Annons

Astrofoto med Nikon (600mm VS. 800mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Har sett det också, men ön verkar vara så trist i övrigt. Har säkert fel...
Skall du festa och svina är nog möjligheterna större på Teneriffa. Upplever Teneriffa och Grand Canaria generellt som partyöar där argument som stor stark för två euro är det vanligaste lockbetet längs stränderna. Dom andra öarna är något mer genuina. Nu är vi dock lite OT.

/Karl
 

iBoat

Aktiv medlem
Skall du festa och svina är nog möjligheterna större på Teneriffa. Upplever Teneriffa och Grand Canaria generellt som partyöar där argument som stor stark för två euro är det vanligaste lockbetet längs stränderna. Dom andra öarna är något mer genuina. Nu är vi dock lite OT.

/Karl
Svineri o partaj var längesedan :) Men antagligen hänger min fru med och då är det bra om det finns fina stränder också. Var på Fuerte Ventura i november och det var en udda ö. Spenderade dagarna i öknen och på vulkaner. Hade väggkänning och ville bara "vara". Inte en sekund vid poolen eller baren och inga måsten.
 

MrDip

Aktiv medlem
Bergen på Gran Canaria är helt fantastiska, besökte flera häftiga platser som borde fungera ypperligt för astrofoto med snygg terräng. Skulle dock inte göra en returresa ner till stan mitt i natten, finns boende i en del bergsbyar. Meloneras vid Playa del Ingles i söder är inte på något sätt sunkigt. Tvärt om rent, snyggt och bra mat. Andra delar är ganska nerkörda men ganska kul att plåta dagtid. Dynerna är också värda en promenad.

Litet exempel på terräng, tror detta låg på lite över 1800m. Ska du fota enbart himmel kanske en ö med högre berg är att föredra.
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Bergen på Gran Canaria är helt fantastiska, besökte flera häftiga platser som borde fungera ypperligt för astrofoto med snygg terräng. Skulle dock inte göra en returresa ner till stan mitt i natten, finns boende i en del bergsbyar. Meloneras vid Playa del Ingles i söder är inte på något sätt sunkigt. Tvärt om rent, snyggt och bra mat. Andra delar är ganska nerkörda men ganska kul att plåta dagtid. Dynerna är också värda en promenad.

Litet exempel på terräng, tror detta låg på lite över 1800m. Ska du fota enbart himmel kanske en ö med högre berg är att föredra.
För tre veckor sedan gick jag mellan San Agustin och Maspalomas ett antal gånger och euro 2 ölställen dominerade strandpromenaden där.

http://photosynth.net/view/7c93ab6b-6be5-495b-b3db-b3b4f848bb44

/Karl
 

Per S

Aktiv medlem
... på La Palma ligger alla observatorier som studerar stjärnorna. På Teneriffa är det solen och andra lite specialsaker dom studerar.
NOT det Nordiska observatoriesammarbetet är ett av alla stjärnobservatorier som ligger på La Palma.

/Karl
Luften på La Palma är kristallklar och fri från ljusföroreningar när man kommit upp på lite höjd. Observatorieområdet vid Roque de los Muchachos (jo, det finns solobservatorier även där) är inte öppet för obehöriga, men det finns gott om andra, beckmörka platser med bra sikt uppåt.

Man kan till exempel hyra en stuga med teleskop, så det enda man behöver ha med sig är en kamera plus en adapter. Rekommenderas om man vill koncentrera sig på att fota stjärnhimlen eller den sanslöst vackra och dramatiska naturen - och om man då kan avstå från krogrundor, disco och nöjesliv i allmänhet.
 

MrDip

Aktiv medlem
Kanske lite OT men är det någon som vet hur dom håller damm och sand borta från speglar och sensorer i dom stora teleskopen?
 

Falumas

Aktiv medlem
Kanske lite OT men är det någon som vet hur dom håller damm och sand borta från speglar och sensorer i dom stora teleskopen?
Dom är instängda så ofta som möjligt och öppnas bara när förhållandena är bra och det är visst inte dammigare än att en rengöring om året räcker.

/Karl
 

iBoat

Aktiv medlem
Bergen på Gran Canaria är helt fantastiska, besökte flera häftiga platser som borde fungera ypperligt för astrofoto med snygg terräng. Skulle dock inte göra en returresa ner till stan mitt i natten, finns boende i en del bergsbyar. Meloneras vid Playa del Ingles i söder är inte på något sätt sunkigt. Tvärt om rent, snyggt och bra mat. Andra delar är ganska nerkörda men ganska kul att plåta dagtid. Dynerna är också värda en promenad.

Litet exempel på terräng, tror detta låg på lite över 1800m. Ska du fota enbart himmel kanske en ö med högre berg är att föredra.
Din länk verkar inte funka.

Min plan är att få med marken i samma bild som stjärnhimlen. Varför bör man undvika att åka hem i natten? Är det pga av mörkret ellr rånriskt etc?
 

Falumas

Aktiv medlem
Din länk verkar inte funka.

Min plan är att få med marken i samma bild som stjärnhimlen. Varför bör man undvika att åka hem i natten? Är det pga av mörkret ellr rånriskt etc?
Jag tror du måste montera stjärnhimmel och marken när du är på ett så pass mörkt ställe är nog marken betydligt mörkare än stjärnhimmeln. I och med att du kompenserar för jordens rotation och bana så kommer marken få en märklig form.

Du kan ju annars montera kameran fast och göra gigapanoraman med timelapsefunktionen i kameran, stjärnorna kommer ju "swischa" förbi.

/Karl
 

MrDip

Aktiv medlem
Din länk verkar inte funka.

Min plan är att få med marken i samma bild som stjärnhimlen. Varför bör man undvika att åka hem i natten? Är det pga av mörkret ellr rånriskt etc?
Vägarna är jättebra men dom är smala och väldigt kurviga, det tog runt 3 timmar att köra ner, dagtid.(i högt tempo)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det som gäller när man vill ta bilder av den här typen är väl att ta en bild på marken medan stjärnorna rör sig och en där man följer stjärnorna och marken står still för att sedan slå samman dem?
 

iBoat

Aktiv medlem
Det som gäller när man vill ta bilder av den här typen är väl att ta en bild på marken medan stjärnorna rör sig och en där man följer stjärnorna och marken står still för att sedan slå samman dem?
Ja något sådant får det väl bli. Å andra sidan, om det är en riktigt klar och mörk natt så blir det nog svårt att får något vettigt av terrängen. Får se om det blir av någongång.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett av problemen om man vill ta bra bilder är att man oftast brukar stacka flera bilder tillsammans med bl.a. dark frames vilket medför multipla bilder på samma utsnitt.
Hade verkligen varit roligt om någon försökt sig på detta ;)

Bild tagen med 200mm och 5D. Båda bilderna kommer från gemensam RAW fil, men den undre är 15 "likadana" RAW-bilder stackade i DSS tillsammans med lika många Bias och Darkframes.
Samma bildbehandling i Post.

Bilduppladdning fuckar sig visst https://www.dropbox.com/s/mx1wwlzt91zv56r/Photo 2013-03-13 06 40 36.jpg

/Stefan
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS