Annons

Trasig dianakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kobrarax

Ny medlem
Hejsan fotosidan, jag är ny på forumet!

Jag har precis köpt en dianakamera, och det är min första "leksakskamera". Nu har jag fotat upp en rulle, och varje bild fick en stor röd, utfrätt klump i mitten, vad beror det på? Vet ni om det är på grund av ljusinsläpp, så att man kan fixa det med lite svart eltejp, eller har det med objektivet att göra? Klumpen var rund och i mitten av alla bilder. En sak jag kanske borde tillägga är att jag fotade med 135 film fast det egentligen ska vara 120 film, jag tejpade fast kassetten i kameran och rullade upp den på en 120 rulle. Fast jag förstår inte varför det skulle ha en inverkan, men det kanske nån av er gör.

Nedanför är ett exempel.

Väldigt tacksam för svar! Vänliga hälsningar från Judit!
 

Bilagor

Senast ändrad:

awaw

Avslutat medlemskap
På 35 mm film finns inget skyddspapper på baksidan. Ljus har kommit in via det runda fönstret på baksidan av kameran. Tejpa för det med något ljustätt så ordnar det sig, eller använd rullfilm i 120 formatet.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Man bör ha fönstret förtejpat även med 120-film. Ligger den länge öppen så kan det bli ljusskador ändå. Dessutom är det inte alltid säkert att den röda plastbiten sluter helt tätt. Kan komma in ljus i glipor, och då blir det ljusskador i filmens kanter (uppe eller nere). Man kan lossa tejpen vid framdragning för att se vilken ruta man är på, men försluta sen igen.
 
ANNONS