Annons

Behöver hjälp med värdering av gammal fotoutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

moff

Medlem
Hej!

Min pappa funderar på att sälja sin gamla fotoutrustning. Den ligger mest och samlar damm nuförtiden. Min fråga är om det kan finnas nåt värde på dessa prylar.


Canon FT QL

Canon FL 50mm 1:1.8
Canon FL 35mm 1:3.5
Canon FL 135mm 1:3.5
Chinonflex Auto Reflex 200mm 1:3.5
Blixt: Premier pc-300
Canon extension tube FL 15mm


Kamera: Minox 35 EL
Tillhörande blixt: Minox FC 35

Utrustningen är i gott skick. Inga repor på linser. Men det kan finnas lite skavmärken i färgen på några av objektiven.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canonprylarna är det nog inte mycket värde i, eftersom objektiven inte passar på någon modern (dvs mindre än 20 år gammal) kamera.

Minoxen är en klassiker och borde inte vara svårsåld, även om man inte ska vänta sig att få någon förmögenhet för den.

Edit: Såg att det ligger en Minox GL på Tradera till köp-nu-priset 245 kr! Ett fynd för alla som kan tänka sig att pyssla med analog film.
 

Urr

Aktiv medlem
Svårt att värdera analog utrustning som är så gammal. Skicket och rätt köpare betyder mycket. Hade optiken hetat Fd eller fdn så är den modernare och mera lättsåld. Samma med huset Ftb är intressantare än Ft. Mitt råd är behåll den och plåta med den. Problemet med både Canon-kamerorna och Minox är batterierna, orginalet tillverkas inte, men det går att lösa.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Problemet är nog att hitta en köpare till Canongrejerna. Vi snackar en modell som är runt 40 år gammal och var en konsumentkamera som gick ut i enorma mängder, dvs den har inget som helst samlarvärde, detsamma gäller objektiven. Tycker nog ni ska behålla det hela, ungefär som man kan göra med en gammal mekanisk Facit-räknare från 50-talet, den funkar också, men har inget ekonomiskt värde.
 

moff

Medlem
Jag har lagt ut båda kamerorna på annons här på fotosidan. Får vi inte pris som känns bra, får vi överväga om vi skall behålla dem istället.

Tack för era svar!

Mvh Kristoffer
 
ANNONS