Annons

Hjälp med val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jonathanhog

Avslutat medlemskap
Tjenare!

Jag har i ca ett år haft ett Nikon D80 hus men passande optik och tillbehör. Kameran har varit fantastisk när jag väl har använt den men storleken på utrustningen har ofta gjort att jag hellre har lämnat kameran hemma än att släpa med den.
Nu har jag beslutat mig för att sälja av utrustningen och köpa något mindre. Vad som tilltalar mig, rent funktionsmässigt, har varit Canon G11 alternativt en Olympus E-P1 eller en Leica D-LUX 4. Kameran kommer främst att användas till Snapshot bilder men jag vill ändå ha en vass utrustning i min väska. Innan jag klickar på den väldigt tilltalande Köp-knappen tänkte jag att jag frågar er om ni har något köpråd utöver de tre kameror jag har skrivit. Skriv gärna om ni har några synpunkter eller erfarenheter av Canon, Olympus -och Leica kameran.

Här är vad jag är ute efter:

  • En kamera som är lätt att ta med sig.
  • Kameran ska kunna ta sjysta bilder. Användningsområdet kommer att vara av Snapshot karaktär men det skulle inte skada om upplösningen samt kvalitén på bilderna är vassa.
  • Kameran får gärna vara i retrostuk. Ett klart plus om den är tilltalande utseendemässigt alltså.
  • Gärna optisk sökare (en vanesak helt klart men är inte allt för glad att plåta via en display).
  • Ha möjligheten att plåta i RAW-format.

Min budget: 10 000:-

Är väldigt tacksam för tips och råd!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Titta på Canon S90/95 också. Tekniskt väldigt lik G11/12 men i ett mycket mindre paket. Tyvärr ingen optisk sökare (å andra sidan är sökaren på G11 riktigt dålig) men mycket bra reglage för den som vill plåta lite mer manuellt.
 

wfrank

Aktiv medlem
Titta på Canon S90/95 också. Tekniskt väldigt lik G11/12 men i ett mycket mindre paket. Tyvärr ingen optisk sökare (å andra sidan är sökaren på G11 riktigt dålig) men mycket bra reglage för den som vill plåta lite mer manuellt.
Och S90 kostar 2990:- på Rajala sedan S95 släpptes för några veckor sedan. Väldigt mycket kamera för pengarna i den klassen (!). Finns lång tråd här på FS om S90 för mer info.
 
ANNONS