Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstruera "persiennskugga" vid porträtt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas.Larzon

Ny medlem
Hej alla kreativa,

Jag har tänkt på länge att jag vill ta ett porträtt med riktigt snygga skuggor från persienner som speglas över ansikte och överkropp, ni förstår säkert hur jag menar.
Saken är den att min lägenhet inte riktigt är samarbetsvillig med att producera dessa skuggor och jag hade därför tänkt höra med er här om någon kanske har erfarenhet av detta eller tips?

Jag har funderat på att använda det ställbara ledljuset på min blixt, samt montera en persienn på ett stativ för bakgrunder. Vad tror ni?

Tänkte att det kanske är bäst att höra här innan man börjar skruva ner persiennerna
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej alla kreativa,

Jag har tänkt på länge att jag vill ta ett porträtt med riktigt snygga skuggor från persienner som speglas över ansikte och överkropp, ni förstår säkert hur jag menar.
Saken är den att min lägenhet inte riktigt är samarbetsvillig med att producera dessa skuggor och jag hade därför tänkt höra med er här om någon kanske har erfarenhet av detta eller tips?

Jag har funderat på att använda det ställbara ledljuset på min blixt, samt montera en persienn på ett stativ för bakgrunder. Vad tror ni?

Tänkte att det kanske är bäst att höra här innan man börjar skruva ner persiennerna
Har gjort det ett par gånger men det var mest för att förutsättningarna fanns naturligt. Jag tycker att du är på rätt spår, tänk bara på att inte diffusera ljuset från blixten. Kanske behövs en liten diffusor dock.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej alla kreativa,

Jag har tänkt på länge att jag vill ta ett porträtt med riktigt snygga skuggor från persienner som speglas över ansikte och överkropp, ni förstår säkert hur jag menar.
Saken är den att min lägenhet inte riktigt är samarbetsvillig med att producera dessa skuggor och jag hade därför tänkt höra med er här om någon kanske har erfarenhet av detta eller tips?

Jag har funderat på att använda det ställbara ledljuset på min blixt, samt montera en persienn på ett stativ för bakgrunder. Vad tror ni?

Tänkte att det kanske är bäst att höra här innan man börjar skruva ner persiennerna
Spotlite m gobo är det klassiska sättet;

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/704240.htm?set=mp

lr

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/706233.htm?set=mp

om det är liknande denna effekt du är ute efter.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
En softbox med tejp på framsidan av själva softboxen borde fungera hyggligt.
Såg nyligen en demonstration där man använda tejp på en softbox för att få det att se ut som att ljuset kom genom ett fönster.
 

gorse

Aktiv medlem
Jag är inte proffs, men jag hade överblivna persienner utan fönster. Dessa hängde jag upp i taket, vinklade de så jag fick så breda ränder jag ville ha, dvs om de mörka skall vara bredare än de ljus eller tvärtom. Blixten satte jag på ena sidan persiennen och modellen på andra sidan. Jag tog bort allt vad boxar och paraplyer heter bakom persiennerna. Ju längre ifrån persiennen blixten var, desto tydligare blev ränderna. Jag försökte sätta persiennerna så nära modellen som möjligt, annars blir ränderna väldigt breda eller stora, typ bara tre breda ränder över ryggen.

Just i det här exemplet har jag valt att tona ner ränderna en hel del genom att skruva ner effekten på blixten, och haft en blixt från vänster för att göra huvudljus utan ränder. (lite reflexskärm är det kanske, men det kommer jag inte riktigt ihåg) Jag har inget annat ljus i lokalen (läs:min källare med tvättstuga) än det som blixtarna producerar för ev takbelysning släcker gärna ner ränderna eller gör det svårgissat hur det kommer bli.
Bakgrundens ränder är en helt separat blixt med helt separat persien.

Lite otippat var att det verkade inte spela roll om man hade softat ljus eller inte, det verkar som avståndet till blixten avgjorde hur skarpa ränder man får. Dock studsar det ljus i tag och i mina garderober som blixarna var alltför långt borta.
 

Bilagor

Jonas.Larzon

Ny medlem
Många bra förslag här nu, det uppskattar jag verkligen.

Om man vill göra det enkelt för sig och bor i radhus eller villa så kanske det hade funkat med att rigga upp en bygglampa från Claes Ohlsson utanför fönstret helt enkelt. Då hade man ju till och med kunnat få till den autentiska miljön precis vid fönsterkarmen som man eventuellt skulle vilja ha med i bilden.

Jag tänker nog testa mig fram här och se vad som fungerar bäst, stay tuned!
 
ANNONS