Annons

Täta bälg

Produkter
(logga in för att koppla)

Mepps

Medlem
Hej!
Har just skaffat en liten Kodak Vest Pocket. Tänkte göra ett försök att använda den vad den är tänkt för men först behöver bälgen tätas. Har någon här tips om vad som kan penslas på för att täta småhål i bälgen?
Det satt en oexponerad 127-film i men jag skaffar nog en färskare till provknäppningen. Tips om var man kan köpa 127-film motages tacksamt.
 

ojanson

Aktiv medlem
Välkommen i gänget. :)
Är det små hål kan du prova att pricka i någon svart färg som blir någorlunda elastisk. Läderfärg vet jag en som provat med gott resultat. Akrylfärg vet jag att en del använt till att pricka i otäta slutarridåer.
Är det större hål får du kanske prova någon tunn vävtejp.

Är du ute efter färgneg kan du köpa Portra 160 från Photax i Nybro. Det är egentligen nedskuren och omrullad film. Ny svartvit tillverkas av efke, men måste numer beställas från t ex Tyskland. www.macodirect.de t ex.

Lycka till!
 

Mepps

Medlem
Tack Olle för snabbt svar :)
Jag börjar med akrylfärg, det tror jag kommer att gå alldeles utmärkt. Hålen är ganska små och få. Sen ska jag börja med att jaga runt efter film i Stockholm till att börja med. Även om det sägs attt det är lönlöst så är det alltid trevligt och man kan ju ha tur.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Är hålet större, så prova Sikaflex (!) eller något liknande tätmedel. Det har jag lagat ridåslutare med, och det höll bra. Man kan pensla ut tätmedlet med en liten pensel - det blir som tunn gummifärg.
 
ANNONS