Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FOTOGRAFER - SE HIT! Varför visar ni inte priser på er hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Om man säljer en färdigpaketered vara eller tjänst så kan man ju ha en prislista. Men fotografering är ett hantverk och nästan alla hantverkare arbetar med offerter. Vill man veta priset så skickar man en offertförfrågan och talar om vad det är man vill ha. Utan den informationen är det väldigt svårt att ge något pris.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo kanske har du rätt. Men mina fråga kvarstår om vad anledningen är till varför man har en PDF p hemsidan och inte bara listar priserna direkt på sidan?
Det kan finnas flera skäl till detta.

1) Man har inte så bra koll på designen av hemsidan. Det är lättare att uppdatera PDF:en än hemsidan.

2) Prisbilden är komplicerad, det är lättare/snyggare att göra allt detta i en PDF än direkt på hemsidan.

3) Kunder hör av sig utan att besöka hemsidan och undrar över priser. Då är det enkelt att maila en PDF - man har alltså behov av en PDF och då är det enklare att underhålla priset på en plats än två.

4) Kunden som går in på hemsidan kanske vill skriva ut prislistan eller spara den på sin dator och då kan en PDF vara enklare.

Men självklart kan man ha priserna direkt på sidan om man så vill.

Jag tycker det verkar som du har tänkt igenom varför du vill vara öppen med priserna och då tycker jag absolut du skall vara detta. Det är upp till dig och kommer säkert att uppskattas av din målgrupp.

Lycka till!
 

JaQoB

Aktiv medlem
Exakt detta är kärnpunkten.

Skriver du ut ett fast pris, så hittar dina kunder alltid någon som är en tia billigare utan att fråga. Hur många har inte använt prisjakt för att hitta ett nytt objektiv på billigaste stället ;)

Sådan prissättning kan fungera för standardprodukter som ID-kort, almanackor, standard porträttfotografering osv. där kunden av bekvämlighet kan gå till lokala fotografen även om han är en tia dyrare för då slipper kunden köra till grannbyn.

Säljer du däremot dina tjänster som fotograf blir ju din kunskap avgörande för slutpriset då det är en kombination av dina kvalifikationer och arbetstid.

Fotograf 1: debiterar 2500 kr/timme och behöver 10 timmar för resultat
Fotograf 2: debiterar 300 kr/timme men behöver 100 timmar för samma resultat.

Vilken är billigast?
Men det kan precis vara tvärt om, jag väljer en fotograf som är tio kr dyrare, eftersom den fotografen hade sina priser på hemsidan. (I mitt fall är detta mycket troligare)
 

snap01

Aktiv medlem
egentligen så vill man nog att kunden ska välja en för ens kunnande att fotografera och inte priset. Finns stora skillnader på pris beroende på hur (het) fotografen är. Det vore trist om alla ska konkurrera med bara priset blir lite för mycket lidl känsla då för oavsett så tror jag att det viktigaste är att kunden får fina bilder.
Jag skriver aldrig ut fulla prislistor inom bröllop utan vad priserna börjar med. Vill hellre träffa kunden visa vad jag kan och inte bli borträknad pga priset. Det finns flera skäl till att man inte vill visa priser på hemsidan som tex
- varför visa konkurrenter vad man tar.
- att man vill träffa kunden och få möjlighet att sälja in sig själv.
- att man vill få bort fokus på priset utan vill ha fokus på sina bilder och vad man kan.
- att kunderna vill ha så väldigt olika produkter (vissa bara bilder,andra tackkort,album förstoringar,canvas osv)
- att man får en möjlighet att sälja in album etc om man inte blir bortvald pga högre pris på hemsidan.

Inom många områden så visas aldrig priser jag skulle aldrig gå ut med priser från resebolag,mäklare resetidningar för det är så många olika aspekter där som avgör priset och det kan skilja mellan kunder beroende på många orsaker.
Till ts du har själv valt att inte visa några priser på din sida visserligen är en del under uppbyggnad men du hade kunnat skrivit ut det om du velat eller hur? sedan så tror jag att du gärna vill se vad andra tar för att kunna sätta (ditt) pris. Om jag vore dig så skulle jag sätta priserna från vad det börjar pga alla kunder skiljer sig väldigt mycket åt vad dom vill ha som sagt var medan jag önskar att dom la mer tid på att hitta fotografen som kan ge dom bilder dom vill ha än bara prislappen.
Nu står bröllop för en liten del av mitt företags intäckter jag har fullt upp ändå men det kan vara grymt kul att fota bröllop o barn.
 

iBoat

Aktiv medlem
egentligen så vill man nog att kunden ska välja en för ens kunnande att fotografera och inte priset. Finns stora skillnader på pris beroende på hur (het) fotografen är. Det vore trist om alla ska konkurrera med bara priset blir lite för mycket lidl känsla då för oavsett så tror jag att det viktigaste är att kunden får fina bilder.
Jag skriver aldrig ut fulla prislistor inom bröllop utan vad priserna börjar med. Vill hellre träffa kunden visa vad jag kan och inte bli borträknad pga priset. Det finns flera skäl till att man inte vill visa priser på hemsidan som tex
- varför visa konkurrenter vad man tar.
- att man vill träffa kunden och få möjlighet att sälja in sig själv.
- att man vill få bort fokus på priset utan vill ha fokus på sina bilder och vad man kan.
- att kunderna vill ha så väldigt olika produkter (vissa bara bilder,andra tackkort,album förstoringar,canvas osv)
- att man får en möjlighet att sälja in album etc om man inte blir bortvald pga högre pris på hemsidan.

Inom många områden så visas aldrig priser jag skulle aldrig gå ut med priser från resebolag,mäklare resetidningar för det är så många olika aspekter där som avgör priset och det kan skilja mellan kunder beroende på många orsaker.
Till ts du har själv valt att inte visa några priser på din sida visserligen är en del under uppbyggnad men du hade kunnat skrivit ut det om du velat eller hur? sedan så tror jag att du gärna vill se vad andra tar för att kunna sätta (ditt) pris. Om jag vore dig så skulle jag sätta priserna från vad det börjar pga alla kunder skiljer sig väldigt mycket åt vad dom vill ha som sagt var medan jag önskar att dom la mer tid på att hitta fotografen som kan ge dom bilder dom vill ha än bara prislappen.
Nu står bröllop för en liten del av mitt företags intäckter jag har fullt upp ändå men det kan vara grymt kul att fota bröllop o barn.
Håller med om det mesta du skriver. I offentlig upphandling har oftast kommunerna ett antal "godkända" fotografer och eftersom det nästan bara handlar om pris i dessa fall skulle det vara självmål att lägga ut en komplett prislista med alla variabler. För de konkurrerande fotograferna vore det som att stjäla godis från barn.
 

Mesch

Aktiv medlem
-Jag vill ha en bil, den ska vara blå. Storlek, märke, hur snabbt den går, osv. är ju totalt ointressant.
Fast det här är ju mer som om inga priser skulle stå på bilarna i bilhandlarens visningsrum utan en lapp ligger i rutan. "För pris kontakta en säljare"

Sedan förstår jag att priset varierar mycket beroende på jobbets natur. Att inte kunna sätta ut någon form av pris är märkligt.

Man kan ju skriva, studioporträtt från 850:- så har man någon form av referensram som kund.

Personligen brukar jag förkasta sidor/företag som säljer saker utan att sätta ut pris.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Säg att en fotograf endast jobbar med kommersiella fotouppdrag ute hos kund t ex för reklamkampanjer, en ganska enkelspårig fotograf.

Om denne då skriver på sin hemsida att priset är 950kr/timme, det säger ju ingenting om vad ett specifikt uppdraget kommer att kosta kunden. Det är ju först när du som leverantör har gått igenom förutsättningarna med kunden och bildat dig en uppfattning om uppdragets omfattning som du kan lämna ett pris i en offert.

Däremot kan man ju i offerten ange sitt timpris, dels vid fastprisjobb för att ha det klart för ev tilläggsarbeten, dels vid löpande uppdrag om kunden i slutänden klagar på att det är för dyrt så kan den ju egentligen inte klaga på slutliga kostnaden utan det blir mer en diskussion om antalet nedlagda timmar för priset/timme visste de ju redan. Sen kan det debiterade timpriset skilja mellan kunder och uppdrag, du kanske har en ofta återkommande kund som får lite rabatt, kanske en kund som när de handlat för en viss summa under året då får rabatt osv.

Det är alltså i många fall svårt att ange ett pris som har någon egentlig säger något på hemsidan, däremot kan man ju t ex ange att man grundar sina beräkningar på BLFs "prislista" men för det är det ju inte säkert att man använder sig av deras belopp.
 

Mesch

Aktiv medlem
Säg att en fotograf endast jobbar med kommersiella fotouppdrag ute hos kund t ex för reklamkampanjer, en ganska enkelspårig fotograf.

Om denne då skriver på sin hemsida att priset är 950kr/timme, det säger ju ingenting om vad ett specifikt uppdraget kommer att kosta kunden. Det är ju först när du som leverantör har gått igenom förutsättningarna med kunden och bildat dig en uppfattning om uppdragets omfattning som du kan lämna ett pris i en offert.

Däremot kan man ju i offerten ange sitt timpris, dels vid fastprisjobb för att ha det klart för ev tilläggsarbeten, dels vid löpande uppdrag om kunden i slutänden klagar på att det är för dyrt så kan den ju egentligen inte klaga på slutliga kostnaden utan det blir mer en diskussion om antalet nedlagda timmar för priset/timme visste de ju redan. Sen kan det debiterade timpriset skilja mellan kunder och uppdrag, du kanske har en ofta återkommande kund som får lite rabatt, kanske en kund som när de handlat för en viss summa under året då får rabatt osv.

Det är alltså i många fall svårt att ange ett pris som har någon egentlig säger något på hemsidan, däremot kan man ju t ex ange att man grundar sina beräkningar på BLFs "prislista" men för det är det ju inte säkert att man använder sig av deras belopp.
Fortfarande så bör man ju kunna skriva någonting som ger en fingervisning om pris.
T.ex. Minimipris 3h debitering 950:-/h

Om man i sin yrkesroll inte kan skriva något över huvud taget om vad man kostar bör man kanske stanna upp och tänka till en smula. (Tycker jag)
Att sälja något utan att kunna säga något som helst om dess pris är ju löjligt.
 

snap01

Aktiv medlem
Fortfarande så bör man ju kunna skriva någonting som ger en fingervisning om pris.
T.ex. Minimipris 3h debitering 950:-/h

Om man i sin yrkesroll inte kan skriva något över huvud taget om vad man kostar bör man kanske stanna upp och tänka till en smula. (Tycker jag)
Att sälja något utan att kunna säga något som helst om dess pris är ju löjligt.
Hur många badrums byggare, målare etc skriver ut priser på hemsidan? Du får en offert när du hör av dig o säger vad du vill ha för tjänst. Just inom bröllop är det stora skillnader på
Vad kunderna vill ha samma inom porträtt. Dom flesta skriver faktiskt ut ett starta från pris resten får du offert på. Vad jag önskar är att kunder först ska försöka hitta fotografen som har den stil o känsla dom gillar o sedan kolla priset för slutresultatet måste vara viktigare än prislappen.Det är upp till var och en att skriva ut priset eller ej i är du en kund o mailar dom så får du säker veta alla priser.
 

KGS

Aktiv medlem
Det kan vara så att ett "naket" pris kan se dyrt ut. Bara för att det är mycket pengar behöver det inte vara dyrt. Då är det bra att få till en dialog med den tänkbara kunden. Annars är det lätt att det blir en "pricerunner" effekt. Lockpriser kan förstås användas, men hur schyst är det?

Första timman 99:- följande 1200:-, minimidebitering 24 timmar.
 

Mesch

Aktiv medlem
Hur många badrums byggare, målare etc skriver ut priser på hemsidan? Du får en offert när du hör av dig o säger vad du vill ha för tjänst. Just inom bröllop är det stora skillnader på
Vad kunderna vill ha samma inom porträtt. Dom flesta skriver faktiskt ut ett starta från pris resten får du offert på. Vad jag önskar är att kunder först ska försöka hitta fotografen som har den stil o känsla dom gillar o sedan kolla priset för slutresultatet måste vara viktigare än prislappen.Det är upp till var och en att skriva ut priset eller ej i är du en kund o mailar dom så får du säker veta alla priser.
Absolut är det fritt att inte skriva ut priser i någon form. Jag har alltid tolkat det som att de är så dyra att de inte vågar tala om priset. De är rädda för att missa det första samtalet där de ska sälja in sitt höga pris.
Jag hoppar vidare till nästa sajt, det är ju inte så att det är brist vare sig på byggfirmor, bilförsäljare eller fotografer.

Är helt övertygad om att jag är långt från ensam om att göra på det viset
 

KGS

Aktiv medlem
Absolut är det fritt att inte skriva ut priser i någon form. Jag har alltid tolkat det som att de är så dyra att de inte vågar tala om priset. De är rädda för att missa det första samtalet där de ska sälja in sitt höga pris.
Jag hoppar vidare till nästa sajt, det är ju inte så att det är brist vare sig på byggfirmor, bilförsäljare eller fotografer.

Är helt övertygad om att jag är långt från ensam om att göra på det viset
Du satsar hellre på ett lågt pris än bra kvalitet. Det gör jag med ibland, vissa typer av varor behöver inte ha så mycket bättre kvalitet än de med lägst pris har. ibland är det eljest.
 

Mesch

Aktiv medlem
Du satsar hellre på ett lågt pris än bra kvalitet. Det gör jag med ibland, vissa typer av varor behöver inte ha så mycket bättre kvalitet än de med lägst pris har. ibland är det eljest.
Absolut inte, men för den sakens skull blir ju inte priset ointressant.
Varför skulle jag välja lågt pris bara för att jag vill veta vad det kostar?

Att jag vill få chansen att jämföra priser utan att behöva ringa,maila och prata mig förbi en sales-pitch är bara en bekvämlighetsgrej för mig.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
När jag väljer entreprenör så väljer jag bland de bästa och jämför priserna mellan dom.
Jag väljer knappast bland de sämsta och tar den dyraste.
Så har man bra portfolio och omdömen så spelar visst priset roll.
Hur bra cyberphoto än må vara. Råkar de ha en 5D mk3 för 32kkr ch japanphoto har den för 25kkr så köper jag den klart hos den Japanphoto. Och så tänker nog majoriteten. Är priset nära varandra så väljer jag oftast den affär jag är mest nöjd med.
 
När jag väljer entreprenör så väljer jag bland de bästa och jämför priserna mellan dom.
Jag väljer knappast bland de sämsta och tar den dyraste.
Så har man bra portfolio och omdömen så spelar visst priset roll.
Hur bra cyberphoto än må vara. Råkar de ha en 5D mk3 för 32kkr ch japanphoto har den för 25kkr så köper jag den klart hos den Japanphoto. Och så tänker nog majoriteten. Är priset nära varandra så väljer jag oftast den affär jag är mest nöjd med.
Min erfarenhet är den här:

De som sätter bilden i första rummet väljer utifrån fotografens bildstil/kunnande i första hand och priset i andra hand.

De som utgår från plånboken letar efter de billigaste fotograferna som tar tillräckligt bra bilder.

Det är två olika beteenden. Inget är fel, inget är rätt.
 
ANNONS