda slängar beroende på hur prismedveten eller kvalitetsmedveten man är.

Framkallningen kostar runt runt mellan 50 och 150kr beroende på hur och vad du vill ha.
 
ANNONS